جدیدترین اخبارجهاندولت فدرالکانادا

جاستین ترودو و همسرش در حمایت از معترضان ایرانی در کنار حامد اسماعیلیون در زنجیره انسانی اتاوا شرکت کردند

بیش از ۸۰ شهر جهان از جمله اتاوا، تورنتو و ونکوور به دعوت انجمن خانواده های پرواز ۷۵۲ برای حمایت از اعتراضات ایران «زنجیره های انسانی» تشکیل دادند

جاستین ترودو و همسرش در حمایت از معترضان ایرانی در کنار حامد اسماعیلیون در زنجیره انسانی اتاوا شرکت کردند

انجمن خانواده‌های جان‌باختگان پرواز ۷۵۲ خطوط هوایی بین‌المللی اوکراین روز شنبه با برگزاری مجموعه‌ای از اعتراضات هماهنگ در شهرهای سراسر کانادا، صدای مطالبات سراسر جهان برای انقلاب در ایران را منعکس کردند.

در تصاویر و ویدئوهای منتشر شده از زنجیره انسانی اتاوا جاستین ترودو نخست وزیر کانادا و همسرش در کنار حامد اسماعیلیون در صف اول این تجمع دیده می شوند.

در ۱۰ شهر از هلیفکس تا ونکوور شمار زیادی از تظاهرکنندگان به عنوان بخشی از یک «زنجیره انسانی» در سراسر جهان که توسط انجمن خانواده جان باختگان پرواز پی‌اس۷۵۲ (PS752) سازماندهی شده بود، صف کشیده بودند. سازمان دهندگان این رویداد گفتند که این رویدادها در همبستگی با معترضان ضد حکومتی در ایران برگزار شده است.

امتداد مسیر اصلی تورنتو در خیابان یانگ توسط جمعیت کثیری احاطه شده بود که شعار «زن، زندگی، آزادی»  سر می دادند و در اشاره به دختر جوانی که در ۱۶ سپتامبر (۲۵ شهریور) به اتهام عدم رعایت قوانین سختگیرانه پوشش زنان در بازداشتگاه گشت ارشاد کشته شد، فریاد می زدند، «نامش را بگو: مهسا امینی.»

خودروها در یکی از تقاطع های مرکز شهر هنگامی که از کنار تظاهرکنندگانی که تصویر عزیزان از دسته رفت خود در سقوط هواپیمای اوکراینی را درست داشتند، عبور می کردند با بوق زدن حمایت خود را از آنها نشان می دادند؛ در حادثه سقوط هواپیمای اوکراینی توسط سپاه پاسداران انقلاب اسلامی در ۸ ژانویه ۲۰۲۰ تمامی ۱۷۶ سرنشین این هواپیما از جمله ۵۵ شهروند کانادایی کشته شدند.

در شهر تورنتو نیز زنجیره‌ای انسانی به طول ۲۰ کیلومتر تشکیل شد که معترضان در آن شعار «زن زندگی آزادی» سر دادند.

آرش مرتب که برادر و زن‌برادر خود را در این سانحه از دست داده است، گفت که جان باختگان پرواز ۷۵۲ هدف مشترکی با جنبش اعتراضی ایران دارند که در طول یک ماه و نیم گذشته علیرغم روبرو شدن با واکنش شدید نیروهای امنیتی کشور را به لرزه درآورده است.

آرش مرتب گفت «همه ما قربانی رژیمی هستیم که از همان روزهای اول به قدرت رسیدن شروع به کشتار مردم کرد و این امر تا کنون ادامه دارد. آنها عزیزان ما را در ژانویه ۲۰۲۰ کشتند و اکنون افرادی دیگر را که برای حقوق خود مبارزه می کنند، می‌کشند.»

سارا احمدی، یکی از معترضان گفت که مبارزه برای عدالت به ویژه برای زنانی که در ایران همچنان از آزادی محروم هستند، اهمیت دارد. سارا احمدی گفت که به دلیل عدم ازدواج قانونی با شریک عرفی خود که در سانحه هواپیما کشته شد، با رژیم به مشکل برخورده است.

سارا احمدی گفت «زنان در کشور من هیچ حقوقی ندارند. مسئله فقط در مورد حجاب نیست، بلکه در مورد همه مسائل است.»

اعتراضات در ایران که با قتل مهسا امینی آغاز شد، ابتدا بر حجاب اجباری حکومتی متمرکز بود، اما به سرعت به مطالبات مردمی برای سقوط حکومت دینی افراطی تبدیل شد. به گزارش گروه فعالان حقوق بشر در ایران در اعتراضات جاری که به بیش از ۱۲۵ شهر ایران گستر یافته است، حداقل ۲۷۰ نفر کشته و ۱۴،۰۰۰ نفر بازداشت شده اند.

جاستین ترودو ، نخست وزیر کانادا در اوایل ماه جاری در شرایطی که رژیم ایران به دنبال انتقام‌جویی‌ علیه فعالان حقوق بشر بود اعلام کرد که بیش از ۱۰،۰۰۰ عضو سپاه پاسداران ایران به عنوان بخشی از تدابیر سختگیرانه جدید مهاجرتی برای همیشه از ورود به کانادا محروم خواهند شد.

اما امیرعلی علوی، برگزارکننده زنجیره انسانی تورنتو گفت که این حرکت به اندازه کافی اثرگذار نیست.

امیرعلی علوی یکی از اعضای هیئت مدیره انجمن خانواده جان باختگان پرواز پی‌اس۷۵۲ گفت «ما اینجا هستیم تا از دولت کانادا بخواهیم که در سمت درست تاریخ بایستند و اکنون که مردم در خیابان ها می جنگند، مذاکره با رژیم ایران را متوقف کند.»

