جدیدترین اخبارجهان

دیده بان حقوق بشر سوریه : تاسیس مدارس زبان فارسی در سوریه در رقابت با روسیه

تاسیس مدارس زبان فارسی در سوریه در رقابت با روسیه

دیده بان حقوق بشر سوریه : تاسیس مدارس زبان فارسی در سوریه در رقابت با روسیه

به گفته دیده بان حقوق بشر سوریه ایران در رقابت با روسیه اقدام به تاسیس مدارس زبان فارسی در سوریه کرده است. دیده بان حقوق بشر سوریه : تاسیس مدارس زبان فارسی در سوریه در رقابت با روسیه

دیده بان حقوق بشر سوریه : تاسیس مدارس زبان فارسی در سوریه در رقابت با روسیه

به گزارش تهرانتو نیوز ؛

این سازمان هدف از احداث این مراکز را راه یافتن ایران به درون اقشار مختلف مردم بخصوص کودکان برای انجام فعالیت های فرهنگی و تبلیغاتی خواند.

بنابر گزارش دیدبان حقوق بشر سوریه، در همین رابطه «مرکز فرهنگی ایران»، دومین دوره‌ آموزش رایگان زبان فارسی را به منظور تبلیغات فرقه‌ای رژیم ایران در سایه آموزش زبان به کودکان سوری در شهر المیادین در استان دیرالزور را نیز افتتاح کرده است.

اولین دوره‌ این کلاس‌ها اواسط سپتامبر ۲۰۲۰ با عنوان «شکوفه‌های فرات» توسط ایران برگزار و در خلال آن آموزه‌های تبلیغاتی با اهداف ایدئولوژیک و فرقه‌گرایانه برای کودکان سوری آموزش داده شد.

مرکز فرهنگی ایران همچنین به منظور ترغیب بیشتر کودکان سوری برای حضور در این کلاسها یک جایزه نقدی بالغ بر یک میلیون لیر سوری را نیز پیش بینی و اعلام کرده که به نفرات برتر این دوره ها پرداخت خواهد کرد.

در ۱۵ سپتامبر ۲۰۲۰، نیز این مرکز در شهر المیادین دوره‌های رایگان شبانه را برای آموزش زبان فارسی به کودکان و دانش آموزان دبستانی سوریه دایر کرده بود.

بنابر تحلیل روزنامه «واشینگتن پست»، با توجه به اینکه در حال حاضر روسیه موفق شده با از میان بدر کردن زبان فرانسوی، زبان روسی را بعنوان دومین زبان رسمی سوریه در مراکز دانشگاهی جایگزین کند و با این اقدام نفوذ خود را در این کشور گسترش دهد، ایران نیز سعی دارد با توسعه آموزش زبان فارسی در سوریه خودش را نشان دهد.

به این ترتیب روسیه نه تنها از نظر نظامی و تسلط بر بنادر و مناطق استراتژیک دارای نفت و گاز در سوریه بر ایران برتری پیدا کرده بلکه در عرصه ترویج زبان روسی در مدارس نیز ایران را به حاشیه برده و شکست داده‌ است.

 سال گذشته اولین دوره امتحانات زبان روسی در مدارس متوسطه سوریه رسما برگزار شد.

گفتنی است که ماه گذشته ایران اعلام کرد که درصدد راه اندازی کنسولگری خود در حلب است و با توجه به اینکه بسیاری از اهالی حلب سنی هستند این خبر موجب نگرانی آنها شده و می ترسند حضور ایران در این شهر موجب اختلافات فرقه ای شود.

مشاهده بیشتر

دیدگاهتان را بنویسید

دکمه بازگشت به بالا