جدیدترین اخبارجهان

وال استریت ژورنال: جمهوری اسلامی طی چند هفته به طرح ریزی حمله به اسرائیل کمک کرد

سپاه پاسداران دوشنبه گذشته در بیروت مجوز نهایی را صادر کرد

وال استریت ژورنال: جمهوری اسلامی طی چند هفته به طرح ریزی حمله به اسرائیل کمک کرد

به گفته اعضای ارشد حماس و حزب‌الله، یکی دیگر از گروه‌های شبه‌نظامی مورد حمایت رژیم ایران، مقامات امنیتی جمهوری اسلامی به برنامه‌ریزی حمله غافلگیرانه حماس به اسرائیل کمک کردند و در نشست دوشنبه گذشته در بیروت به این حمله چراغ سبز نشان دادند.

وال استریت ژورنال:جمهوری اسلامی طی چند هفته به طرح ریزی حمله به اسرائیل کمک کرد
وال استریت ژورنال:جمهوری اسلامی طی چند هفته به طرح ریزی حمله به اسرائیل کمک کرد

افسران سپاه پاسداران از ماه اگوست به همراه حماس در طراحی تهاجمات هوایی، زمینی و دریایی مشغول بودند. این تلاش‌ها بزرگترین نقض مرزهای اسرائیل از زمان جنگ یوم کیپور در سال ۱۹۷۳ را شکل می‌دادند.

آنها اعلام کردند که جزئیات این عملیات در طول جلسات متعددی در بیروت با حضور افسران سپاه پاسداران و نمایندگان چهار گروه شبه نظامی که از سوی رژیم ایران حمایت می‌شوند، اصلاح شده است. این گروه‌ها شامل حماس که در غزه قدرت دارد و حزب الله که یک گروه شبه نظامی شیعه و جناح سیاسی در لبنان است، می‌باشند.

مقامات آمریکایی می گویند که شواهدی دال بر دخالت تهران ندیده‌اند

آنتونی بلینکن، وزیر امور خارجه آمریکا در مصاحبه‌ای با سی‌ان‌ان گفت: ما هنوز شواهدی ندیده‌ایم که نشان دهد جمهوری اسلامی این حمله خاص را هدایت کرده یا پشت آن بوده، اما مطمئناً یک رابطه طولانی وجود دارد.

یک مقام آمریکایی در این نشست گفت: در حال حاضر هیچ اطلاعاتی برای تأیید این گزارش نداریم.

با این حال، یک مقام اروپایی و یکی از مشاوران دولت سوریه، یک روایت متفاوت از دخالت جمهوری اسلامی در پیشبرد این حمله ارائه داد که اعضای ارشد حماس و حزب‌الله به آن دست نیافته‌اند.

محمود میرداوی، یکی از مقامات ارشد حماس، در پاسخ به سوالی درباره این دیدارها، گفت که این گروه حملات را به تنهایی برنامه‌ریزی کرده و تصمیم به اجرای آن دارد. این تصمیم از سوی فلسطین و حماس اتخاذ شده است.

سخنگوی نمایندگی ایران در سازمان ملل گفت که جمهوری اسلامی از اقدامات غزه حمایت می کند اما آنها را هدایت نمی کند.

این سخنگو اظهار کرد: تصمیمات مقاومت فلسطین به شدت مستقل و بدون هیچ تداخلی از سوی دیگران اتخاذ می‌شود و به طور قاطعانه به منافع مشروع مردم فلسطین پایبند است. ما هیچ نقشی در واکنش فلسطین نداشته‌ایم، زیرا این پاسخ تنها توسط خود مردم فلسطین اتخاذ شده است.

نقش مستقیم رژیم ایران، از سایه خارج کردن درگیری طولانی‌مدت تهران با اسرائیل و افزایش خطر درگیری گسترده‌تر در خاورمیانه به همراه دارد. مقامات امنیتی برجسته اسرائیل تعهد دارند که در صورت تایید نقش جمهوری اسلامی در کشتن اسرائیلی‌ها، تا رهبری ایران تعقیب و ضربه خواهند زد.

