ایرانجدیدترین اخبار

اردشیر زاهدی سفیر سابق ایران در آمریکا درگذشت

اردشیر زاهدی سفیر ایران در ایالات متحده آمریکا در زمان محمدرضا شاه پهلوی در سن ۹۳ سالگی درگذشت

اردشیر زاهدی سفیر سابق ایران در آمریکا درگذشت

اردشیر زاهدی سفیر خوش ظاهر و جلوه‌گر ایران در ایالات متحده [در دوران حکومت پادشاه فقید ایران، محمدرضا پهلوی] که تا پیش از انقلاب اسلامی ۱۹۷۹ بسیاری از ستارگان هالیوودی و همین‌طور سیاستمداران را با برگزاری مهمانی های مجلل شیفته خود کرده بود، روز پنج شنبه در سن ۹۳ سالگی درگذشت. اردشیر زاهدی سفیر سابق ایران در آمریکا درگذشت

اردشیر زاهدی سفیر سابق ایران در آمریکا درگذشت
اردشیر زاهدی سفیر سابق ایران در آمریکا درگذشت

خواه در کنار هنری کیسینجر دیده می شد یا در حال پذیرایی از باربارا استرایسند به هر حال زاهدی از حضوری به‌یادماندنی در عرصه اجتماعی واشنگتن برخوردار بود به طوری که گزارش یک روزنامه، او را با هر دو عناوین «جوان دخترباز دنیای غربی» و «پرطرفدارترین مرد مجرد پایتخت» خطاب کرده بود. اردشیر زاهدی سفیر سابق ایران در آمریکا درگذشت

اردشیر زاهدی سفیر سابق ایران در آمریکا درگذشت
اردشیر زاهدی سفیر سابق ایران در آمریکا درگذشت

اردشیر زاهدی با الیزابت تیلور هنرپیشه اغواگر زمانه خود روابط عاشقانه ای داشت.

اما با وقوع انقلاب و خروج محمدرضا پهلوی از ایران که با بیماری کشنده سرطان دست به گریبان بود سفارت ایران در شماره ۳۰۰۵ خیابان ماساچوست که میزبان مهمانی های جنجالی و گوش‌خراش بود رها شد و تا ۴۰ سال بعد نیز خالی ماند.

انقلاب اسلامی سراسر ایران را درنوردید و روحانیون را بر سر قدرت نشاند که تا به امروز بر این کشور حکومت می کنند.

اردشیر زاهدی در سال ۲۰۲۰ از سوئیس که بالاخره در آنجا ساکن شده بود نوشت «ایران و امریکا به یکدیگر نیاز داشتند و هنوز دارند و به نفع آنهاست که به دنبال اتخاذ یک رویکرد نوین و سازنده نسبت به روابط خود باشند.» «این دولت‌ها هستند که باید آماده فداکاری باشند، حسن نیت نشان دهند، موانع ساختگی را حذف کنند و خلوص نیت و تمایل خود برای آشتی را ثابت کنند.»

خبرگزاری دولتی ایرنا مرگ اردشیر زاهدی را بدون اشاره به جزییات به «کهولت سن» نسبت داد. سایر خبرگزاری های نیمه رسمی در ایران و همین‌طور سرویس خبری بی بی سی فارسی بدون ذکر هر گونه جزییاتی اعلام کردند که او اخیراً بیمار بوده است.

اردشیر زاهدی فرزند تیمسار سپهبد فضل‌اللّٰه زاهدی ملقب به بصیردیوان بود، مردی که کودتای تحت حمایت CIA در ۱۹۵۳ علیه نخست وزیر منتخب کشور او را به قدرت رساند و حکومت شاه جوان بر کشور را تحکیم کرد. از نظر کسانی که بعدها شاه را سرنگون کردند و به سفارت ایالات متحده در تهران حمله کردند آن کودتا اولین گناه آمریکا بود که به چهار دهه دشمنی منجر شد.

زاهدی با شهناز اولین دختر محمدرضا پهلوی از شاهزاده مصری فوزیه فؤاد ازدواج کرد. اگرچه آن ازدواج تنها هفت سال دوام آورد اما محمدرضا شاه، زاهدی را جای پسر خود و یک مشاور امین می دانست. زاهدی به عنوان سفیر ایران در ایالات متحده آمریکا و انگلستان و همین‌طور وزیر امور خارجه ایران پیش از بازگشت به واشنگتن به عنوان دیپلمات ارشد شاه در آنجا خدمت کرده بود.

