آلبرتاانتاریوبریتیش کلمبیاپرنس ادوارد آیلندجدیدترین اخباردولت فدرالسسکچوانقلمروهای شمال غربکاناداکِبِکمنیتوبانوناووتنووااسکوشیانیوبرانزویکنیوفاندلند و لابرادوریوکان

افزایش فروش الکل و ماریجوانا در دوره پاندمی در کانادا

تحقیقات نشان داده است : کانادایی‌ها از ابتدای شروع پاندمی پول بیشتری برای خرید الکل و ماریجوانا خرج کرده‌اند

فروش الکل و ماریجوانا در دوره پاندمی در کانادا افزایش داشته است

تحقیقات جدید نشان می‌دهد که فروش الکل و ماریجوانا در کانادا در طول دوره پاندمی شاهد افزایش چشمگیری بوده است؛ که حاکی از یک «هشدار اولیه» احتمالی نسبت به اثرات بلندمدت افزایش مصرف مواد مخدر است. فروش الکل و ماریجوانا در دوره پاندمی در کانادا افزایش داشته است

یافته‌های گردآوری‌شده توسط مرکز پژوهش‌های اعتیاد پیتر بوریس (PBCAR) در دانشگاه مک‌مستر (McMaster)، بیمارستان سن جوزف همیلتون، و موسسه پژوهشی هوم‌وود (Homewood) در گوئلف انتاریو نشان می‌دهد که از مارس ۲۰۲۰ میزان فروش ماهانه الکل به‌طور متوسط ۵.۵ درصد بیش از سطح مورد انتظار افزایش یافته است و در همین اثنا فروش ماریجوانا شاهد افزایش بسیار شدیدتر و تقریباً ۲۵ درصدی بوده است.

پژوهشگران از اطلاعات سازمان آمار کانادا برای مقایسه ۱۶ ماه مصرف الکل و ماریجوانا پیش و پس از پاندمی {یعنی ۱۶ ماه پیش از مارس ۲۰۲۰ تا پایان جون ۲۰۲۱} استفاده کردند.

کانادایی‌ها ۱.۸۶ میلیارد دلار بیشتر از میزان مورد انتظار طبق روند مصرف پیش از پاندمی الکل خریداری کرده‌اند. فروش ماریجوانا نیز ۸۱۱ میلیون دلار بالاتر از سطح پیش‌بینی‌های انجام‌شده بود.

طبق پژوهش‌های انجام‌شده، در مارس ۲۰۲۰ هنگامی‌که اقداماتی مانند منع آمدوشد برای اولین بار اجرا شد فروش الکل و ماریجوانا تقریباً تا ۱۵ درصد سطح پیش‌بینی‌شده افزایش یافت.

این پژوهش در نشریه نتوورک اوپن (Network Open) ژورنال انجمن پزشکی امریکا (جاما: JAMA) منتشر شد.

جیمز مک‌کیلوپ (James MacKillop) مدیر مرکز پژوهش‌های اعتیاد پیتر بوریس و مؤلف مشترک این پژوهش در یک بیانیه خبری گفت «این نتایج یکی از اولین چشم‌اندازهای ملی در مورد تغییرات مصرف الکل و ماریجوانا در طول دوره پاندمی را ارائه می‌کند.» «این داده‌های مربوط به فروش [الکل و ماریجوانا] فرصتی در اختیار ما قرار می‌دهند که اثرات پاندمی بر دو مورد از رایج‌ترین مواد مخدر مصرفی را برای کل کشور به‌صورت کمی و عددی تعیین کنیم.

مک‌کیلوپ تأکید کرد که افزایش فروش به‌تنهایی نمی‌تواند اهمیت یا تأثیر بالینی بر بهداشت عمومی را مستقیماً نتیجه‌گیری کند اما می‌تواند به‌عنوان یک «سیستم هشدار اولیه» برای اثرات بلندمدت مرتبط با افزایش مصرف مواد مخدر مورداستفاده قرار گیرد.

مک‌کیلوپ گفت «این ارقام فروش [الکل و ماریجوانا] سرنخ‌هایی در مورد تغییرات احتمالی در الگوهای رفتاری در اختیار ما قرار می‌دهند و می‌تواند امکان برنامه‌ریزی آگاهانه برای مقابله با اثرات بهداشت روانی پاندمی کووید-۱۹ را فراهم کند.»

پژوهشگران می‌گویند که این جهش فروش [الکل و ماریجوانا] با سایر رفتارهای ذخیره‌سازی مصرف‌کنندگان برای احتکار کالاهای گوناگون در اولین موج پاندمی کووید-۱۹ که به‌طور گسترده‌تری امریکای شمالی را تحت تأثیر قرار داد، همخوانی دارد.

فروش الکل پس از مارس ۲۰۲۰ به سطح عادی‌تری بازگشت، اما به‌طورکلی همچنان در سطح بالا باقی ماند. روند فروش الکل با فروش ماریجوانا مقایسه شده است که پس از ۱۶ ماه همچنان به طرز چشمگیری بالاتر از سطح مورد انتظار است.

پژوهشگران یادآور شدند که تفاوت بین افزایش فروش الکل و ماریجوانا با مطالعه جداگانه دیگری شباهت دارد که توسط مرکز اعتیاد و بهداشت روان در مورد تغییرات ناشی از پاندمی در مصرف ماریجوانا براساس اطلاعات خوداظهاری توسط کانادایی‌ها انجام‌شده است.

بااین‌حال مسئله‌ای که یافته‌های این تحقیقات را پیچیده می‌کند این است که افزایش فروش ماریجوانا در دوران پاندمی در مدت ۱۶ ماه اول پس از قانونی شدن آن اتفاق افتاده است.

مک‌کیلوپ می‌گوید باوجوداینکه توسعه سریع بازار قانونی ماریجوانا در پیش‌بینی‌ها در نظر گرفته ‌شده بود اما ممکن است پاندمی باعث تغییر رویکرد مصرف‌کنندگان ماریجوانا از فروش غیرقانونی به سمت فروش قانونی و خرید آنلاین شده باشد. مک کیلوپ می‌گوید که این تغییر رویکرد در افزایش فروش قانونی در مارس ۲۰۲۰ در مقایسه با افزایش معدل تر فروش الکل در همین دوره نقش داشته است.

جین کاستلو (Jean Costello) مدیر ارزیابی در موسسه پژوهش‌های هوم‌وود و مؤلف مشترک این مطالعه گفت «معلوم نیست که آیا الگوهای مشابهی در خارج از کانادا نیز وجود دارد یا خیر اما یافته‌های این پژوهش ارزش داده‌های فروش را به‌عنوان یک استراتژی برای تبیین مشخصه‌های تأثیر کووید-۱۹ بر مصرف مواد مخدر نشان می‌دهد.»

«اگرچه تغییر چشم‌انداز در پی قانونی شدن ماریجوانا یکی از ملاحظات حیاتی در استفاده از داده‌ها است، فراهم بودن داده‌های فروش ماریجوانا کلاً یک مزیت برای پژوهشگرانی است که اثرات پاندمی را ارزیابی می‌کنند. فروش الکل و ماریجوانا در دوره پاندمی در کانادا افزایش داشته است

فروش الکل و ماریجوانا در دوره پاندمی در کانادا افزایش داشته است
فروش الکل و ماریجوانا در دوره پاندمی در کانادا افزایش داشته است

مصرف مشروبات الکلی      مصرف مشروبات الکلی      مصرف مشروبات الکلی      مصرف مشروبات الکلی

مشاهده بیشتر

دیدگاهتان را بنویسید

دکمه بازگشت به بالا