وال استریت ژورنال:جمهوری اسلامی طی چند هفته به طرح ریزی حمله به اسرائیل کمک کرد
وال استریت ژورنال:جمهوری اسلامی طی چند هفته به طرح ریزی حمله به اسرائیل کمک کرد

به گفته این مقام برجسته، طرح گسترده‌تر سپاه پاسداران به منظور ایجاد یک تهدید چند جبهه‌ای طراحی شده که می‌تواند اسرائیل را از تمامی جهات تهدید کند، از جمله حزب‌الله و جبهه مردمی برای آزادی فلسطین در شمال، جهاد اسلامی فلسطین و حماس در غزه، و کرانه باختری.

در حمله حماس به اسرائیل حداقل ۷۰۰ اسرائیلی کشته شدند، و اینجا این سئوال مطرح می‌شود که چگونه نیروهای امنیتی ممکن است اجازه دهند این اتفاق بیفتد و به چنین تلفاتی منجر شود.

اسرائیل جمهوری اسلامی را مسئول این حملات می‌داند و اعلام کرده که اگر این دخالت غیرمستقیم باشد، باز هم پشت این حملات است. اطلاعات نشان می‌دهد که در سوریه و لبنان جلساتی با دیگر رهبران گروههای تروریستی که اسرائیل را احاطه کرده‌اند، برگزار شده است، به طوری که می‌توان به راحتی درک کرد که آنها سعی در هماهنگی داشته‌اند.

ابراهیم رئیسی، روز یکشنبه با زیاد نخاله، رهبر جهاد اسلامی فلسطین و اسماعیل هنیه رهبر حماس گفتگو کرد.

اعضای ارشد حماس و حزب‌الله اعلام کردند که ایران دیگر درگیری‌های منطقه‌ای مانند دشمنی آشکار خود با عربستان سعودی در یمن را کنار گذاشته تا منابع سپاه پاسداران را برای هماهنگی، تأمین مالی و تسلیح شبه‌نظامیان متخاصم با اسرائیل، از جمله حماس و حزب‌الله، اختصاص دهد.

آمریکا و اسرائیل حماس و حزب الله را به عنوان سازمان های تروریستی معرفی کرده‌اند

این مقام ایرانی اظهار کرد: ما اکنون آزاد هستیم که تمرکز خود را روی رژیم صهیونیستی قرار دهیم. آنها در حال حاضر به شدت منزوی هستند و هدف این حمله ضربه زدن به اسرائیل بود.

به گفته اعضای ارشد حماس و حزب الله، هدف از این اقدام همچنین برهم زدن تسریع مذاکرات با میانجیگری ایالات متحده برای عادی سازی روابط بین عربستان سعودی و اسرائیل بود که جمهوری اسلامی آن را تهدیدآمیز می دانست.

بر اساس قراردادهای صلح با مصر و اردن، گسترش روابط اسرائیل با کشورهای عربی خلیج فارس می‌تواند زنجیره‌ای از متحدان آمریکایی ایجاد کند که سه نقطه کلیدی در تجارت جهانی را به هم متصل نماید؛ کانال سوئز، تنگه هرمز و باب المندب.

حسین ایبیش، محقق ارشد مقیم در مؤسسه کشورهای عربی خلیج فارس در واشنگتن، به دریای عرب اشاره کرد.

ایبیش افزود: این اخبار بسیار برای جمهوری اسلامی ناخوشایند هستند. اگر آنها بتوانند این اقدام را انجام دهند، نقشه استراتژیک به شدت به ضرر رژیم ایران تغییر خواهد کرد.

رهبر جمهوری اسلامی تلاش کرده که تمام نیابت‌های خارجی رژیم تحت یک فرماندهی واحد عمل کنند؛ این فرماندهی توسط اسماعیل قاآنی فرمانده نیروی قدس اداره می‌شود.

وال استریت ژورنال گزارش داد که اسماعیل قاآنی در ماه آوریل طی نشستی در لبنان، هماهنگی میان چندین گروه شبه نظامی اطراف اسرائیل را آغاز کرد، جایی که حماس برای اولین بار همکاری نزدیک‌تری با گروه‌های دیگر مانند حزب‌الله آغاز نمود.

این مقام ایرانی اظهار کرد: همزمان با این اقدامات، گروه‌های فلسطینی مجموعه‌ای از حملات محدود را از لبنان و غزه به اسرائیل انجام دادند که تحت هدایت جمهوری اسلامی بودند.

