ایرانجدیدترین اخبارجهان

برای اولین بار در طول دو هفته اعتراضات ضد حکومتی مردم از ساعات اولیه روز به خیابان ها آمدند

در پانزدهمین روز اعتراضات سراسری در ایران تجمعات در دانشگاه های ایران به خیابان ها کشیده شد

برای اولین بار در طول دو هفته اعتراضات ضد حکومتی مردم از ساعات اولیه روز به خیابان ها آمدند

جمهوری اسلامی روز شنبه خود را در مواجهه با یک حمله چند جانبه شامل اعتراض دانشجویان دانشگاه‌ها در سراسر ایران و تظاهرات در سراسر جهان آغاز کرد.

برای اولین بار در طول دو هفته اعتراضات ضد حکومتی مردم از ساعات اولیه روز به خیابان ها آمدند
برای اولین بار اعتراضات ضد حکومتی مردم از ساعات اولیه روز به خیابان ها آمدند

اعتراضات و اعتصابات در حدود ۱۰۰ دانشگاه از صبح روز شنبه طبق برنامه آغاز شد. دانشگاه های تهران، اصفهان، مشهد و دیگر شهرها صحنه اعتصابات بودند. با شروع مجدد کلاس ها در روز اول هفته دانشجویان وارد محوطه دانشگاه شدند اما از شرکت در کلاس‌ها خودداری کردند و دست به اعتراض زدند.

در اوایل بعد از ظهر دانشجویان به طرف خیابان ها حرکت کردند و مردم عادی به آنها پیوستند، به نظر می رسد ناآرامی های عمومی در تهران و سایر شهرها ادامه دارد.

انبوهی از مردم  از صبح برای حمایت از دانشجویان مقابل درب‌های دانشگاه حضور داشتند، اما ویدئوهایی که از تهران منتشر شده است نشان می‌دهد، بعد از ظهر تعداد مردم افزایش یافت.

شنبه اولین روز از جنبش ضد حکومتی دو هفته ای بود که اعتراضات از ساعات اولیه روز آغاز شد و تعداد زیادی از معترضان به جای ساعات معمول عصر و شب در طول روز به خیابان ها آمدند که حاکی از سطح جسارت و سرپیچی و اعتماد به نفس بالاتر مردم است.

دانشجویان خواستار اعتصاب عمومی شده‌اند و ده‌ها استاد از فراخوان آن‌ها حمایت کرده‌اند و خواستار آزادی دانشجویانی شده‌اند که تاکنون بازداشت شده‌اند.

دانشجویان دانشکده دندانپزشکی دانشگاه آزاد تهران هم در تجمعات اعتراضی روز شنبه شرکت کردند و آزادی دانشجویان زندانی را خواستار شدند.

دانشجویان دانشگاه علم و صنعت هم در صحن دانشگاه دست به تحصن زدند و شعار «دانشجوی زندانی آزاد باید گردد» سر دادند.

دانشجویان دانشگاه شهید بهشتی نیز تجمع کردند و شعارهایی از جمله «دانشجو می‌میرد، ذلت نمی‌پذیرد» سر دادند.

دانشجویان دانشگاه‌های اصفهان و باهنر کرمان نیز تجمع برگزار کردند.

اعتصاب عمومی در شهرها و شهرهای کردنشین غرب کشور آغاز شد و انتظار می‌رود تظاهرات خیابانی بیشتری در طول روز و به‌ویژه در عصر برگزار شود.

کشته شدن حداقل ۱۹ معترض سنی بلوچ در روز جمعه در زاهدان در جنوب شرق ایران، اولین کشتار دسته جمعی در یک مکان از زمان آغاز تظاهرات در دو هفته پیش کشور را در شوک فرو برد. کشتار سیستان و بلوچستان باعث افزایش تنش در تظاهرات سراسری عصر جمعه شد که از دو هفته پیش در ۲۵ شهریور پس از کشته شدن مهسا امینی بر اثر جراحات مرگبار در بازداشتگاه گشت ارشاد، آغاز شده بود.

اکانت یکی از کاربران در شبکه های اجتماعی ادعا کرده است که ۴۲ نفر در روز جمعه [در سیستان و بلوچستان] کشته شده اند و اسامی آنها را منتشر کرده است.

تظاهرات در حمایت از معترضان ایرانی پیش از این در استرالیا، نیوزلند، کره جنوبی، ژاپن، ایتالیا، آلمان، بلغارستان، مجارستان در روز شنبه برگزار شد و انتظار می رود تجمعات بزرگ بسیاری در اروپا و بعداً در آمریکای شمالی برگزار شود.

https://twitter.com/BARANDAAZOnline/status/1576127823961415680?s=20&t=sdHFEd0Umb-3c2Bo-ykk5A

https://twitter.com/girlofIran78/status/1576130200114339841?s=20&t=lSfJZy0aFJu0evgE9KaLUQ

https://twitter.com/MbHashemzade/status/1576109695323906048?s=20&t=-FPhvBGhxSnPounjqiSeIw

https://twitter.com/m_kargar80/status/1576109575891214336?s=20&t=7UKgGE0u-dPR60F4t1r5nA

برای اولین بار در طول دو هفته اعتراضات ضد حکومتی مردم از ساعات اولیه روز به خیابان ها آمدند  تظاهرات در سراسر جهان  تظاهرات در سراسر جهان

مشاهده بیشتر
دکمه بازگشت به بالا