آلبرتاانتاریوبریتیش کلمبیاپرنس ادوارد آیلندجدیدترین اخباردولت فدرالسسکچوانقلمروهای شمال غربکاناداکِبِکمنیتوبانوناووتنووااسکوشیانیوبرانزویکنیوفاندلند و لابرادوریوکان

نانوس می‌گوید اگر سناریو فعلی برقرار بماند «شاهد پیروزی حزب لیبرال خواهیم بود»

به گفته نانوس طبق سناریو فعلی «پیروزی لیبرال‌ها قطعی است»

نانوس می‌گوید اگر سناریو فعلی برقرار بماند «شاهد پیروزی حزب لیبرال خواهیم بود»

طبق پیش‌بینی‌های نانوس ریسرچ (Nanos Research) لیبرال‌ها بر اساس انبوه آرائی که به نفع آنها از صندوق‌های رأی‌گیری پستی خارج می‌شود در قلمرو پیروزی قرار دارند.

نانوس می‌گوید اگر سناریو فعلی برقرار بماند «شاهد پیروزی حزب لیبرال خواهیم بود»
نانوس می‌گوید اگر سناریو فعلی برقرار بماند «شاهد پیروزی حزب لیبرال خواهیم بود»

درحالی‌که تنها کمتر از یک آخر هفته تا حضور کانادایی‌ها پای صندوق‌ها رأی باقی مانده است، نیک نانوس پایه‌گذار و کارشناس ارشد داده‌های موسسه نانوس ریسرچ می‌گوید که ظرف چند روز گذشته در حال پردازش ارقام پیش‌بینی کننده کرسی‌های انتخاباتی و مدل‌سازی داده‌ها بوده‌اند.

نانوس در نسخه روز جمعه پادکست ترند لاین سی‌تی‌وی (CTV’s Trend Line) گفت «در حال حاضر با فرض برقرار ماندن سناریو فعلی در طول دو روز آینده و عدم جابجایی چشمگیر، شاهد پیروزی حزب لیبرال خواهیم بود. به‌طور قطعی. بدون هیچ تردیدی.»

در این صورت سؤال این است که: «تا چه اندازه این پیروزی بزرگ خواهد بود؟»

نانوس گفت که به‌احتمال‌زیاد نتیجه انتخابات تشکیل دولت اقلیت توسط لیبرال‌ها خواهد بود؛ بااین‌حال دولت اکثریت لیبرال نیز «محتمل است.»

در حقیقت نانوس گفت که گمان می‌کند که مسیر پیروزی لیبرال‌ها شبیه به همان مسیری خواهد بود که در انتخابات فدرال سال ۲۰۱۹ پیروزی و تشکیل دولت را برای آنها به ارمغان آورد.

نانوس توضیح داد «در سال ۲۰۱۹ لیبرال‌ها رأی اکثریت را در یک رقابت بسیار تنگاتنگ از دست دادند اما درواقع دولت را به دلیل توزیع آرا، توزیع کارآمد کرسی‌های انتخاباتی برنده شدند.»

نانوس گفت با بررسی سهم کرسی‌های مجلس عوام که لیبرال‌ها می‌توانستند برنده شوند چنین به نظر می‌رسد که تاریخ در مسیر تکرار دوباره خود در سال ۲۰۲۱ قرار دارد.

و چه عاملی می‌تواند به این پیروزی احتمال لیبرال‌ها کمک کند؟

صندوق‌های رأی‌گیری پستی.

طبق ردیابی شبانه داده‌ها توسط نانوس ریسرچ به سفارش سی‌تی‌وی نیوز و گلوب اند میل که روز جمعه منتشر شد آن دسته از کانادایی‌ها که قصد دارند از طریق پست در رأی‌گیری شرکت کنند با احتمال چهار برابر بیشتر لیبرال‌ها را در مقابل محافظه‌کاران انتخاب خواهند کرد.

از پاسخ‌دهندگان به نظرسنجی خواسته شد که نمره‌ای در مقیاس صفر تا ده به‌احتمال استفاده از رأی‌گیری پستی و همین‌طور حزب ترجیحی خود اختصاص دهند.

از میان کسانی که طبق مقیاس امتیازدهی به‌احتمال استفاده خود از رأی پستی نمره ۹ یا ۱۰ داده بودند:

  • ۴۷ درصد به لیبرال‌ها رأی خواهند داد؛

  • ۲۶ درصد به نیودموکرات‌ها رأی خواهند داد؛

  • ۱۲ درصد به محافظه‌کاران رأی خواهند داد؛

  • ۶ درصد به بلاک کبکوا رأی خواهند داد؛

  • ۶ درصد به حزب سبز رأی خواهند داد؛ و

  • ۲ درصد به حزب مردم کانادا رأی خواهند داد.

