جدیدترین اخبارجهان

عربستان سعودی ۸۱ نفر را در بزرگترین اعدام دسته جمعی گردن زد

عربستان‌سعودی در بزرگترین اعدام دسته جمعی  ۸۱ نفر از محکومین به قتل و عضویت در گروه های شبه نظامی مانند القاعده و داعش را گردن زد

عربستان سعودی ۸۱ نفر را در بزرگترین اعدام دسته جمعی گردن زد

عربستان‌سعودی روز شنبه ۸۱ نفر محکوم به جرائمی شامل قتل و تعلق به گروه های شبه نظامی را [در بزرگترین اعدام دسته جمعی اجرا شده در تاریخ مدرن پادشاهی عربستان] گردن زد.

عربستان سعودی 81 نفر را در بزرگترین اعدام دسته جمعی گردن زد
عربستان‌سعودی ۸۱ نفر را در بزرگترین اعدام دسته جمعی گردن زد

تعداد اعدام شدگان روز شنبه حتی از تعداد ۶۳ شبه نظامی محکوم به تصرف مسجد اعظم مکه در اعدام دسته جمعی ژانویه ۱۹۸۰ که در پی شدیدترین حمله شبه نظامی انجام شده علیه عربستان و یک مکان مقدس اسلامی در سال ۱۹۷۹ اجرا شد بیشتر بود.

تعداد موارد اجرای مجازات اعدام در عربستان‌سعودی در دوران پاندمی کرونا کاهش یافت؛ اگرچه عربستان سعودی همچنان به گردن زدن محکومان در حکومت شاه سلمان و پسر پرمدعا و جسور او محمد بن سلمان ولیعهد عربستان ادامه داد.

خبرگزاری دولتی عربستان‌سعودی (Saudi Press Agency) هنگام اعلام خبر اعدام های روز شنبه گفت که اعدام شدگان شامل افراد «محکوم به جنایت های مختلف از جمله قتل مردان، زنان و کودکان بی گناه» بوده اند.

عربستان‌سعودی علاوه بر این گفت که برخی از افراد اعدام شده عضو گروه القاعده، گروه دولت اسلامی (داعش) و همینطور حامیان شورشیان حوثی یمنی بوده اند. ائتلاف تحت هدایت عربستان‌سعودی از سال ۲۰۱۵ در تلاش برای احیای قدرت به رسمیت شناخته شده بین المللی در یمن، کشور همسایه خود در حال مبارزه با حوثی های تحت حمایت ایران بوده است.

اعدام شدگان شامل ۷۳ شهروند عربستان سعودی، هفت یمنی و یک سوریه ای بودند. در این گزارش به محل اجرای اعدام ها اشاره‌ای نشده است.

خبرگزاری دولتی سعودی گفت «متهمان از حق داشتن وکیل برخوردار بودند و تمام حقوق آنها در رسیدگی های قضایی تحت قانون عربستان سعودی محفوظ بود و آنها طبق قوانین عربستان سعودی در مورد ارتکاب به چندین جنایت شنیع که به مرگ عده زیادی از غیرنظامیان و مجریان قانون منجر شد گناهکار شناخته شدند.»

تلویزیون دولتی عربستان در هنگام اعلام این خبر افراد اعدام شده را به عنوان افرادی که «در ارتکاب به جنایت های خود از شیطان پیروی کرده اند» توصیف کرد.

خبر اعدام ها بلافاصله موجب برانگیخن انتقادات بین المللی شد.

ثریا باونز (Soraya Bauwens) معاون رئیس سازمان رپریو (Reprieve) یک گروه مدافع حقوق بشر مستقر در لندن گفت «جهانیان تا به حال باید متوجه شده باشند که هنگامی که محمد بن سلمان وعده اصلاحات را می دهد، خونریزی نیز الزاما در پی آن خواهد آمد.»

آخرین اعدام دسته جمعی عربستان سعودی در ژانویه ۲۰۱۶ انجام شد و ۴۷ نفر از جمله یک روحانی شیعه مخالف حکومت که در عربستان سعودی تظاهرات برگزار کرده بود در شمار اعدام شدگان بودند.

در سال ۲۰۱۹ نیز عربستان ۳۷ شهروند سعودی را که اغلب جزو گروه اقلیت شیعه بودند در یک اعدام دسته جمعی به اتهام جنایت های مربوط به تروریسم در سراسر کشور اعدام کرد. عربستان علاوه بر این سر و بدن قطع شده افراط گرایان محکوم شده را به عنوان هشدار به سایرین در انظار عمومی به یک ستون میخ کوب کرد. اقدام به مصلوب کردن پس از اعدام اگرچه اقدام نادری است اما در عربستان سعودی اتفاق می افتد.

شیعه ها که عمدتا در مناطق غنی از نفت در شرق عربستان زندگی می کنند مدتهای مدیدی از اینکه با آنها مانند شهروند درجه دوم رفتار می شود شکایت دارند. اعدام شیعه ها در گذشته موجب برانگیختن ناآرامی های منطقه ای شده است. با این حال عربستان سعودی در تلاش برای کاهش تنش های چندین ساله همچنان مشغول گفتگوهای دیپلماتیک با ایران، رقیب منطقه ای شیعه خود است.

محمد بن سلمان ولیعهد عربستان از زمان در دست گرفتن قدرت تحت حکومت پدرش به طور فزاینده ای در حال ایجاد و آزادسازی رفاه زندگی در عربستان سعودی بوده است از جمله باز کردن سالن های سینما، اجازه رانندگی دادن به زنان و کاهش قدرت پلیس مذهبی کشور که مدتها موجب هراس مردم بود.

با این حال سازمان های اطلاعاتی ایالات متحده معتقدند که ولیعهد عربستان دستور قتل و تکه تکه کردن جمال خاشقجی ستون نویس واشینگتن پست را صادر کرد در حالی که بر حملات هوایی در یمن که به کشته شدن صدها غیرنظامی منجر شد نظارت می کرد.

#اعدام_در_عربستان_سعودی #محمد_بن_سلمان #پادشاه_عربستان #عربستان_سعودی #حقوق_بشر #جنایات_عربستان #قتل #گروه‌های_تروریستی #اعدام_دسته_جمعی #اعدام_های_دسته‌جمعی #محکومیت_در_عربستان_سعودی

گردن زدن محکومیت در عربستان سعودی  گردن زدن محکومیت در عربستان سعودی    گردن زدن محکومیت در عربستان سعودی

مشاهده بیشتر

دیدگاهتان را بنویسید

دکمه بازگشت به بالا