جدیدترین اخبارجهان

عکاس اوکراینی با استفاده از تیک‌تاک ویرانی‌های جنگ را هنرمندانه به تصویر کشید

یک عکاس اوکراینی با استفاده از برنامه تیک‌تاک ویرانی مناطق جنگی را هنرمندانه به تصویر کشید

عکاس اوکراینی با استفاده از تیک‌تاک ویرانی‌های جنگ را هنرمندانه به تصویر کشید

والریا شاشنوک، عکاس اوکراینی به همراه پدر، مادر و سگش “توری” در پناهگاه زیرزمینی شهر چرنیهیف واقع در شمال اوکراین پناه گرفته است. صدای آژیرها از فاصله دوری شنیده می شود. هر طرفی که نگاه می‌کند با خاک یکسان شده است. پنجره های شکسته، تکه های چوب و آوار در خیابان ها پراکنده شده اند. خیابان ها به طرز وحشتناکی خالی است.

عکاس اوکراینی با استفاده از تیک‌تاک ویرانی‌های جنگ را هنرمندانه به تصویر کشید
عکاس اوکراینی با استفاده از تیک‌تاک ویرانی‌های جنگ را هنرمندانه به تصویر کشید

این صحنه ای است که والریا شاشنوک (Valeria Shashenok) عکاس اوکراینی هر روز هنگام قدم زدن در خیابان جنگ زده چرنیهیف اوکراین مشاهده می‌کند. شاشنوک به همراه پدر، مادر و سگش “توری” در پناهگاه زیرزمینی شهر شمالی اوکراین پناه گرفته است در حالیکه دوستان نزدیکش قبل‌تر فرار کرده‌اند.

اما شاشنوک به جای غرق شدن در ویرانی اطرافش، جنگ را هنرمندانه تصویر سازی کرده است.

شاشنوک با استفاده از تیک‌تاک (TikTok) زندگی روزمره خود را به صورت مستند به تصویر می کشد. ویدیوهای او در فضای مجازی به اشتراک گذاشته شده و برخی از این ویدئو ها میلیون ها بازدید داشته‌اند.

شاشنوک با موسیقی “Che La Luna” با توصیف “یک روز معمولی در پناهگاه بمباران هوایی” می رقصد که بوسیله این ویدئو مشهور می‌شود. او ازسلاح گرم مثل سشوار استفاده می کند که سگش با دیدن او زیر پتو پنهان می شود. مادر شاشنوک درقابلمه‌ای روی زمین پخت و‌پز می‌کند.

شاشنوک در ویدیوی دیگری، در مقابل توده ای از آوار ایستاده و در مورد این عکس این‌چنین توضیح داده است: «امروز پوتین یکی از ساختمان های قدیمی شهر من را ویران کرد. این ساختمان قدیمی ،سینمایی بود که از جنگ جهانی دوم جان سالم به در برده بود.»

عکاس اوکراینی با استفاده از تیک‌تاک ویرانی‌های جنگ را هنرمندانه به تصویر کشید
عکاس اوکراینی با استفاده از تیک‌تاک ویرانی‌های جنگ را هنرمندانه به تصویر کشید

سپس پنجره های بزرگی را در همان نزدیکی نشان می دهد که خرده شیشه هایش روی زمین ریخته شده اند. همچنین پنجره های خانه‌های همسایه که بر اثر شدت انفجار شکسته اند. 

بازهم در ویدئو دیگری، قفسه های خالی یک فروشگاه مواد غذایی را با این عنوان نشان می دهد: «اگر میخواهید موادغذایی در طول جنگ اوکراین از سوپرمارکت بخرید!»

هنگامی که پاملا براون خبرنگار CNN از شاشنوک پرسید که چرا شروع به ارسال این ویدیوها در تیک‌تاک کرده، او گفت: «احساس می‌کنم مامورم آنچه در زندگی روزمره واقعی به نظر می‌رسد را به مردم نشان دهم. من اینجا هستم و این زندگی واقعی است.»

او ادامه داد: «بسیاری از مردم روسیه برایم می نویسند که ما با شما هستیم، ولیکن در روسیه، اخبار جعلی زیادی وجود دارد. و بیشتر مردم باور نمی‌کنند که کشور من با جنگ دست و پنجه نرم می‌کند. من مامورم آنچه که اکنون در زندگی واقعی اتفاق می افتد را به مردم دنیا نشان دهم و شما میتوانید در حال حاضر جنگ را در تیک‌تاک ببینید.»

تیک‌تاک روز یکشنبه اعلام کرد که با توجه به قانون جدیدش دسترسی به برخی از قسمت هایش را به دلیل انتشار “اخبار جعلی” در روسیه، کشوری که اطلاعات نادرست را به مردم نشان می‌دهد، به حالت تعلیق درآوررده است.

اما شاشنوک حتی با وجود ستاره شدنش، نگران سرنوشت کشورش است.

او برای خبرگزاری سی‌ان‌ان آمریکا نوشت: «هر روز به این امید زندگی می کنم که فردا جنگ تمام می شود، اما همه چیز بدتر ادامه دارد.

او یک روز بعد دوباره به سی‌ان‌ان نوشت: «همه بخاطر زندگی‌شان می ترسند.»

در روزهای اخیر، چشم امید برای باز شدن راهروهای تخلیه امن برای غیرنظامیان در تعدادی از شهرها از جمله چرنیهیف بارها از بین رفته است و اوکراین روسیه را به خاطر حمله به مسیرهای فرار مردم متهم کرده است.

خانواده شاشنوک مانند بسیاری از مردم اوکراین، برای ترک کشور مردد هستند زیرا شواهدی مبنی بر خشونت روسیه علیه غیرنظامیان اوکراینی در حال افزایش است. شاشنوک در پاسخ به سوال سی‌ان‌ان که آیا او و خانواده‌اش در طول یک آتش‌بس برنامه‌ریزی‌شده برای فرار تلاش خواهند کرد، گفت: «بله ،اگر فردا نیروهای روسی غیرنظامیان را نکشند، خواهیم رفت.»

اما یک روز بعد وقتی که دوباره از همین سئوال پرسیده شد او گفت که فعلا خانواده‌اش برنامه ای برای ترک پناهگاه ندارند.

حتی با وجود ترس از خشونت گسترده روسیه، شاشنوک همچنان رویاهای بزرگی دارد.

او گفت «در حال حاضر تیک‌تاک آینده من است.» «شاید روزی به ایالات متحده بیایم و به عنوان یک روزنامه نگار تیک‌‎تاک کار کنم.»

امید به زندگی جدید و شروعی تازه باعث شده شاشنوک مسیر را ادامه دهد.

او گفت «مردم باید برای آزادی ارزش قائل شوند. این مهمترین موضوعی است که ما پیش رو داریم.»

@valerisssh NATO, CLOSE THE SKY OVER UKRAINE! #ukraine #stopwar #nato ♬ Another Love – Tom Odell

#تیک_تاک   #تیک‌تاک    #ویرانی‌های_جنگ   #حمله_روسیه_به_اوکراین   #عکاس_اوکراینی    #شهر_چرنیهیف_اوکراین

شهر چرنیهیف اوکراین  تیک تاک  شهر چرنیهیف اوکراین  تیک تاک  شهر چرنیهیف اوکراین    تیک تاک

مشاهده بیشتر

دیدگاهتان را بنویسید

دکمه بازگشت به بالا