آلبرتاانتاریوبریتیش کلمبیاپرنس ادوارد آیلندجدیدترین اخباردولت فدرالسسکچوانقلمروهای شمال غربکاناداکِبِکمنیتوبانوناووتنووااسکوشیانیوبرانزویکیوکان

کانادایی ها به دلیل تعویق جراحی ها در داخل کشور به گردشگری پزشکی روی آورده‌اند

کانادایی ها برای اجتناب از به تأخیر افتادن جراحی خود و استفاده از خدمات پزشکی سایر کشورها به سرتاسر جهان سفر می کنند

کانادایی ها به دلیل تعویق جراحی ها در داخل کشور به گردشگری پزشکی روی آورده‌اند

تشدید میزان به تعویق افتادن جراحی ها به دلیل پاندمی کووید-۱۹ برخی از کانادایی ها را واداشته تا برای انجام جراحی های مؤثر بر کیفیت زندگی و اجتناب از زمان انتظار هزاران مایل از خانه دور شوند.

پاتریشیا راش (Patricia Rush) 60 ساله که برای تعویض مفصل لگن از خانه خود در آلبرتا به لیتوانی سفر کرده گفت «مجبور بودم کاری انجام دهم.»

کانادایی ها به دلیل تعویق جراحی ها در داخل کشور به گردشگری پزشکی روی آورده‌اند
پاتریشیا راش کانادایی ها به دلیل تعویق جراحی ها در داخل کشور به گردشگری پزشکی روی آورده‌اند

پس از انجام تصویربرداری ام آر آی (MRI) در ماه مه ۲۰۲۰ به راش گفته شد که دچار پارگی فیبریل همراه با یک کیست سه چهارم در داخل لگن خود  شده است.

پاتریشیا راش گفت «در لگنم یک استخوان روی استخوان دیگر بود.» «درد طاقت‌فرسا بود. وقتی به حالت خاصی راه می رفتم، درد شدیدی در پایم احساس می کردم.»

راش برای رفتن به مکان های مورد نیازش از واکر استفاده می کرد.

راش گفت «زندگی من تقریباً از بین رفت، چون دچار درد شدیدی بودم. «مردم با داشتن چنین دردی چه کار می کنند؟ احتمالا از شدت درد آرزوی مرگ می کنند و افسرده می شوند.»

راش قبل از اینکه شخصا اقدام کند، به یک کلینیک مفصل ران و زانو در آلبرتا مراجعه کرد که در آنجا به او گفته شد که زمان انتظار برای جراحی ۱۵ ماه خواهد بود.

راش گفت حالا پس از گذشت سه سال، هنوز خبری از آنها نشنیده است. او هنگام تحقیق در مورد گزینه های خود در خارج از کشور با دوستانی که قبلا برای جراحی های خصوصی به لیتوانی سفر کرده بودند صحبت کرد.

راش گفت «آنها [دوستانم] به همه سؤالات من پاسخ دادند.»

راش یک ماه پس از تماس با نورد کلینیک (Nord Clinic) در لیتوانی برای انجام عمل جراحی موفق شد در ۱۱ اکتبر ۲۰۲۱ تعویض کامل مفصل ران را انجام دهد. او با احتساب بلیط هواپیما، ۱۶،۰۰۰ دلار برای این روش هزینه کرد. البته راش گزینه‌های جراحی خصوصی را در مونترال و ایالات متحده نیز بررسی کرد، اما آنها بسیار گران‌تر بودند.

راش گفت «خوشبختانه توان مالی رفتن به لیتوانی را دارم، اما افراد زیادی را می شناسم که توانایی مالی رفتن به آنجا را ندارند.»

او با اشاره به اینکه دوباره می تواند یوگا انجام دهد و دوچرخه سواری کند اضافه کرد که «من خیلی خوشحالم. تقریبا هیچ دردی ندارم.»

جستجوی درمان به این روش به عنوان «گردشگری پزشکی» شناخته می‌شود. دولت فدرال کانادا می‌گوید هنگام سفر به خارج از کشور برای مراقبت‌های پزشکی، مهم است که استانداردهای اعتباربخشی و مجوز دهی به بیمارستان و مقررات دارویی را علاوه بر سایر موارد دیگر در نظر داشته باشید.

طبق گزارش موسسه فریزر (Fraser Institute) سال گذشته میانگین فاصله زمان انتظار بین ارجاع از یک پزشک عمومی تا دریافت درمان برای کانادایی‌ها ۲۵.۶ هفته بوده است.

در این گزارش آمده است «زمان انتظار در سال جاری طولانی ترین زمان انتظار ثبت شده در تاریخ این نظرسنجی است و ۱۷۵ درصد بیشتر از سال ۱۹۹۳ می‌باشد که زمان انتظار فقط ۹.۳ هفته بود.»

اگرچه برخی از کانادایی ها برای عمل جراحی کشور را ترک می کنند، اما انجمن جهانی گردشگری پزشکی در سال ۲۰۲۱-۲۰۲۰ از میان ۴۶ کشور کانادا را به عنوان برترین مقصد گردشگری پزشکی در جهان رتبه بندی کرده است. اما برخی از کارشناسان می گویند که تعویق نوبت جراحی ها نشان می دهد که سیستم بهداشتی کانادا نیازهای مردم خود را برآورده نمی کند.

لیزا سالامن (Lisa Salamon) یکی از پزشکان اورژانس در بیمارستان تورنتو مستقیماً در بخش اورژانس با اثرات تعویق جراحی ها به دلیل پاندمی کووید در کانادا سر و کار داشته است.

او بیمارانی را دیده است که در انتظار ارجاع به یک متخصص یا آزمایش هستند که به دلیل مدت زمانی که طول می کشد تا یک وقت ویزیت دریافت کنند، با بیماری های پیشرفته به بیمارستان مراجعه می کنند.

یک پزشک که ۱۵ سال سابقه فعالیت دارد به گلوبال نیوز گفت «من بیش از هر زمان دیگری سرطان های بسیار پیشرفته ای را دیده ام که در واقع خودم مجبور شدم در بخش اورژانس تشخیص طبی آنها را انجام دهم. اخیراً بیماری داشتم که به دلیل مشاهده خون در ادرارش مراجعه کرده بود و درخواست عکسبرداری کردیم و معلوم شد که بیمار سرطان کلیه دارد.»

«این مسئله [تعویق جراحی و خدمات پزشکی] روی زندگی و متوسط طول عمر مردم تاثیر می گذارد.»

وزیر بهداشت کانادا ژان ایو داکلوس (Jean-Yves Duclos) در پایان ماه مارس گفت که سیستم مراقبت های بهداشتی همگانی این کشور «در معرض خطر» است و از تعهد ۲ میلیارد دلاری برای کمک به رفع معوقات جراحی خبر داد.

داکلوس گفت «این تأخیرها بار سنگینی است که تحمل آن برای بیمارانی که تحت تاثیر تعویق خدمات پزشکی قرار می گیرند، خانواده و عزیزان آنها و همچنین کارکنان مراقبت‌های بهداشتی که از آنها مراقبت می‌کنند بسیار دشوار است.»

ویزیت پزشک دکتر در کانادا  به تأخیر افتادن جراحی  ویزیت پزشک دکتر در کانادا   به تأخیر افتادن جراحی  ویزیت پزشک دکتر در کانادا  ویزیت پزشک دکتر در کانادا

مشاهده بیشتر
دکمه بازگشت به بالا