آن زمان محمدرضا شاه به سرعت در حال مدرن سازی ایران با ثروت حاصل از نفت بود و ارتش کشور را با سلاح های ساخت آمریکا توسعه می داد. ایالات متحده، محمدرضا پهلوی را به عنوان سپری در مقابل [نفوذ] اتحاد جماهیر شوروی در خلیج فارس می دانست و در ایران برای مقابله با دشمنان خود در جنگ سرد ایستگاه های استراق سمع راه اندازی و مستقر کرده بود.

زاهدی که حالا دوباره مجرد بود و به واشنگتن بازگشته بود خود را در عرصه اجتماعی پایتخت غرق کرده بود. باربارا والترز در خاطرات خود نوشته است سفارت ایران هنگامی که «بحث تجمل و ولخرجی افراطی مطرح بود» به عنوان «سفارت تراز اول» شناخته می شد. مهمانان با ولع خاویار می جویدند و مشغول میگساری با شامپین می شدند.

با این حال اردشیر زاهدی با وجود برگزاری این مهمانی ها روابط نزدیکی با هر دو دولت های نیکسون و کارتر برقرار کرد. زاهدی همراه با سفرای مصر و پاکستان به حل و فصل بحران گروگان‌گیری ۱۹۷۷ در واشنگتن کمک کرد که درنهایت به کشته شدن دو نفر و آزادی ۱۴۰ نفر منجر شد. اردشیر زاهدی سفیر سابق ایران در آمریکا درگذشت

اما محمدرضا شاه که تمامی مخالفت‌ها را محدود کرده بود و در حالی که کشورش به طور روزافزون درگیر آشوب می شد سردرگم شده بود به طور فزاینده‌ای احساس انزوا می کرد و درنهایت از ایران خارج شد. اردشیر زاهدی سفیر سابق ایران در آمریکا درگذشت

خروج او از کشور و انقلاب ماه بعد به سیطره سلطنت ۲،۵۰۰ ساله در پرشیا خاتمه داد.

با این حال زاهدی علیرغم روبرو بودن با حکم اعدام در ایران و سپس اقامت گزیدن در سوئیس مشکلات و گرفتاری هایی که به انقلاب منجر شد را تصدیق کرد و حتی در اثنای تنش های اخیر بر سر توافق هسته ای شکست خورده تهران با قدرت‌های جهانی به طور جدی برای آشتی میان ایران و ایالات متحده تلاش کرد. او کمپین فشار حداکثری رئیس جمهور دونالد ترامپ بر تهران را به عنوان «یک تاکتیک فشار که در نهان یک جنگ طلبی برآمده از خیالی واهی است» رد کرد.

زاهدی در سال ۲۰۱۹ نوشت «[کمپین فشار حداکثری] فاقد چشم انداز پایدار است و بر این فرض ساده‌لوحانه استوار است که سرنگون سازی جمهوری اسلامی به طرز معجزه آسایی به یک حکومت چندحزبی طرفدار امریکا می انجامد.» «تغییر حکومت های قبلی تحت حمایت ایالات متحده در منطقه که به دولت های ناموفق یا حکومت های خودکامه انجامیدند نیز ظاهراً مسائلی هستند که از ابتدا فکرش را نکرده بودید.» اردشیر زاهدی سفیر سابق ایران در آمریکا درگذشت

سفارت ایران که زاهدی در آنجا بسیاری را شیفته خود کرده بود تا به امروز خالی مانده است؛ و در سال ۲۰۱۹ به موضوع محوری در یک ویدئو آنلاین توسط برایان هوک نماینده ویژه ایالات متحده در امور ایران تبدیل شد.

هوک گفت «ما مشتاقانه چشم انتظار روزی هستیم که بتوانیم کلیدهای این سفارت را به نماینده واقعی دولت ایرانیان بازگردانیم که نه تنها از ایدئولوژی منفور منسوخ انقلابی انگیزه نمی گیرند بلکه انگیزه آنها ناشی از منافع و اراده مردم بزرگ ایرانی است.» هوک در این ویدئو گفت که اثاثیه و فرش‌هایی که قبلاً داخل سفارت بود در انبارهای دارای دمای کنترل شده نگهداری می شوند.

با این حال انبار مشروب زاهدی [در سفارت امریکا] از انقلاب جان به در نبرد به طوری که نمایندگان جمهوری اسلامی که به مدت کوتاهی سفارت را اداره می کردند بیش از ۴،۰۰۰ بطری اسکاچ، شامپین و سایر نوشیدنی های الکلی را در راه‌آب ریختند.

یکی از نشریات سفارت در آن زمان گفت «چهار ساعت پیوسته جریان [شراب] ریختن طول کشید تا تمام الکل دور ریخته شد.»

الیزابت تیلور    الیزابت تیلور  الیزابت تیلور    الیزابت تیلور الیزابت تیلور

مشاهده بیشتر

دیدگاهتان را بنویسید

دکمه بازگشت به بالا