ایرانجدیدترین اخبار

ایران در واکنش به تصویب قطعنامه هسته ای گفت اقدام قاطعانه و مقتضی انجام خواهد داد

ایران در واکنش به تصویب قطعنامه شورای حکام آژانس اتمی گفت سطح همکاری خود با این سازمان را کاهش می دهد

ایران در واکنش به تصویب قطعنامه هسته ای گفت اقدام قاطعانه و مقتضی انجام خواهد داد

سعید خطیب زاده سخنگوی وزارت امور خارجه ایران در یک توییت در روز چهارشنبه گفت که پاسخ ایران به قطعنامه آژانس بین المللی انرژی اتمی «قاطعانه و مقتضی خواهد بود» و «و آغازکنندگان این حرکت مسئول عواقب آن خواهند بود.»

ایران در واکنش به تصویب قطعنامه هسته ای گفت اقدام قاطعانه و مقتضی انجام خواهد داد
ایران در واکنش به تصویب قطعنامه هسته ای اقدام قاطعانه و مقتضی انجام خواهد داد

محمدرضا غائبی سرپرست نمایندگی ایران در آژانس نیز تصویب قطعنامه ضد ایرانی در شورای حکام آژانس بین المللی انرژی اتمی را به شدت محکوم کرد و با بیان این‌که اقدام مقتضی را انجام خواهیم داد، خاطرنشان کرد که ایران حق دارد در سیاست و رویکرد خود در قبال آژانس بازنگری کند.

این قطعنامه که به پیشنهاد آلمان، فرانسه و انگلیس (سه کشور اروپایی عضو برجام) و با همراهی آمریکا در شورای حکام آژانس بین المللی انرژی اتمی بررسی شد با ۳۰ رأی موافق، ۲ رأی مخالف (روسیه و چین) و ۳ رأی ممتنع (هند، پاکستان و لیبی) به تصویب رسید.

محمدرضا غائبی سرپرست نمایندگی دائم جمهوری اسلامی ایران در آژانس بین المللی انرژی اتمی گفت که این اقدام مغرضانه بوده و با انگیزه های سیاسی از سوی برخی از کشورهای عضو شورای حکام پیشنهاد و تصویب شده است.

محمدرضا غائبی پیش از تصویب قطعنامه گفت که در طول ۲۰ سال گذشته فشرده ترین بازرسی‌های آژانس انرژی اتمی در ایران انجام شده و تنها در سال ۲۰۲۱، حجم بازرسی‌های آژانس در ایران برابر با ۲۲ درصد از کل بازرسی ها در سراسر جهان بوده است در حالی که ایران تنها دارای ۳ درصد از کل تأسیسات هسته‌ای تحت پوشش آژانس بین المللی انرژی اتمی در سراسر جهان است.

غائبی افزود: این ضربه بزرگی به آژانس است که توسط یکی از مهم ترین ارگان‌های تصمیم گیر آن یعنی شورای حکام به آن وارد شد.

غائبی خاطرنشان کرد که تصویب این قطعنامه نه باعث ترغیب ایران به همکاری های بیشتر از سطح بالای کنونی می شود و نه ایران را وادار می کند که از مواضع اصولی خود کوتاه بیاید.

وی با اشاره به اینکه اگر قرار باشد ایران پس از نشان دادن سطح مثال زدنی از همکاری با چنین رفتار ناعادلانه و با انگیزه سیاسی روبرو شود، هشدار داد: در واقع ایران حق دارد در سیاست و رویکرد خود در قبال آژانس بازنگری کند.

جمهوری اسلامی ایران پس از تصویب قطعنامه شورای حکام آژانس بین المللی انرژی اتمی بیانیه ای صادر کرد.

در بخشی از این بیانیه آمده است که:

«جمهوری اسلامی ایران بر اساس بیانیه مشترک مورخ ۵ مارس ۲۰۲۲ ، حسن نیت خود را در تعامل با آژانس با ارائه اطلاعات فنی دقیق نشان داد و انتظار این بود که آژانس نیز با رویکردی مستقل، بی طرفانه و حرفه ای، اقدامی سازنده و واقع بینانه در جهت عادی سازی موضوعات پادمانی که به اذعان خود آژانس به هیچ‌وجه نگرانی عدم اشاعه ای نداشته، صورت دهد. ظاهراً برخی یادشان رفته که تمام موضوعات گذشته یکبار و برای همیشه در ۱۵ دسامبر ۲۰۱۵ توسط شورای حکام بسته شد.

تصویب قطعنامه یادشده که بر اساس گزارش شتابزده و غیر متوازن مدیرکل آژانس و مبتنی بر اطلاعات دروغین و ساختگی رژیم صهیونیستی صورت گرفته است، نتیجه ای جز تضعیف روند همکاری و تعاملات جمهوری اسلامی ایران با آژانس در بر نخواهد داشت.

همانگونه که قبلاً نیز اعلام شده است جمهوری اسلامی ایران بدلیل رویکرد غیرسازنده آژانس و تصویب قطعنامه یادشده گام های عملی متقابلی را اتخاذ نموده که نصب سانتریفیوژهای پیشرفته و غیرفعال سازی دوربین های فرا پادمانی از جمله آنهاست.»

ایران در واکنش به تصویب قطعنامه هسته ای گفت اقدام قاطعانه و مقتضی انجام خواهد داد
ایران در واکنش به تصویب قطعنامه هسته ای گفت اقدام قاطعانه و مقتضی انجام خواهد داد

قطعنامه هسته ای آژانس بیانیه ایران   قطعنامه هسته ای آژانس بیانیه ایران   قطعنامه هسته ای آژانس بیانیه ایران

مشاهده بیشتر
دکمه بازگشت به بالا