روز شنبه اعتراضات مشابهی در شهرهایی مانند ونکوور، ادمونتون، کلگری، وینیپگ و اتاوا برگزار شد.

از صبح روز شنبه هفتم آبان (۲۹ اکتبر) در پاسخ به فراخوان انجمن خانواده‌های جان باختگان هواپیمای اوکراینی، زنجیره‌های انسانی در حمایت از قیام سراسری مردم ایران علیه حکومت اسلامی در بیش از ۸۰ شهر مختلف جهان شکل گرفت.

امروز تشکیل زنجیره انسانی هماهنگ از شهرهای نیوزیلند آغاز شد و شرکت‌کنندگان در پایتخت این کشور شعار «زن، زندگی، آزادی» و «از ولینگتون تا تهران، جانم فدای ایران» سر دادند.

در استرالیا ایرانیان حمایت از قیام سراسری مردم ایران یک زنجیره انسانی در سیدنی تشکیل دادند. شمار زیادی از ایرانیان مقیم این شهر در پارک ویکتوریا جمع شدند تا همبستگی خود با مردم ایران را نشان دهند. ایرانی‌های ساکن سیدنی همچنین یک زنجیره‌‌ی انسانی به شکل شعار «‌زن زندگی آزادی» ثبت کردند.

 

View this post on Instagram

 

A post shared by #Tehranto (@tehrantonews)

در شهر رم، در ایتالیا نیز معترضان ایرانی یک زنجیره انسانی تشکیل دادند و همچنین بیانیه‌ای را درباره وضعیت مردم ایران تحت ستم حکومت اسلامی ایران امضا کردند که قرار است آن را به پارلمان این کشور ارائه کنند. در این بیانیه امضاکنندگان خواستار تعطیل شدن سفارت جمهوری اسلامی در ایتالیا و قطع شدن روابط دیپلماتیک با مقامات جمهوری اسلامی شدند.

در فرانسه نیز ایرانیان مقیم  پاریس در میدان جمهوری این شهرجمع شدند تا زنجیره انسانی را تشکیل دهند.

ایرانیان مقیم آلمان در برلین نیز با تشکیل زنجیره انسانی بیش از ۴۰۰ متری از قیام مردم ایران علیه حکومت جمهوری اسلامی حمایت کردند. در شهر فرانکفورت نیز زنجیره‌ای انسانی برای حمایت از معترضان ایرانی تشکیل شد.

در هلند نیز ایرانیان مقیم آمستردام در این شهر تجمع کرده و نقشه ایران را با نحوه قرار گرفتن‌شان کنار همدیگر، ترسیم کردند.

در انگلیس ایرانیان در حمایت از قیام مردم ایران علیه حکومت جمهوری اسلامی در میدان ترافلگار لندن تجمع و زنجیره انسانی تشکیل دادند؛ این زنجیره قرار بود از میدان ترافلگار تا میدان پارلمان کشیده شود که جمعی از شهروندان اوکراینی نیز برای حمایت از قیام سراسری ایرانیان در آنجا حضور دارند.

در استکهلم ایرانیان مقیم سوئد در همبستگی با خیزش سراسری در ایران با برگزاری تجمعی، حمایتشان را از معترضان داخل کشور نشان دادند و زنجیره انسانی تشکیل دادند.

در جمهوری چک شماری از ایرانیان مقیم پراگ برای همراهی با قیام سراسری مردم ایران زنجیره‌ای انسانی تشکیل دادند.

ایرانیان مقیم شهر اسلو در نروژ نیز در پاسخ به فراخوان حامد اسماعیلیون و انجمن خانواده جان باختگان هواپیمای اوکراینی زنجیره‌ای انسانی تشکیل دادند.

در بیانیه زنجیره انسانی در سراسر دنیا با فراخوان انجمن خانواده‌های جان باختگان هواپیمای اوکراینی بار دیگر از کشورهای غربی خواسته شد تا مذاکرات با جمهوری اسلامی را پایان دهند و انقلاب ایران را به رسمیت بشناسند‌.

اخراج سفیران جمهوری اسلامی از کشورها و سازمان‌های بین‌المللی و فراهم کردن اینترنت آزاد برای ایرانیان از دیگر خواسته‌های مطرح شده در بیانیه زنجیره انسانی در سراسر دنیا بود.

در پاسخ به فراخوان شنبه هفته گذشته در تاریخ ۲۲ اکتبر که ابتدا توسط حامد اسماعیلیون، سخنگوی انجمن خانواده‌های جان باختگان هواپیمای اوکراینی منتشر شد، بیش از ۱۰۰ هزار نفر از سراسر جهان به برلین رفتند.

به اعتقاد بسیاری از ناظران تجمع و راهپیمایی برلین گسترده‌ترین تجمع ایرانیان خارج از کشور در طول تاریخ بود و رویدادی بی‌نظیر را در همبستگی علیه جمهوری اسلامی رقم زد.

تظاهرات پیشتیبانی از مردم معترض ایران تاکنون در بیش از ۱۵۰ شهر دنیا برگزار شده است.

جاستین ترودو و همسرش در حمایت از معترضان ایرانی در کنار حامد اسماعیلیون در زنجیره انسانی اتاوا شرکت کردند  جاستین ترودو و همسرش در حمایت از معترضان ایرانی در کنار حامد اسماعیلیون در زنجیره انسانی اتاوا شرکت کردند

مشاهده بیشتر
دکمه بازگشت به بالا