ایرانجدیدترین اخبار

علت سانحه خروج قطار مسافربری مشهد- یزد از ریل که ۲۱ کشته بر جای گذاشت تصادف با بیل مکانیکی بوده است

شمار کشته شدگان حادثه قطار مسافربری مشهد به یزد به ۲۱ نفر رسید و ۸۶ نفر مصدوم و چندین نفر مفقود شده اند

علت سانحه خروج قطار مسافربری مشهد یزد از ریل که ۲۱ کشته بر جای گذاشت تصادف با بیل مکانیکی بوده است

صبح روز چهارشنبه ۱۸ خرداد، قطار مسافربری مشهد به یزد با ۴۳۰ مسافر و خدمه از ریل خارج شد. در پی این حادثه تا کنون ۲١ نفر جان باخته ‌‌اند، ۸۶ نفر مجروح و مصدوم شده اند و چندین مسافر نیز مفقود شده اند، که گمان می رود زیر واگن های قطار گرفتار شده باشند. هویت برخی از اجساد غیر قابل شناسایی است و با توجه به وخیم بودن حال ۱۶ نفر از مسافران احتمال افزایش شمار قربانیان وجود دارد.

علی اکبر رحیمی فرماندار طبس در مورد این حادثه اعلام کرد قطار مسافربری مشهد به یزد در حال حرکت در مسیر خود بود که در ساعت ۵:۳۰ صبح امروز در حوالی ایستگاه مزینو در ۸۵ کیلومتری طبس از ریل خارج شد.

 محمد موسوی میرزایی رئیس دانشگاه علوم پزشکی بیرجند گفت «قطعاتی از اجساد هنوز در محل حادثه وجود دارد که متعلق به اجساد دیگر و یا همین مسافران فوت شده است.»

فرماندار طبس گفت «منطقه صعب‌العبور است و برای جابه‌جایی واگن‌های سرنگون شده منتظر جرثقیل سنگین‌ هستند.»

جواد قناعت استاندار خراسان جنوبی گفت ۸ واگن از ریل خارج شده است که ٣ واگن از آن‌ها واژگون شده و عملیات برای برگرداندن واگن‌ها به حالت اولیه در جریان است.

استاندار خراسان جنوبی افزود «زیر واگن‌هایی که هنوز واژگون هستند احتمال یافتن افراد مصدوم و یا فوتی به صورت محدود وجود دارد.»

روابط عمومی راه آهن جمهوری اسلامی ایران در بیانیه‌ای درباره علت این سانحه اعلام کرد «برخورد قطار با یک دستگاه بیل مکانیکی موجب خروج آن از ریل و بروز این حادثه شده است.»

میرحسن موسوی معاون مسافری راه آهن درباره علت حادثه گفت «طبق اطلاعات ما این بیل مکانیکی در کنار خط بوده ولی فاصلۀ خود را با ریل رعایت نکرده است که بیل آن به لوکوموتیو و واگن‌های مسافری برخورد می‌کند و به علت سرعت بالا تعدادی از واگن ها از خط خارج می‌شوند.»

اگرچه علی اکبر رحیمی فرماندار طبس درباره علت خروج قطار از ریل گفته است «قطار با دستگاه زیرکوبی که در ریل وجود داشته برخورد کرده است.»

رستم قاسمی، وزیر راه و شهرسازی گفت از قرار معلوم در این منطقه به دلیل وضعیت آب و هوایی شب‌ها کار برای ترمیم یا بازسازی مسیر کار می‌کنند که طبق روال گذشته شرکت‌های پیمان‌کاری که با راه‌آهن قرارداد دارند، این فعالیت ها را اجرا می کنند.

قاسمی اضافه کرد «گویا عملیات اجرایی این مسیر در ساعت ۴:۳۰ صبح به پایان رسیده و کارگاه تعطیل شده و پس از آن نیز دو قطار باری در مسیر حرکت کرده اند و مسیر را بدون حادثه طی کرده‌اند و قطار سومی نیز باید همین مسیر را می‌رفته است.»

با این حال این معاون وزیر راه و شهرسازی و نیز فرماندار طبس تأکید کرده اند که تحقیقات درباره علت دقیق و قطعی این حادثه در کمیسیون بررسی سوانح ریلی مستقر در شرکت راه آهن، همچنان ادامه دارد.

در همین اثنا دادستان بیرجند نیز گفت «در حال حاضر علت حادثه با توجه به تصاویر هوایی، وجود بیل مکانیکی در نزدیکی ریل بوده که منجر به واژگونی چند واگن قطار شده است.»

دادستان بیرجند با اشاره به تشکیل پرونده قضایی برای این حادثه گفت «راننده بیل مکانیکی و پیمانکار مربوطه که قصور اولیه متوجه آنها است مورد تحقیقات قرار گرفته‌اند.»

میرجلیلی مدیرکل مدیریت بحران استان خراسان جنوبی اظهار داشت «با توجه به شدت جراحت ناشی از حادثه هویت برخی از اجساد متأسفانه قابل شناسایی نیست و قطع دست و پا داشته‌ایم.»

مجتبی خالدی سخنگوی اورژانس ایران نیز در همین راستا گفت «به دلیل شدت حادثه نمی‌توان اجساد را تشخیص داد.»

علت سانحه خروج قطار مسافربری مشهد یزد از ریل که ۲۱ کشته بر جای گذاشت تصادف با بیل مکانیکی بوده است

مشاهده بیشتر
دکمه بازگشت به بالا