این مقام اظهار کرد: این یک پیروزی بزرگ برای جمهوری اسلامی است که از مدت‌ها قبل در حمایت از حماس شروع شده بود.

آنها اعلام کردند که نمایندگان این گروه‌ها از ماه اگوست حداقل هر دو هفته یکبار در لبنان با رهبران سپاه قدس دیدار کرده‌اند تا درباره حمله آخر هفته به اسرائیل گفتگو کنند.

اعضای این گروه شبه نظامی اظهار کردند که در برخی از این جلسات، اسماعیل قاآنی فرمانده سپاه قدس به همراه حسن نصرالله رهبر حزب الله، زیاد نخاله رهبر جهاد اسلامی و صالح العاروری فرمانده نظامی حماس حضور داشته‌اند.

وال استریت ژورنال:جمهوری اسلامی طی چند هفته به طرح ریزی حمله به اسرائیل کمک کرد
وال استریت ژورنال:جمهوری اسلامی طی چند هفته به طرح ریزی حمله به اسرائیل کمک کرد

به گفته آنها، حسین امیرعبداللهیان، وزیر امور خارجه ایران حداقل در دو جلسه حضور داشت.

لینا خطیب، مدیر مؤسسه خاورمیانه SOAS در دانشگاه لندن گفت: حمله‌ای با چنین گستره‌ای تنها پس از ماه‌ها برنامه‌ریزی می‌توانست رخ دهد و بدون هماهنگی با جمهوری اسلامی انجام نمی‌شد.

حماس، مانند حزب‌الله لبنان، به تنهایی و بدون توافق صریح قبلی از سوی رژیم ایران، تصمیم‌گیری در جنگ را انجام نمی‌دهد. توانایی شبه‌نظامیان فلسطینی و لبنانی برای هماهنگی با جمهوری اسلامی در روزهای آینده با توجه به واکنش اسرائیل مورد آزمایش قرار خواهد گرفت.

مصر در تلاش برای میانجیگری در درگیری به مقامات اسرائیلی هشدار داده که تهاجم زمینی به غزه پاسخ نظامی حزب الله را به دنبال خواهد داشت و جبهه دوم را باز می کند.

اسرائیل و حزب الله روز یکشنبه برای مدت کوتاهی به تبادل آتش پرداختند

حماس از فلسطینیان ساکن کرانه باختری و شهروندان فلسطینی اسرائیلی خواسته است تا اسلحه به دست بگیرند و به مبارزه بپیوندند. درگیری‌های محدودی در کرانه باختری روی داده، اما گزارشی مبنی بر درگیری بین اعراب و یهودیان در داخل اسرائیل گزارش نشده است؛ همانطور که در ماه مه ۲۰۲۱ رخ داد، زمانی که اسرائیل و غزه آخرین بار درگیر نبرد گسترده بودند.

این مقام ایرانی اظهار کرد: اگر ایران مورد حمله قرار گیرد، با حملات موشکی از لبنان، یمن و ایران به اسرائیل پاسخ می‌دهد و جنگنده‌های ایرانی را از سوریه به اسرائیل ارسال می‌کند تا به شهرهای شمال و شرق اسرائیل حمله کنند.

حمایت ایران از گروهی هماهنگ از شبه نظامیان عرب برای اسرائیل شوم است

برنارد هادسون، رئیس سابق ضد تروریسم سازمان اطلاعات مرکزی آمریکا، تصریح کرد: در درگیری‌های قبلی، اتحاد جمهوری‌های شوروی حامی نهایی دشمنان عرب اسرائیل بود و همیشه می‌توانست آنها را برای رسیدن به توافقی یا تشخیص خطوط قرمز تحت فشار قرار دهد.

او افزود: شوروی هرگز اسرائیل را به عنوان دشمن دائمی نمی‌شناخت. رهبری ایران به وضوح این راه را دنبال می‌کند.

اسماعیل قاآنی  زیاد نخاله    اسماعیل قاآنی  زیاد نخاله  اسماعیل قاآنی  زیاد نخاله  اسماعیل قاآنی  زیاد نخاله    اسماعیل قاآنی  زیاد نخاله  اسماعیل قاآنی  زیاد نخاله

مشاهده بیشتر
دکمه بازگشت به بالا