جدیدترین اخبارجهان

پوتین مدعی است که مهاجمان مسکو توسط اوکراین پشتیبانی شده اند

رئیس جمهور روسیه تلاش می کند مقصر قتل عام سالن کنسرت مسکو را به گردن کی‌یف بیندازد

پوتین مدعی است که مهاجمان مسکو توسط اوکراین پشتیبانی شده اند

ولادیمیر پوتین روز شنبه مدعی شد که چهار مرد پشت حمله مرگبار به سالن کنسرت در مسکو توسط اوکراین کمک می شدند.

پوتین مدعی است که مهاجمان مسکو توسط اوکراین پشتیبانی شده اند
پوتین مدعی است که مهاجمان مسکو توسط اوکراین پشتیبانی شده اند

گروه تروریستی داعش مسئولیت حمله وحشیانه عصر جمعه را بر عهده گرفت که در آن افراد مسلح با سلاح‌های خودکار و بمب‌ها در تالار شهر کروکوس هجوم آوردند و دست کم ۱۳۳ نفر را کشتند.

داعش ویدئویی از آنچه که مدعی شد حمله به سالن کنسرت است منتشر کرد. این ویدئوی یک دقیقه‌ای و ۳۱ ثانیه‌ای نمای نزدیک از یکی از افراد مسلح را نشان می‌دهد که هنگام ورود به محل برگزاری، به سمت چند نفر تیراندازی می‌کند.

ایالات متحده نیز این حمله را به داعش نسبت داده است. اما پوتین این اظهارات را نادیده گرفت و در عوض مهاجمان را به نازی ها تشبیه کرد، شعار تبلیغاتی کرملین برای دشمنان اوکراینی خود.

رئیس جمهور روسیه در یک سخنرانی تلویزیونی روز شنبه با اعلام اینکه عاملان ادعایی دستگیر شده اند، تلاش کرد تا کی‌یف را به مرگبارترین حمله تروریستی سال های اخیر در روسیه گره بزند.

هر چهار عامل شناسایی و بازداشت شدند. پوتین در یک سخنرانی ویدئویی پنج دقیقه ای گفت آنها سعی کردند پنهان شوند و به سمت اوکراین حرکت کردند، جایی که قبلاً پنجره ای برای عبور آنها از مرز آماده شده بود.

او گفت ما نه فقط با یک حمله تروریستی برنامه ریزی شده بدبینانه، بلکه با یک کشتار جمعی آماده شده برای مردم بی دفاع روبرو هستیم. مانند زمانی که نازی ها انجام دادند، آنها قصد داشتند یک اعدام نمایشی را اجرا کنند. وی افزود ما هر کسی را که پشت تروریست‌ها قرار دارد شناسایی و مجازات خواهیم کرد.

پوتین مدعی است که مهاجمان مسکو توسط اوکراین پشتیبانی شده اند
پوتین مدعی است که مهاجمان مسکو توسط اوکراین پشتیبانی شده اند

ولودیمیر زلنسکی، رئیس‌جمهور اوکراین روز شنبه در سخنرانی شبانه خود گفت که پوتین به دنبال راه‌هایی برای منحرف کردن مقصران قتل عام در یک سالن کنسرت در نزدیکی مسکو است.

زلنسکی گفت بدیهی است که پوتین و دیگر اراذل و اوباش فقط سعی می کنند شخص دیگری را مقصر بدانند. روش آنها همیشه یکسان است. ما قبلاً همه اینها را دیده ایم، ساختمان های ویران شده و تیراندازی ها و انفجارها. و همیشه شخص دیگری را مقصر می یابند.

وی افزود آنها صدها هزار تروریست خود را به اینجا در سرزمین اوکراین آورده اند تا علیه ما بجنگند و به آنچه در داخل کشورشان می گذرد اهمیتی نمی دهند. دیروز، با همه این اتفاقات، پوتین به جای برخورد با هموطنان روسی خود و خطاب به آنها، ۲۴ ساعت کامل سکوت کرد و به این فکر کرد که چگونه این موضوع را به اوکراین گره بزند. همه اینها کاملاً قابل پیش بینی است.

