جدیدترین اخبارجهان

بایدن در تلاش برای ادغام اسرائیل در منطقه با سران کشورهای عرب دیدار کرد

بایدن در تلاش برای تقویت قابلیت‌های موشکی و دفاعی منطقه‌ای و ادغام اسرائیل در منطقه با سران کشورهای عرب دیدار کرد

جو بایدن در تلاش برای ادغام اسرائیل در منطقه با سران کشورهای عرب دیدار کرد

جو بایدن رئیس جمهور ایالات متحده در تلاش برای تقویت قابلیت‌های موشکی و دفاعی منطقه‌ای در نشست گسترده‌تر سران کشورهای عربی در عربستان سعودی روز شنبه چندین دیدار فوری با سران کشورهای عراق، مصر و امارات متحده عربی داشت.

بایدن که اولین سفر خاورمیانه ای خود را با بازدید از اسرائیل آغاز کرد قصد دارد با استفاده از نشست جده اسرائیل را به عنوان بخشی از یک محور جدید که عامل محرک آن عمدتا نگرانی های مشترک در مورد ایران است در منطقه ادغام کند.

بایدن تمرکز خود را بر نشست برنامه ریزی شده با شش کشور حوزه خلیج فارس و مصر، اردن و عراق معطوف کرده است در حالی که دیدار خود با محمد بن سلمان  ولیعهد سعودی را کم اهمیت جلوه می دهد. دیدار بایدن و بن سلمان به دلیل مسائل مربوط به نقض حقوق بشر با انتقادهایی در ایالات متحده مواجه شد.

بایدن قول داده بود که عربستان سعودی را به دلیل قتل جمال خاشقجی توسط عوامل سعودی در سال ۲۰۱۸ در صحنه جهانی به یک «[دولت] مطرود» کند، اما در نهایت تصمیم گرفت که منافع ایالات متحده دیکته می کند که روابط با بزرگترین صادرکننده نفت جهان و عرب نه به سمت قطع رابطه بلکه به مسیر اصلی بازگردانده شود.

رهبر ایالات متحده گفت که قتل خاشقجی را در رأس دیدار خود با ولیعهد سعودی در روز جمعه مطرح کرده و گفته است که سکوت در مورد موضوع حقوق بشر «با اصل وجود ما و اصل وجود من» ناسازگار است.

یک مقام سعودی گفت، ولیعهد به بایدن گفت که عربستان سعودی برای جلوگیری از تکرار اشتباهاتی مانند قتل خاشقجی اقدام کرده است، اما آمریکا اشتباهات مشابهی از جمله در عراق مرتکب شده است.

این مقام عربستانی در بیانیه‌ای که درباره گفتگوی روز جمعه بین دو رهبر به رویترز ارسال کرد، گفت که حاکم واقعی پادشاهی عربستان (محمد بن سلمان) به جو بایدن گفته است که تلاش برای تحمیل برخی ارزش‌ها به سایر کشورها با زور می‌تواند نتیجه معکوس داشته باشد.

بایدن در شرایط قیمت بالای نفت خام و سایر مشکلات مربوط به درگیری روسیه و اوکراین و تلاش برای پایان دادن به جنگ یمن، جایی که اکنون در آتش بس موقت قرار دارد، به کمک عربستان سعودی به عنوان تولیدکننده بزرگ اوپک نیاز دارد. واشینگتن همچنین می خواهد از نفوذ ایران در منطقه و نفوذ جهانی چین جلوگیری کند.

ریاض و ابوظبی از شرایط ایالات متحده در زمینه فروش تسلیحات و کنار گذاشته شدن از مذاکرات غیرمستقیم ایران و آمریکا با هدف احیای معاهده هسته ای ۲۰۱۵ (برجام) ناخشنوداند و از نظر آنها توافق هسته ای برجام به دلیل نپرداختن به نگرانی های منطقه ای در مورد برنامه موشکی و رفتار تهران یک توافق ناقص است.

اسرائیل که نگرانی‌های مشترکی در مورد ایران دارد، سفر بایدن به عربستان سعودی را با این امید تشویق کرد که این سفر روابط میان اسرائیل و عربستان سعودی را به عنوان بخشی از روابط گسترده تر با اعراب که پس از برقراری روابط با امارات و بحرین تحت پیمان‌هایی با میانجی‌گری ایالات متحده و تایید ریاض ایجاد شد، تقویت کند.

 عربستان سعودی در نشانه ای از پیشرفت تحت آنچه بایدن به عنوان یک روند ساختارشکنانه توصیف کرد روز جمعه گفت که حریم هوایی خود را به روی همه شرکت های هواپیمایی باز می کند و راه را برای پروازهای بیشتر از مبدا/ و به مقصد اسرائیل هموار می‌کند.

برای کشورهای عربی که روابطی با اسرائیل ندارند و از عضویت در ائتلافی علیه ایران که شبکه‌ای قوی از نیروهای نیابتی در سراسر منطقه از جمله در عراق، لبنان و یمن ایجاد کرده است رویگردان هستند، ممکن است طرح بایدن برای اتصال سیستم های پدافند هوایی چندان خریداری نداشته باشد.

اجلاس فوری بایدن با سران کشورهای عربی خاورمیانه    اجلاس فوری بایدن با سران کشورهای عربی خاورمیانه    اجلاس فوری بایدن با سران کشورهای عربی خاورمیانه

مشاهده بیشتر
دکمه بازگشت به بالا