جدیدترین اخبارجهان

بوریس جانسون با ولودیمیر زلنسکی در سفر اعلام‌نشده در کی‌یف دیدار کرد

غافل‌گیرانه

دیدار بوریس جانسون، نخست‌وزیر بریتانیا با ولودیمیر زلنسکی، رئیس‌جمهور اوکراین «غافل‌گیرانه» در کی‌یف برگزار شد

بوریس جانسون با ولودیمیر زلنسکی در سفر اعلام‌نشده در کی‌یف دیدار کرد

بوریس جانسون، نخست‌وزیر بریتانیا در سفری اعلام‌نشده پس از ورود به کی‌یف با ولودیمیر زلنسکی، رئیس‌جمهور اوکراین دیدار کرد و تصاویر آنها در رسانه‌ها به تصویر کشیده شد.

بوریس جانسون با ولودیمیر زلنسکی در سفر اعلام‌نشده در کی‌یف دیدار کرد
بوریس جانسون با ولودیمیر زلنسکی در کی‌یف دیدار کرد

رهبر بریتانیا که یکی از حامیان سرسخت کی‌یف است از این سفر غافل‌گیرانه برای تعیین بسته کمک مالی و نظامی جدید به اوکراین استفاده کرد.

بوریس جانسون آخرین رهبر خارجی است که پس از عقب نشینی نیروهای روسیه از حومه پایتخت در هفته گذشته، از کی‌یف بازدید می کند. این اقدام در پی هفته‌ها لابی‌گری نخست‌وزیر بریتانیا برای دیدار با زلنسکی و تأکید بر روابط نزدیک آنها رخ داده است.

آندری سیبی‌ها (Andriy Sybiha)، معاون دفتر رئیس جمهور اوکراین در فیسبوک نوشت که سفر جانسون با دیدار [تن به تن] با زلنسکی آغاز شده است. دفتر زلنسکی تصاویری را که آن دو را در حال گفتگو روی یک میز نشان می‌داد، منتشر کرد.

سخنگوی داونینگ استریت گفت که جانسون با زلنسکی “در نمایش همبستگی با مردم اوکراین” ملاقات کرد.

سخنگوی داونینگ افزود: «آنها در مورد حمایت بلندمدت بریتانیا از اوکراین بحث خواهند کرد و نخست وزیر بسته جدیدی از کمک های مالی و نظامی را ارائه خواهد نمود.»

بوریس جانسون با ولودیمیر زلنسکی در سفر اعلام‌نشده در کی‌یف دیدار کرد
بوریس جانسون با ولودیمیر زلنسکی در کی‌یف دیدار کرد

در کانال تلگرامی زلنسکی، جانسون به عنوان «یکی از اصولی ترین مخالفان تهاجم روسیه، رهبر تحریم روسیه و ارائه حمایت دفاعی از اوکراین» توصیف شده است.

سفر جانسون به کی‌یف پایتخت اوکراین از قبل اعلام نشده بود و در حالی انجام می شود که روسیه در حال جمع‌آوری نیرو در شرق این کشور است.

جانسون پیشتر روز شنبه در توییتی نوشت: «بریتانیا تسلیحات دفاعی بیشتری به اوکراین خواهد فرستاد و با شرکای جی۷ (G7) برای هدف قرار دادن تمام ستون‌های اقتصاد روسیه و اطمینان از شکست پوتین همکاری خواهد کرد.»

این نشست در نهایت محرمانه برنامه ریزی شده بود و گزارش شد که نخست وزیر بریتانیا به لهستان پرواز کرده و یک شبه با قطار به کی‌یف سفر کرده است.

مشخص است که آنها از زمان حمله روسیه به اوکراین در شش هفته پیش به طور منظم در تماس بوده اند. رئیس جمهور زلنسکی چند روز پس از شروع جنگ در اتاق سیاسی مجلس عوام بریتانیا در لندن سخنرانی کرد.

این دیدار که به عنوان نشانه ای قوی از همبستگی تلقی می شود، همزمان با کشف ۱۳۲ غیرنظامی به ضرب گلوله کشته شده در اوکراین و پس از متهم کردن ولادیمیر پوتین، رهبر روسیه توسط زلنسکی به جنایات جنگی، انجام می شود.

حمایت انگلیس از اوکراین    حمایت انگلیس از اوکراین  حمایت انگلیس از اوکراین

مشاهده بیشتر
دکمه بازگشت به بالا