جدیدترین اخبارجهان

زلزله ۷.۳ ریشتری شمال ژاپن را لرزاند، خطر سونامی رو به کاهش است

زلزله ۷.۳ ریشتری فوکوشیما در شمال ژاپن را لرزاند و باعث صدور هشدار سونامی شد

زلزله ۷.۳ ریشتری شمال ژاپن را لرزاند، خطر سونامی رو به کاهش است

زلزله ای به قدرت ۷.۳ ریشتر بعد از ظهر چهارشنبه ساحل فوکوشیما در شمال ژاپن را لرزاند، که باعث صدور هشدار سونامی شد و بیش از ۲ میلیون خانه در منطقه توکیو را به تاریکی فرو برد.

این منطقه بخشی از شمال ژاپن است که ۱۱ سال پیش بر اثر یک زلزله ۹.۰ ریشتری و وقوع سونامی ویران شد؛ این زلزله باعث ذوب شدن نیروگاه هسته ای و انتشار گسترده تشعشعات هسته ای شد به طوری که برخی از مناطق هنوز غیرقابل سکونت هستند.

مرکز هشدار سونامی اقیانوس آرام گفت خطر سونامی برطرف شده با این حال سازمان هواشناسی ژاپن هشدار ریسک پایین سونامی را همچنان برقرار نگه داشته است.

تلویزیون ملی ان اچ کی (NHK) گفت که امواج ۲۰ سانتیمتری (۸ اینچ) سونامی در حال حاضر به ساحل ایشینوماکی در حدود ۳۹۰ کیلومتری (۲۴۲ مایلی) شمال شرقی توکیو رسیده است.

تصاویر ویدئویی شبکه تلویزیونی ان اچ کی (NHK) دیوارهای شکسته شده ساختمان یک فروشگاه را که روی زمین افتاده بود و خرده های شکسته شده پنجره ها را که در خیابانی نزدیک به ایستگاه اصلی قطار در شهر فوکوشیما [در فاصله تقریبا ۶۰ کیلومتری (۳۶ مایلی) غرب کرانه ساحلی] پراکنده شده بودند را نشان می داد.

شرکت هولدینگ انرژی برق توکیو که مدیریت نیروگاه هسته ای فوکوشیما دائیچی (Fukushima Daiichi) [جایی که سیستم های خنک کننده آن در فاجعه ۲۰۱۱ از کار افتادند] را به عهده دارد گفت کارکنان این نیروگاه هیچ نوع ناهنجاری در محل این نیروگاه که از قبل در حال طی فرایند خارج سازی از بهره برداری بود، مشاهده نکرده اند.

نهاد مرجع مقررات هسته ای ژاپن گفت که یک هشدار آتش سوزی در ساختمان توربین رآکتور شماره ۵ در نیروگاه فوکوشیما دائیچی به صدا درآمده اما آتش سوزی رخ نداده است. دو پمپ آب استخر خنک کننده سوخت مصرفی در دو رآکتور از مجموع چهار رآکتور در فوکوشیما دائینی (Fukushima Daini) موقتا متوقف شدند اما فعالیت آنها بعدا از سرگرفته شد. نیروگاه فکوشیما داینی نیز قرار است از رده بهره برداری خارج شود.

سازمان هواشناسی ژاپن گفت که زلزله در ساعت ۱۱:۳۶ بعد از ظهر در عمق ۶۰ کیلومتری (۳۶ مایلی) زیر دریا اتفاق افتاده است.

نیرو دفاع هوایی ملی ژاپن اعلام کرد که به منظور گردآوری اطلاعات و ارزیابی خسارت ها جت های جنگنده ای را از پایگاه هایکوری (Hyakuri) در استان ایباراکی در جنوب فوکوشیما اعزام کرده است.

