ایرانجدیدترین اخبارجهان

ایران از درخواست کلیدی و خط قرمز خود برای پیشرفت در احیای توافق هسته‌ای برجام صرفنظر کرد

یک مقام ارشد دولت آمریکا گفت ایران از درخواست کلیدی خود دست برداشت

ایران از درخواست کلیدی و خط قرمز خود برای پیشرفت در احیای توافق هسته‌ای برجام صرفنظر کرد

به گفته یک مقام ارشد دولت آمریکا، ایران از درخواست کلیدی و «خط قرمز» خود که موجب بن‌بست تلاش‌ها برای احیای برجام شده بود دست برداشت.

این مقام مسئول دولت آمریکا با بیان اینکه ایالات متحده بارها و بارها این درخواست را رد کرده، اظهار داشت: «با توجه به اینکه ایران درخواست حذف سپاه پاسداران ایران از فهرست گروه‌های تروریستی خارجی ایالات متحده در نسخه فعلی توافق نامه را کنار گذاشته است ، بنابراین به نظر می رسد به توافق نزدیک شده ایم.»

وی افزود: ایرانی ها همچنین از درخواست های مربوط به حذف چندین شرکت مرتبط با سپاه پاسداران نیز صرف نظر کرده‌اند.

این مقام آمریکایی یادآور شد: با وجود اینکه اکنون امکان توافق نسبت به دو هفته پیش بیشتر شده، اما برخی شکاف‌ها همچنان باقی مانده و هنوز نتیجه نامشخص است. بایدن نیز تنها توافقی را تایید می‌کند که منافع امنیت ملی ایالات متحده را تامین نماید.

یکی دیگر از مقامات ارشد دولت آمریکا نیز در این رابطه گفت: «اگرچه ممکن است پیشرفت کار از این به بعد کند باشد، با این وجود به نظر می رسد شتاب کار نسبت به سال گذشته بیشتر شده است.»

جو بایدن ماه ها تاکید می کرد که برای احیای برجام، سپاه را از لیست گروه‌های تروریستی خارج نخواهد کرد.

او در ماه گذشته نیز در مصاحبه ای با کانال ۱۲ اسرائیل در پاسخ به این سوال که آیا همچنان متعهد به حفظ سپاه در فهرست گروه‌های تروریستی خارجی است، حتی اگر این به معنای از بین بردن توافق برای همیشه باشد، نظر مثبت داد.

گفته می شود ایران در پاسخ به پیش‌نویس توافق هسته‌ای پیشنهاد شده توسط اتحادیه اروپا ]که اتحادیه اروپا آن را پیش‌نویس «نهایی» توصیف کرده[ درخواست حذف سپاه پاسداران ایران از فهرست گروه‌های تروریستی خارجی ایالات متحده را کنار گذاشته است.

برخی رسانه‌ها نیز با استناد به گزارش‌های منتشر شده در یک رسانه لبنانی، از امتیازات ویژه آمریکا به جمهوری اسلامی برای احیای برجام خبر داده بودند.

 

مشاهده بیشتر
دکمه بازگشت به بالا