جدیدترین اخبارجهان

ابراهیم رئیسی در نیویورک از مواضع جمهوری اسلامی دفاع کرد

ابراهیم رئیسی نسبت به عادی سازی روابط با اسرائیل هشدار داد

ابراهیم رئیسی در نیویورک از مواضع جمهوری اسلامی دفاع کرد

روز دوشنبه ابراهیم رئیسی در نیویورک نسبت به عادی سازی روابط با اسرائیل هشدار داد، ارسال هواپیماهای بدون سرنشین کشورش به روسیه را برای استفاده در جنگ اوکراین تکذیب نمود و دخالت آمریکا را در خاورمیانه محکوم کرد.

ابراهیم رئیسی در نیویورک از مواضع جمهوری اسلامی دفاع کرد
ابراهیم رئیسی در نیویورک از مواضع جمهوری اسلامی دفاع کرد

ابراهیم رئیسی در نیویورک در دیدار با مدیران رسانه‌ها در حاشیه کنفرانس جهانی اجلاس سران بلندپایه در مجمع عمومی سازمان ملل، به دیگر کشورهای منطقه هشدار داد که بیش از حد به اسرائیل نزدیک نشوند.

ابراهیم رئیسی گفت: عادی سازی روابط با رژیم صهیونیستی ایجاد امنیت نمی کند، ایالات متحده به دنبال میانجیگری برای یک عادی سازی توافق بین عربستان سعودی و اسرائیل بوده، هدفی که بیت المقدس مدتهاست به دنبال آن بوده و می تواند در خاورمیانه تاثیر چشمگیری داشته باشد.

اسرائیل قبلا روابط خود را با امارات متحده عربی، بحرین و مراکش عادی کرده است.

ابراهیم رئیسی همچنین حمایت نظامی جمهوری اسلامی از روسیه را در شرایطی که ایالات متحده، ایران را متهم می کند که نه تنها پهپادها، هواپیماهای بدون سرنشین را فراهم می کند، بلکه به روسیه در ساخت کارخانه تولید آنها نیز کمک می کند، تکذیب کرد.

ابراهیم رئیسی گفت: ما مخالف جنگ در اوکراین هستیم، رئیسی که به عنوان یک تندرو شناخته می شود، ظاهراً به دنبال ایجاد لحن دیپلماتیک بود، او پیشنهادات خود را برای میانجیگری در جنگ روسیه و اوکراین و با وجود اینکه یکی از متحدان اصلی کرملین است، تکرار کرد.

ابراهیم رئیسی گفت: که قرارداد تازه منعقد شده با ایالات متحده که منجر به تبادل زندانیان و آزادی مبلغ ۶ میلیارد دلار شد، می‌تواند به ایجاد اعتماد بین دشمنان دیرینه کمک کند.

ابراهیم رئیسی در نیویورک اذعان داشت که ایران و روسیه از دیرباز روابط مستحکمی از جمله همکاری های دفاعی داشته اند، اما او ارسال سلاح به مسکو را از زمان آغاز جنگ اوکراین رد کرد.

مقامات جمهوری اسلامی در مورد ارسال پهپادها اظهارات ضد و نقیضی مطرح کرده‌اند.

مقامات آمریکایی و اروپایی می گویند تعداد زیاد پهپادهای ایرانی مورد استفاده در جنگ اوکراین نشان می دهد که جریان چنین تسلیحاتی نه تنها ادامه داشته بلکه پس از آغاز درگیری ها تشدید شده است.

علیرغم اظهارات ابراهیم رئیسی در مورد اعتمادسازی با دشمنان، لحن او در قبال ایالات متحده کاملاً آشتی جویانه نبود، او در لحظات دیگر سخنان تندی داشت.

ابراهیم رئیسی در نیویورک گفت که کشورش به دنبال روابط خوب با همه کشورهای همسایه در خاورمیانه از جمله عربستان سعودی و امارات متحده عربی است.

ابراهیم رئیسی گفت: ما معتقدیم که اگر آمریکایی ها دست از مداخله در کشورهای حوزه خلیج فارس و سایر مناطق جهان بردارند و به فکر خودشان باشند، وضعیت کشورها و روابط آنها بهتر می شود.

امارات متحده عربی که در گذشته حمله به کشتی‌های خارج از سواحل خود را به نیروهای سپاه پاسداران نسبت داده بود، به دنبال برقراری مجدد روابط دیپلماتیک با تهران است.

عربستان سعودی با میانجیگری چین در ماه مارس به تنش زدایی با تهران رسید تا روابط دیپلماتیک خود را پس از سال ها تنش از جمله بر سر جنگ این پادشاهی در یمن، مخالفت ریاض با بشار اسد و ترس از برنامه هسته‌ای رژیم ایران برقرار کند.

رئیسی به عنوان دادستان انقلاب در اعدام های دسته جمعی سال ۱۹۸۸ که منجر به کشته شدن حدود ۵۰۰۰ مخالف در ایران شد، شرکت داشت.

ابراهیم رئیسی در نیویورک از غرب انتقاد کرد. او رفتار کشورش با زنان و دختران بخاطر حجاب اجباری، برنامه هسته‌ای و سرکوب مخالفان از جمله اعتراضاتی که بیش از یک سال پیش آغاز شده و ادامه دارد را نادیده گرفت.

ابراهیم رئیسی در نیویورک، اعتراضات در ایران را با اعتصابات کارگری و تظاهرات اقلیت های نژادی در ایالات متحده و اروپای غربی مقایسه کرد. رئیسی گفت که سالانه افراد زیادی در ایالات متحده به دست پلیس کشته می شوند و از رسانه ها انتقاد کرد که به اندازه برخورد با تظاهرکنندگان در ایران به این مرگ ها توجه نمی کنند.

مرگ آمریکایی‌ها به دست پلیس بازتاب گسترده‌ای در رسانه‌های آمریکا دارد.

رئیسی بدون مدرک به دنبال این بود که اعتراضات سراسری در ایران را یک توطئه غربی معرفی کند. او موضوع زنان، حجاب، حقوق بشر و تسلیحات هسته‌ای و بسیاری از مسائل را بهانه‌ آمریکایی‌ها و غربی‌ها برای آسیب زدن به جمهوری اسلامی به عنوان یک کشور مستقل خواند. ابراهیم رئیسی در نیویورک از مواضع حکومتش دفاع کرد

مشاهده بیشتر
دکمه بازگشت به بالا