تلویزیون ان اچ کی (NHK) گفت که گزارش هایی از آتش سوزی، خسارت به ساختمان ها و سقوط سنگ در شهر آیِتیت (Iitate) در فوکوشیما وجود داشته است. به گزارش خبرگزاری رویترز در این حادثه دست کم یک نفر کشته و ۶۹ نفر مجروح شده اند.

زلزله 7.3 ریشتری شمال ژاپن را لرزاند، خطر سونامی رو به کاهش است
زلزله ۷.۳ ریشتری شمال ژاپن را لرزاند، خطر سونامی رو به کاهش است

برق بیش از ۲.۲ میلیون خانه در ۱۴ استان شمال شرقی از جمله منطقه توکیو طبق اعلام شرکت های تپکو (TEPCO) و یکی دیگر از شرکتهای تسهلیات مصرفی به نام کمپانی توهوکو الکتریک پاور (Tohoku Electric Power Co) که تامین کننده انرژی این مناطق بوده اند، قطع شده است.

فومیو کیشیدا، نخست وزیر ژاپن (Fumio Kishida) گفت که انتظار می رود برق به زودی پس از نیمه شب چهارشنبه وصل شود.

زلزله بخش های بزرگی از شرق ژاپن شامل توکیو را لزاند به طوری که ساختمان ها به شدت تکان می خوردند.

شرکت راه آهن شرق ژاپن (East Japan Railway) گفت که حرکت قطارهای این شرکت به دلیل بازرسی های ایمنی به حالت تعلیق درآمده است. برخی از قطارهای محلی بعدا خدمات خود را از سر گرفتند.

کیشیدا گفت که بر اثر زلزله یک قطار اکسپرس توهوکو شینکانسن (Tohoku Shinkansen) در فاصله بین فکوشیما و میاگی (Miyagi) به طور جزئی از ریل خارج شده، اما هیچ کسی مجروح نشده است.

فومیو کیشیدا، نخست وزیر ژاپن به خبرنگاران گفت که دولت در حال ارزیابی میزان خسارت است؛ او وعده داد که نهایت تلاش خود را برای عملیات نجات و کمک انجام دهد.

او در توییتی نوشت «لطفا ابتدا برای نجات جان خود اقدام کنید.»

هیروکازو ماتسونو (Hirokazu Matsuno) دبیر ارشد هیئت وزیران گفت که چندین تماس اورژانسی وجود داشته و مقام های محلی در تلاش برای ارزیابی خسارت ها هستند.

ماتسونو از ساکنین مناطق زلزله زده خواست که حداقل تا یک هفته در مورد پس لرزه های بزرگ احتمالی فوق‌العاده احتیاط کنند.

زلزله 7.3 ریشتری شمال ژاپن را لرزاند، خطر سونامی رو به کاهش است
زلزله ۷.۳ ریشتری شمال ژاپن را لرزاند، خطر سونامی رو به کاهش است
مردم اطراف ورودی یک ایستگاه قطار توکیو در توکیو ایستاده اند، زیرا همه خدمات پس از وقوع زمین لرزه در این منطقه به حالت تعلیق درآمد چهارشنبه، 16 مارس 2022
مردم اطراف ورودی یک ایستگاه قطار توکیو در توکیو ایستاده اند، زیرا همه خدمات پس از وقوع زمین لرزه در این منطقه به حالت تعلیق درآمد چهارشنبه، ۱۶ مارس ۲۰۲۲
پس از زلزله، هنگام خاموشی در توکیو مردم در خیابانی راه می روند. بامداد پنجشنبه 17 مارس 2022
پس از زلزله، هنگام خاموشی در توکیو مردم در خیابانی راه می روند. بامداد پنجشنبه ۱۷ مارس ۲۰۲۲

#زلزله #زلزله_ژاپن #زلزله_هفت_ریشتری_ژاپن  #فومیو_کیشیدا_نخست_وزیر_ژاپن    فومیو کیشیدا، نخست وزیر ژاپن

مشاهده بیشتر

دیدگاهتان را بنویسید

دکمه بازگشت به بالا