جدیدترین اخبارجهان

بررسی لایحه ممنوعیت ورود رئیسی به سازمان ملل توسط جمهوریخواهان

خشم رئیس جمهور رژیم ایران برای سخنرانی در سازمان ملل: می‌گویند می خواهد شهروندان آمریکایی را بکشد

لایحه ممنوعیت ورود رئیسی به سازمان ملل توسط جمهوری خواهان در دست بررسی است

بعد از اعدام صدها نفر از معترضان توسط دولت ایران، سنا با خشم و انزجار قوی اقدام به تصویب ممنوعیت سفرهای آتی ابراهیم رئیسی به سازمان ملل کرد.

رئیسی از ترورهای برنامه‌ریزی شده علیه شهروندان آمریکایی حمایت کرد.

لایحه ممنوعیت ورود رئیسی به سازمان ملل توسط جمهوری خواهان در دست بررسی است
لایحه ممنوعیت ورود رئیسی به سازمان ملل توسط جمهوری خواهان در دست بررسی است

لیزا دفتری گفت: هیچ دلیلی وجود ندارد که اجازه دهیم ابراهیم رئیسی به نام “قصاب ایران” که خون بیگناهان آمریکایی، ایرانی و دیگران را در دستانش دارد، به نیویورک بیاید و در مقابل تریبونی که او و سایر نمایندگان کشورهای اسلامی در آن حضور دارند، خود را معرفی و مزخرفات خود را بیان کند.

لیزا دفتری، سردبیر مجله The Foreign Desk، اظهار کرد: رئیس جمهور رژیم ایران به منظور بی‌احترامی به آمریکا و متحدان ما، اسرائیل، به نیویورک آمده تا روایتی تاریخی جدیدی ارائه کند و درباره تخلفات غیرقابل تحمل در حقوق بشر و تلاش‌های هسته‌ای ایران دروغ بگوید.

دولت ترامپ، رئیسی را به دلیل نقش او در کشتار ۵۰۰۰ زندانی سیاسی ایرانی در سال ۱۹۸۸ و قتل عام ۱۵۰۰ تظاهرکننده ایرانی توسط رژیم آخوندی در سال ۲۰۱۹ تحریم کرد.

لیزا دفتری یادآوری کرد: با اینکه این فرد سوابق طولانی در اجرای اعدام‌های دسته جمعی، حمایت از تروریسم بین‌المللی و تعصب به معترضان مسالمت‌آمیز در ایران را دارد و همچنان ادامه می‌دهد، اما با اجازه ورود او به خاک آمریکا، به نظر می‌رسد که مشروعیتی برای او ایجاد شده است. این مسئله مطرح می‌شود که چرا ایالات متحده به جای افشای این جرائم و محاکمه او، اجازه می‌دهد تا این اقدامات وحشتناک را پوشش دهد و او را به جایی دعوت کند که باید به حاشیه رفته و محکوم شود؟

لایحه ممنوعیت ورود رئیسی به سازمان ملل توسط جمهوری خواهان در دست بررسی است
لایحه ممنوعیت ورود رئیسی به سازمان ملل توسط جمهوری خواهان در دست بررسی است

اواخر هفته گذشته، گروهی از سناتورهای جمهوریخواه قانونی را ارائه کردند تا دولت بایدن را مجبور به ممنوعیت ورود رئیسی به ایالات متحده پیش از سخنرانی سه شنبه او در سازمان ملل در شهر نیویورک کند.

به گفته سناتور مارکو روبیو و تد کروز، رئیسی در تلاش است تا آمریکایی‌ها را هدف ترور قرار دهد.

در یک بیانیه مطبوعاتی که به منظور ترویج لایحه ممنوعیت ورود رئیسی منتشر شده، روبیو اظهار کرد: رئیسی به صورت فعال از تروریسم حمایت می‌کند و تمام تلاش خود را می‌کند تا شهروندان آمریکایی را هدف قرار دهد. این در حالی است که من تعجب نمی‌کنم که او به عنوان عضوی از این سازمان، با بسیاری از قاتلان و افراد غیرقانونی دیگر که ادعای عضویت در این گروه را دارند، همکاری کند.

ایالات متحده باید از ورود رئیسی به سازمان ملل جلوگیری کند. لایحه ما اقدامی را انجام می‌دهد که به نظر می‌رسد دولت بایدن تمایلی به اجرای آن ندارد: ممنوعیت ورود رئیسی به کشور و حفاظت از امنیت ملی ما.

کروز تأکید کرد که اگر رئیس جمهور بایدن و دولتش تصمیم می‌گرفتند قوانین موجود را با حسن نیت اجرا کنند، رئیسی از امکان ورود به ایالات متحده برای شرکت در مجمع عمومی سازمان ملل متحد منع می‌شد.

رئیسی دارای سوابق فعالیت‌های تروریستی از جمله حمایت از ترور رئیس جمهور ترامپ و دیگر مقامات آمریکایی است. به دلیل جنایات گسترده‌ای که انجام داده ورود او به ایالات متحده باید ممنوع اعلام شود. با این حال، به نظر می‌رسد دولت بایدن تاکتیک‌هایی را در نظر دارد تا این محدودیت‌ها را زیر سئوال ببرد.

یکی از سخنگویان وزارت امور خارجه  گفت: ایالات متحده به عنوان میزبان سازمان ملل متحد، عموماً طبق توافقنامه مقر سازمان ملل متحد موظف است برای نمایندگان کشورهای عضو سازمان ملل روادید صادر کند تا برای انجام امور رسمی سازمان ملل به مقر سازمان ملل وارد شوند.

این سخنگو افزود: ایالات متحده تعهدات خود را به عنوان کشور میزبان سازمان ملل تحت توافقنامه مقر سازمان ملل جدی می‌گیرد، در عین حال، دولت بایدن در حمایت و دفاع از همه آمریکایی ها کوتاهی نکرده و نخواهد کرد.

استفان دوجاریک، سخنگوی دبیرکل سازمان ملل، در پاسخ به این سوال که آیا سازمان ملل متحد رئیسی را از سخنرانی منع خواهد کرد، گفت: ما نظری در مورد لایحه ممنوعیت ورود رئیسی در مجلس قانونگذاری ایالات متحده نداریم.

ایالات متحده بدیهی است که حق کنترل مرزهای خود را دارد، ایالات متحده همچنین تعهداتی بر اساس توافق نامه مقر سازمان ملل در سال ۱۹۴۷ دارد که مسئولیت های ایالات متحده را به عنوان کشور میزبان در برابر سازمان ملل مشخص می کند.

زمانی که از دوجاریک درخصوص نظریه آنتونیو گوترش، دبیرکل سازمان ملل متحد، درباره اتهام‌هایی که علیه رئیسی مطرح شده بود، سوال شد، وی اعلام کرد: به عنوان یک اصل، دبیرکل سازمان ملل مختار نیست که کسی را به اتهام جرم معرفی کند.

سخنرانی رئیسی در مجمع عمومی سازمان ملل همزمان با پرداخت مبلغ ۶ میلیارد دلار باج توسط دولت بایدن برای آزادی پنج گروگان آمریکایی از سوی بایدن انجام شد.

مشاهده بیشتر
دکمه بازگشت به بالا