جدیدترین اخبارجهان

تروئیکای اروپا فاش‌شدن متن نهایی توافق پیشنهادی اروپا برای احیای برجام را تکذیب کرد

یک مقام اروپایی فاش شدن متن نهایی توافق ییشنهادی را تکذیب کرد

تروئیکای اروپا فاش‌شدن متن نهایی توافق پیشنهادی اروپا برای احیای برجام را تکذیب کرد

یک مقام بلندپایه اروپایی که خواست نامش فاش نشود گفت فرانسه به عنوان طرف حاضر در مذاکرات اتمی هر گونه فاش‌شدن متن نهایی توافق پیشنهادی اروپا برای احیای برجام را قویا تکذیب کرده است.

منابع دیپلماتیک تروئیکای اروپا شامل سه کشور بریتانیا، آلمان و فرانسه هم شامگاه جمعه ۲۸ مرداد با تاکید بر اینکه متن نهایی توافق احتمالی با ایران هرگز افشا نشده، اظهار داشتند «در حال حاضر مهمترین اقدام، پاسخ اروپا به واکنش ایران است و مقامات اروپایی و آمریکایی اکنون در حال بررسی واکنش ایران هستند.»

ادعای منابع ایرانی

برخی منابع ایرانی اخیرا مدعی شدند واشینگتن با لغو تحریم ۱۷ بانک ایرانی و آزادسازی ۷ میلیارد دلار از دارایی‌های بلوکه‌شده تهران در کره جنوبی، کاهش تحریم‌های ۱۵۵ نهاد و موسسه ایرانی و فروش ۵۰ میلیون بشکه نفت طی ۱۲۰ روز موافقت کرده است.

طبق ادعای منابع ایرانی، توافق میان تهران و واشینگتن شامل تبادل زندانیان دو طرف و مدت اجرای آن نیز چهار ماه خواهد بود.

تکذیب آمریکا

در عین حال آدریان واتسون، سخنگوی شورای امنیت ملی کاخ سفید دادن امتیاز از سوی آمریکا به ایران برای بازگشت به توافق هسته‌ای را رد کرد.

جیم ریش، سناتور برجسته جمهوری‌خواه و رئیس کمیته روابط خارجی کنگره ایالات متحده نیز با انتشار توییتی خواسته‌های جمهوری اسلامی در مذاکرات احیای برجام را «باج‌خواهی» خواند و در این رابطه نوشت: حکومت ایران در ارتباط با احیای برجام از دولت بایدن ضمانت‌هایی خواسته که شامل پایان تحقیقات آژانس بین‌المللی انرژی اتمی، معافیت شرکت‌های غربی فعال در ایران از تحریم‌ها و مجوز برای تسریع برنامه هسته‌ای تهران است. این موضوع بعد از خروج فاجعه‌بار از افغانستان، به‌عنوان یک شکست بزرگ دیگر سیاست خارجی بایدن، در تاریخ ثبت خواهد شد.

پیشتر نیز گزارشی منتشر  شده بود که نشان می داد، ایران در نظر دارد با قراردادن مواردی در متن نهایی، طرف آمریکایی را وادار کند تا در صورت خروج مجدد از برجام، به ایران غرامت مالی پرداخت کنند.

مقامات ایران از جمله علی شمخانی دبیر شورای عالی امنیت ملی و محمد مرندی مشاور تیم مذاکره‌کننده ایران در اظهاراتی جداگانه با تاکید بر مواضع خود از پیشرفت‌ در مذاکرات هسته‌ای ابراز خوشنودی کردند.

حسین امیرعبداللهیان، وزیر خارجه ایران هم اعلام کرده بود که آمریکا درباره دو موضوع از خود انعطاف نشان داده و او منتظر انعطاف آن کشور درباره موضوع سوم است.

منابع دولتی اسرائیلی نیز گفته‌اند، با وجود آماده‌سازی ایران برای پذیرش توافق هسته‌ای جدید، اختلافات بسیار عمیق و حل‌نشده‌ای میان ایران و غرب و به‌ویژه ایالات متحده آمریکا وجود دارد.

سخنگوی شورای امنیت ملی کاخ سفید  سخنگوی شورای امنیت ملی کاخ سفید

مشاهده بیشتر
دکمه بازگشت به بالا