جدیدترین اخبارجهان

آمریکا: جمهوری اسلامی یک نفتکش با پرچم جزایر مارشال را در آبهای بین‌المللی توقیف کرد

آمریکا می‌گوید ایران یک نفتکش را در آبهای بین‌المللی توقیف کرده است

نیروی دریایی آمریکا گفت جمهوری اسلامی ایران یک نفتکش با پرچم جزایر مارشال را در دریای عمان توقیف کرد

نیروی دریایی ایالات متحده اعلام کرد که جمهوری اسلامی روز پنجشنبه یک نفتکش با پرچم جزایر مارشال را در آبهای بین المللی در دریای عمان توقیف کرده که آخرین مورد از یک سری توقیف یا حمله به کشتی‌های تجاری در آبهای حساس خلیج فارس از سال ۲۰۱۹ است.

نیروی دریایی آمریکا گفت جمهوری اسلامی ایران یک نفتکش با پرچم جزایر مارشال را در دریای عمان توقیف کرد
نیروی دریایی آمریکا گفت جمهوری اسلامی ایران یک نفتکش با پرچم جزایر مارشال را در دریای عمان توقیف کرد

رسانه‌های دولتی ایران گزارش دادند که ارتش جمهوری اسلامی اعلام کرد یک نفتکش با پرچم جزایر مارشال را در دریای عمان پس از برخورد با یک قایق ایرانی که منجر به زخمی شدن چند خدمه شد، توقیف کرده است.

در بیانیه ارتش ایران آمده است: «دو نفر از خدمه قایق مفقود شده و تعدادی نیز به دلیل برخورد کشتی با قایق مجروح شدند».

نیروی دریایی ایالات متحده آمریکا این کشتی را با نام ادونتج سوییت (Advantage Sweet) شناسایی کرد که بر اساس داده های ردیابی کشتی رفنیتیو (Refinitiv)، یک نفتکش نفت خام سوئزمکس است که توسط شرکت بزرگ نفتی شورون اجاره شده بود و آخرین بار در کویت پهلو گرفته بود.

داده های ردیابی کشتی نشان داد مقصد کشتی بندر هیوستون در جنوب ایالات متحده ذکر شده است.

نیروی دریایی آمریکا با بیان اینکه جمهوری اسلامی ایران در دو سال گذشته به طور غیرقانونی حداقل پنج کشتی تجاری را در منطقه میانه توقیف کرده، گفت: «تداوم آزار و اذیت جمهوری اسلامی برای کشتی‌ها و مداخله در حقوق ناوبری در آب‌های منطقه، تهدیدی برای امنیت دریایی و اقتصاد جهانی است».

نیروی دریایی آمریکا افزود که پس از ارسال یک فروند هواپیمای گشت دریایی هواپیمای پی ۸ پوسایدون (P-8 Poseidon) برای نظارت بر وضعیت، «از آن زمان توانستیم تشخیص دهیم که نیروی دریایی جمهوری اسلامی ایران توقیف را انجام داده است.

بر اساس داده های شرکت تحلیلی ورتکسا، حدود یک پنجم نفت خام و فرآورده های نفتی جهان از تنگه هرمز می گذرد، و ادونتج سوییت از یک نقطه تنگه باریک بین ایران و عمان عبور کرده بود.

مونرو اندرسون، از شرکت امنیت دریایی دراید (Dryad) گفت: «ایران معمولاً کشتی‌ها را به دلیل “سیگنال دهی” توقیف می کند. فرضیه در حال حاضر این است که یا می‌تواند توقیف خودسرانه یک کشتی توسط جمهوری اسلامی به عنوان نمایش قدرت در پاسخ به حرکت آمریکا در هفته گذشته برای عبور اولین کشتی بدون سرنشین خود در منطقه و یا در واکنش به تحریم‌های ۲۴ آوریل آمریکا علیه پرسنل مرتبط با سپاه پاسداران در ایران باشد.»

چند روز پیش، نیروی دریایی ارتش آمریکا اعلام کرد اولین شناور هدایت‌شونده از راه دور خود را از این آبراه استراتژیک عبور داده است.

سخنگوی نیروی دریایی ارتش آمریکا روز چهارشنبه ۳۰ فروردین اعلام کرد شهپاد ۱۳ متری «ام‌ای‌اس‌تی ۱۳» مجهز به حسگرها و دوربین‌ها با همراهی دو کاتِر (شناور گارد ساحلی) از تنگه هرمز عبور کرد.

از سال ۲۰۱۹ مجموعه ای از حملات به کشتیرانی در آب های استراتژیک خلیج فارس در زمان تنش بین ایالات متحده و ایران صورت گرفته است.

ایران در نوامبر گذشته دو نفتکش با پرچم یونان را که در ماه مه در خلیج فارس در واکنش به مصادره نفت توسط ایالات متحده از یک نفتکش با پرچم ایران در سواحل یونان توقیف کرده بود، آزاد کرد.

مذاکرات غیرمستقیم بین تهران و واشنگتن برای احیای توافق هسته‌ای ۲۰۱۵ ایران با قدرت های جهانی از ماه سپتامبر به دلیل طیفی از مسائل گسترده از جمله سرکوب خشونت آمیز اعتراضات مردمی توسط جمهوری اسلامی، فروش هواپیماهای بدون سرنشین تهران به روسیه و تسریع برنامه هسته‌ای این کشور متوقف شد و کاملا به بن بست رسید.

نیروی دریایی آمریکا که ناوگان پنجم آن در خلیج فارس در بحرین مستقر است، از نیروی دریایی سپاه پاسداران انقلاب اسلامی ایران خواست فورا نفتکش را آزاد کند.

در بیانیه نیروی دریایی ایالات متحده آمده است که این کشتی در حین توقیف یک تماس اضطراری صادر کرده بود.

بر اساس پایگاه داده کشتیرانی سازمان بین المللی دریانوردی، ادونتج سوییت  متعلق به یک شرکت ثبت شده در چین به نام SPDBFL No One Hundred & Eighty-Seven (Tianjin) Ship Leasing Co Ltd است.

مشاهده بیشتر
دکمه بازگشت به بالا