جدیدترین اخبارجهان

واشنگتن با پرداخت باج به تهران، جمهوری اسلامی را تشویق به گروگانگیری می‌کند

تجارت ۶ میلیارد دلاری گروگان‌گیری در جمهوری اسلامی

گروگانگیری در ایران: واشنگتن با پرداخت باج به تهران، جمهوری اسلامی را تشویق به گروگانگیری می‌کند

نجات گروگان‌های آمریکایی اولویت اول و معضل وحشتناک برای دولت ایالات متحده است. آمریکا خواهان بازگشت شهروندان خود است، اما با پرداخت پول نقد برای آزادی آنها به رژیم‌های سرکش هم پاداش می‌دهد و هم آنها را تشویق به گروگانگیری و رفتارهای غیرقانونی بیشتر می‌کند.

گروگانگیری در ایران: واشنگتن با پرداخت باج به تهران، جمهوری اسلامی را تشویق به گروگانگیری می‌کند
گروگانگیری در ایران: واشنگتن با پرداخت باج جمهوری اسلامی را تشویق به گروگانگیری می‌کند

این موضوع در تابستان روشن شد، چراکه دولت بایدن در مورد آزادی پنج گروگان آمریکایی توسط جمهوری اسلامی در ازای آزادسازی مبلغ ۶ میلیارد دلار از پولهای مسدود شده ایران در کره جنوبی مذاکره کرده است.

آخرین باج‌گیری این رژیم در سال ۲۰۱۶ بود، زمانی که دولت اوباما ۱.۷ میلیارد دلار برای چهار گروگان به تهران پرداخت کرد و در حال حاضر هزینه آزادسازی گروگان‌ها همچنان در حال افزایش است.

 کایلی مور گیلبرت، استاد دانشگاه استرالیایی-بریتانیایی که در سال ۲۰۱۸ در ایران زندانی بود گفت: هر گزینه‌ای که برای دیپلمات ها در دسترس باشد، گزینه بدی است. این کار گروگانگیری را تشویق می کند. این همان جناح درون رژیم ایران است که هر بار با آن لاف می‌زنند، می‌گویند «به این همه پولی که فقط به خاطر آزادی گروگانها به دست آورده‌ایم نگاه کنید».

در حالی که واشنگتن نمی تواند شهروندان بی گناه بازداشت شده در خارج از کشور را آزاد کند، باید راه‌های خلاقانه‌ای برای بازگرداندن آنها به خانه بیابد.

کایلی مور گیلبرت می نویسد: هزینه های نقدی برای گروگانگیران نمی تواند گزینه مناسب روی میز باشد، اقدامات تنبیهی باید به طور علنی و پیشگیرانه اتخاذ شود تا پیام روشنی ارسال شود که در آینده دیپلماسی گروگانگیری به مجازات و ناامیدی تبدیل شود، نه راهی برای مدارا کردن و دریافت پاداش.

گام دیگری نیز وجود دارد که کایلی مور گیلبرت به آن اشاره نمی‌کند: دور نگه داشتن آمریکایی‌ها از کشورهای گروگانگیر، این تا حد زیادی در رابطه با کره شمالی محقق شده است.

وزارت امور خارجه می گوید: «همه پاسپورت‌های ایالات متحده برای سفر به کره شمالی، داخل یا از طریق کره شمالی فاقد اعتبار هستند، مگر اینکه به طور ویژه برای چنین سفرهایی تحت اختیار وزیر امور خارجه تأیید شده باشند». 

با این حال، ایالات متحده هنوز چنین کاری را در رابطه با جمهوری اسلامی انجام نداده است، علیرغم قرار دادن این کشور در فهرست پیشنهادی «سفر نکنید» توسط وزارت امور خارجه، که خطر افزایش «آدم ربایی و دستگیری و بازداشت خودسرانه» را توصیف می‌کند، پاسپورت‌های ایالات متحده همچنان برای چنین سفرهایی معتبر هستند.

تخمین زده می شود که سالانه بیش از ۱۰۰۰ آمریکایی برای دیدن اقوام، تجارت یا تحصیل در دانشگاه به ایران سفر می کنند.

 واشنگتن می‌تواند حداقل دو اقدام در پاسخ به سیاست آشکار تهران مبنی بر تبدیل گروگان‌گیری به دستگاه پولسازی انجام دهد.

اول اینکه، استفاده از پاسپورت های ایالات متحده برای سفر به رژیم را باطل کند. هیچ دلیلی برای اجازه دادن به آمریکایی ها برای سفر تجاری یا گردشگری «ماجراجویی» به ایران وجود ندارد.

این کار برای کسانی که سفرشان جهت دیدار با اقوامشان است، بدون شک مشکلات زیادی را ایجاد می کند، اما احتمالاً بسیاری از بازدیدهای خانوادگی می تواند در کشورهای همسایه مانند امارات یا ترکیه برگزار شود، این سختی ارزش این هزینه را دارد.

اکثر آمریکایی‌هایی که در دهه‌های اخیر توسط رژیم گروگان گرفته شده‌اند نیز شهروندان ایرانی هستند، اما تهران این تابعیت دوم را به رسمیت نمی‌شناسد و آنها را فقط شهروند ایرانی می‌ شناسد.

وزارت امور خارجه به این خطر اشاره می کند و می گوید که «مقامات جمهوری اسلامی به طور مداوم از دسترسی کنسولی به اتباع دوتابعیتی ایرانی-آمریکایی خودداری می‌کنند و به بازداشت و زندانی کردن اتباع ایالات متحده، به ویژه اتباع دوتابعیتی ایرانی-آمریکایی ادامه می دهند.

در حالی که ایالات متحده نمی تواند شهروندان دوتابعیتی را از سفر با پاسپورت های خارجی منع کند، شاید ممنوعیت استفاده از پاسپورت های آمریکایی اثر بازدارنده‌ای داشته باشد.

دوم اینکه هیچ دانشجوی آمریکایی به ایران نرود، روی کاغذ ممکن است آسان به نظر برسد که در حال حاضر نیز چنین است. 

وزرای امور خارجه و آموزش و پرورش ایالات متحده باید نامه ای به بیش از ۴۰۰۰ کالج در آمریکا بنویسند و بیان کنند که چنین سفرهایی به سادگی بسیار خطرناک هستند و هشدار سفر نکردن خود را تکرار کنند.

سیاست گذاران هر استراتژی‌ای را که انتخاب کنند، یک چیز مسلم است و آن ادامه گروگانگیری جمهوری اسلامی است که واشنگتن بیش از هر اقدام بازدارنده‌ای، فقط به مذاکره و برآورده کردن باج‌خواهی‌های فزاینده رژیم ادامه می‌دهد. 

گروگانگیری در ایران: واشنگتن با پرداخت باج به تهران، جمهوری اسلامی را تشویق به گروگانگیری می‌کند
گروگانگیری در ایران: واشنگتن با پرداخت باج جمهوری اسلامی را تشویق به گروگانگیری می‌کند
مشاهده بیشتر
دکمه بازگشت به بالا