ایرانجدیدترین اخبارجهان

ایران در اولین واکنش رسمی خود گفت رشدی و حامیانش مقصر این حمله هستند

ایران گفت رشدی خودش مقصر این حمله است، کسی حق ندارد ایران را متهم کند

سلمان رشدی و حامیانش مقصر این حمله هستند : ایران در اولین واکنش رسمی

وزارت امور خارجه ایران گفت هیچ کس حق ندارد در ارتباط با حمله روز جمعه به سلمان رشدی که خودش به دلیل تحقیر کردن مسلمانان جهان مقصر آن بود، ایران را متهم کند.

ناصر کنعانی سخنگوی وزارت خارجه در اولین واکنش رسمی ایران به حمله روز جمعه گفت آزادی بیان نمی تواند توجیه کننده توهین رشدی به دین باشد. کتاب «آیات شیطانی» سلمان رشدی که در سال ۱۹۸۸ منتشر شد، از نظر برخی مسلمانان حاوی عبارات کفرآمیز است.

کنعانی در یک نشست خبری گفت «(در رابطه با) حمله به سلمان رشدی، ما کسی را غیر از خودش و حامیانش شایسته سرزنش و محکومیت نمی‌دانیم. هیچکس حق ندارد ایران را در این زمینه متهم کند.»

نویسندگان و سیاستمداران سراسر جهان این حمله را محکوم کرده اند. کارگزار سلمان رشدی به رویترز گفت که رشدی متحمل جراحات شدیدی از جمله آسیب به عصب بازو و جراحت هایی در کبد شده است و احتمالاً یک چشمش را از دست می دهد.

از زمان انتشار کتاب «آیات شیطانی» در سال ۱۹۸۸ برای سر این نویسنده هندی زاده جایزه تعیین شده بود. سال بعد روح الله خمینی رهبر وقت ایران با صدور فتوایی از مسلمانان خواست که این رمان نویس و هر کسی را که در انتشار کتاب نقش داشته است، بکشند.

در سال ۱۹۹۱ هیتوشی ایگاراشی (Hitoshi Igarashi) مترجم ژاپنی این رمان با ضربات چاقو کشته شد. روزنامه ایباراکی شیمبون گزارش داد که یکی از شاگردان سابق ایگاراشی روز دوشنبه مجدداً خواستار حل معمای قتل او شده است.

سخنگوی پلیس به رویترز گفت که تحقیقات هنوز ادامه دارد و قانون مرور زمان در مورد این جرم که در سال ۲۰۰۶ منقضی شده بود، ممکن است لغو شود.

مترجم ایتالیایی این رمان در سال ۱۹۹۱ مجروح شد و دو سال بعد ناشر نروژی آن مورد اصابت گلوله قرار گرفت و به شدت مجروح شد.

در سال ۱۹۹۸، دولت حامی اصلاحات ایران، به ریاست محمد خاتمی از این فتوا فاصله گرفت و گفت که تهدید رشدی (که نه سال در خفا زندگی کرده بود) پایان یافته است.

اما در سال ۲۰۱۹ توییتر اکانت کاربری علی خامنه‌ای رهبر ایران را به دلیل توییتی که فتوا علیه رشدی را «غیرقابل فسخ» می‌دانست، مسدود کرد.

واکنش تندروها

سلمان رشدی که ۷۵ سال دارد در سال های اخیر نسبتاً آزاد زندگی کرده بود.

سلمان رشدی در حال آماده شدن برای ارائه سخنرانی در مؤسسه شتاکوا در غرب نیویورک با موضوع اهمیت ایالات متحده به عنوان پناهگاه هنرمندانی که مورد تهدید قرار گرفته اند، بود که طبق گفته پلیس در آن هنگام یک مرد ۲۴ ساله به روی سکوی سخنرانی هجوم برد و او را با ضربات چاقو هدف قرار داد.

ناتانیل بارون (Nathaniel Barone) وکیل منصوب شده از سوی دادگاه برای دفاع از متهم به رویترز گفت که فرد مظنون به نام هادی مطر از فیرویو در نیوجرسی روز شنبه در جلسه دادگاه در ارتباط با اتهام اقدام برای قتل و حمله اظهار بی گناهی کرد.

به گزارش ان‌بی‌سی نیویورک بررسی اولیه ماموران مجری قانون در مورد اکانت های شبکه های اجتماعی هادی مطر نشان می دهد که او طرفدار عقاید افراط‌گرایی شیعی و سپاه پاسداران انقلاب اسلامی ایران است.

مقامات سرویس های اطلاعاتی به وایس وورلد نیوز (VICE World News) گفتند هادی مطر با اعضای سپاه پاسداران ایران در تماس بوده است.

یک مقام واحد مبارزه با تروریسم ناتو از یک کشور اروپایی گفت که این حمله با چاقو دارای تمام نشانه‌های یک حمله «هدایت‌شده» است، در این نوع حملات یک سرویس اطلاعاتی بدون حمایت مستقیم یا دخالت در خود حمله، یکی از حامیان خود را متقاعد می کند که دست به حمله بزند.

هیچ مدرکی وجود ندارد که مقامات ایرانی در سازماندهی یا هماهنگ سازی حمله به رشدی دست داشته باشند. مقامات امنیتی که تماس مطر با سپاه قدس در شبکه های اجتماعی را تایید کردند، به دلیل در جریان بودن تحقیقات در مورد ماهیت این ارتباطات توضیحی ندادند.

جام جم وابسته به سپاه و دیگر رسانه های دولتی تندرو ایران این حمله را جشن گرفتند.

علی تهفه (Ali Tehfe) شهردار شهر یارون (Yaroun) در جنوب لبنان گفت که هادی مطر پسر مردی اهل شهر یارون است که پدر و مادر او به ایالات متحده مهاجرت کردند، و هادی در آنجا متولد و بزرگ شد و افزود که او هیچ اطلاعاتی در مورد دیدگاه های سیاسی آنها ندارد.

حزب الله، گروه مسلح تحت حمایت ایران نفوذ قابل توجهی در یارون دارد به طوری که آخر هفته ها دیوارهای این شهر با پوسترهای خمینی و قاسم سلیمانی فرمانده سپاه که در حمله پهپادی آمریکا در سال ۲۰۲۰ کشته شد، پوشانده می شوند.

یک مقام حزب الله روز شنبه به رویترز گفت که این گروه اطلاعات بیشتری در مورد حمله روز جمعه ندارد.

کتاب آیات شیطانی    کتاب آیات شیطانی  کتاب آیات شیطانی

مشاهده بیشتر
دکمه بازگشت به بالا