ازلحاظ میزان اثرگذاری این آراء بر نتیجه نهایی انتخابات، نانوس می‌گوید که برآورد کرده‌اند که تقریباً ۸ درصد از کانادایی‌ها یا ۱.۲ میلیون نفر از ۱۵ میلیون رأی‌دهنده از طریق پست رأی خواهند داد.

نانوس می‌گوید اگر آراء پستی در شب انتخابات به‌طور کامل شمرده نشوند آنگاه با افزوده شدن این آراء به شمارش نهایی نتیجه نسبتاً بهتری در انتظار لیبرال‌ها خواهد بود.

نانوس گفت «در آراء پستی احتمال انتخاب شدن لیبرال‌ها در مقابل محافظه‌کاران تا چهار برابر بیشتر است.»

 

در حال حاضر هر یک از احزاب در چه جایگاهی قرار دارند

 

ازلحاظ عملکرد فعلی احزاب، طبق آخرین ردیابی شبانه داده‌ها که روز جمعه منتشر شد می‌توان گفت که لیبرال‌ها و محافظه‌کاران با در نظر گرفتن حاشیه خطا نظرسنجی عملاً سربه‌سر هستند.

لیبرال‌ها طبق نظرسنجی از ۳۱.۹ درصد حمایت برخوردار بودند درحالی‌که محافظه‌کاران ۳۰.۴ درصد حمایت کسب کردند.

نانوس گفت «بنابراین هنگامی‌که بحث میزان حمایت آراء در سطح کشوری مطرح است [با یک] تساوی آماری مواجه هستیم.»

حزب نیودموکرات با ۲۰.۳ درصد حمایت؛ حزب مردم کانادا با ۷.۵ درصد؛ حزب بلاک کبکوا با ۵.۸ درصد؛ و حزب سبز با ۳.۲ درصد، دنباله‌رو دو حزب پیشتاز هستند.

هنگامی‌که از کانادایی‌ها پرسیده شد که ترجیح می‌دهند چه کسی نخست‌وزیر بعدی آنها باشد، جاستین ترودو رهبر حزب لیبرال از حمایت ۲۹.۸ درصدی برخوردار بود و بافاصله کمی پس از او ارین اوتول رهبر محافظه‌کاران ۲۷.۸ درصد حمایت به دست آورد.

جاگمیت سینگ رهبر حزب نیودموکرات با ۱۹.۹ درصد حمایت در رتبه سوم قرار گرفت و پس از او ماکسیم برنیر رهبر حزب مردم کانادا با ۷.۶ درصد حمایت، ایو-فرانسوا بلانشت رهبر حزب مردم کانادا با ۳ درصد حمایت و آنامی پال رهبر حزب سبز با ۲.۲ درصد حمایت در رتبه‌های بعدی قرار گرفتند.

از میان افراد نظرسنجی شده ۹.۷ درصد در مورد اینکه ترجیح می‌دهند چه کسی نخست‌وزیر بعدی باشد پاسخ ممتنع دادند.

 

روش‌شناختی

 

یک نظرسنجی تصادفی تلفنی در سطح ملی (نمونه‌گیری از طریق خط تلفن ثابت و تلفن همراه توسط مأموران نظرسنجی) از ۱،۲۰۰ کانادایی در طول کارزار انتخاباتی ظرف یک دوره سه‌روزه توسط موسسه نانوس ریسرچ انجام شد. عصر هرروز با ۴۰۰ رأی‌دهنده واجد شرایط مصاحبه می‌شود. ارقام ردیابی روزانه بر اساس نمونه متحرک سه‌روزه متشکل از ۱،۲۰۰ مصاحبه تهیه می‌شود. به‌منظور به‌روزرسانی ردیابی، داده‌های مصاحبه‌های انجام‌شده در روز جدید به نمونه اضافه می‌شود و داده‌های قدیمی‌ترین روز حذف می‌شود. حاشیه خطا برای نظرسنجی از ۱،۲۰۰ پاسخ‌دهنده برابر با ۲.۸ ± درصد امتیاز، [یا عدم خطا در] ۱۹ بار از هر ۲۰ بار است.

نمونه پاسخ‌دهندگان بر اساس منطقه جغرافیایی و جنسیت طبقه‌بندی‌شده است. داده‌ها ممکن است بر اساس داده‌های سرشماری سال ۲۰۱۶ کانادایی‌ها توسط مرکز آمار کانادا وزن دهی شده باشد. درصدهای گزارش‌شده ممکن است به دلیل گردکردن امتیازها مجموعاً برابر با ۱۰۰ نباشند.

جاستین ترودو   رأی‌گیری  جاستین ترودو  رأی‌گیری    جاستین ترودو  جاستین ترودو    جاستین ترودو  جاستین ترودو  جاستین ترودو   

مشاهده بیشتر

دیدگاهتان را بنویسید

دکمه بازگشت به بالا