اوکراین و متحدان غربی آن به سرعت هرگونه ارتباط با حمله روز جمعه را رد کردند، اما ترس در کی‌یف این است که روسیه از این حمله برای تشدید تجاوزات خود به اوکراین و استخدام سربازان بیشتر برای ارتش ضعیف خود استفاده کند.

ایالات متحده گفت اوکراین مطلقاً هیچ ارتباطی با این رویدادها ندارد در حالی که کی‌یف پا را فراتر گذاشت و نیروهای ویژه روسیه را متهم کرد که این حمله را به عنوان یک اقدام تحریک آمیز ترتیب داده اند.

وزارت خارجه اوکراین در بیانیه‌ای اعلام کرد رژیم روسیه سابقه طولانی در تحریکات خونین توسط سرویس‌های ویژه خود دارد. هیچ خط قرمزی برای دیکتاتوری پوتین وجود ندارد. این کشور آماده کشتن شهروندان خود برای اهداف سیاسی است.

پوتین مدعی است که مهاجمان مسکو توسط اوکراین پشتیبانی شده اند
پوتین مدعی است که مهاجمان مسکو توسط اوکراین پشتیبانی شده اند

دوشنبه در مسکو روز عزای عمومی اعلام شده است و مقامات از مردم خواستند تا برای ده ها بازماندگان به شدت مجروح این حمله که در کنسرت گروه راک پیک نیک در دوران شوروی برگزار شد، خون اهدا کنند.

بیلبوردهای الکترونیکی در سراسر روسیه یک شمع سوسوزن را در پس زمینه سیاه نشان می دادند که به مردم می گفت عزاداری کنند.

اما در دالان‌های قدرت مسکو، چرخ‌های ماشین تبلیغاتی روسیه به شدت در حال چرخش بودند.

مارگاریتا سیمونیان، رئیس یکی از بزرگترین ایستگاه های تلویزیونی کرملین، سازمان های اطلاعاتی غربی را به انتشار اطلاعات نادرست برای منحرف کردن توجه از دخالت کی‌یف متهم کرد.

این دولت اسلامی نیست. حتی قبل از دستگیری‌ها، حتی قبل از اعلام نام عاملان، سرویس‌های اطلاعاتی غربی شروع به تلاش برای متقاعد کردن مردم به این موضوع کردند که داعش است.

رئیس کمیته دفاعی پارلمان روسیه، اوکراین را به عنوان ذینفعان اصلی حمله توصیف کرد، در حالی که سرویس امنیت فدرال (FSB) پیش از این بدون ارائه جزئیات بیشتر، اعلام کرد که مهاجمان تماس‌هایی در اوکراین داشتند.

سایر مقامات متعهد شدند که اگر ارتباط بین اوکراین و حمله تروریستی ثابت شود، تلافی شدیدی خواهند کرد.

کنستانتین مالوفیف، میلیاردر روسی صاحب یک گروه رسانه ای حامی جنگ مرتبط با کلیسای ارتدکس روسیه، گفت که باید یک حمله اتمی علیه اوکراین انجام شود.

دیمیتری مدودف، معاون شورای امنیت ملی روسیه گفت تروریست ها فقط ترور تلافی جویانه را درک می کنند.

ماریا زاخارووا، سخنگوی وزارت خارجه روسیه، اوکراین و متحدان غربی آن را به حمایت مالی از حملات در روسیه متهم کرد.

او گفت اکنون ما می دانیم که این حرامزاده های خونین قصد داشتند در کدام کشور از آزار و اذیت پنهان شوند، اوکراین، همان کشوری که برای ۱۰ سال از طریق رژیم های لیبرال غربی به مرکز تروریسم تبدیل شده است.

مشاهده بیشتر
دکمه بازگشت به بالا