جدیدترین اخبارجهان

کی‌یف آتش‌بس را در حالی که حملات روسیه در شرق اوکراین تشدید شده، رد کرد

اوکراین با حمله روسیه در شرق سرکوب شد اما آتش‌بس را رد کرد

کی‌یف آتش‌بس را در حالی که حملات روسیه در شرق اوکراین تشدید شده، رد کرد

کی‌یف آتش‌بس یا هرگونه امتیاز ارضی به مسکو را در حالی رد کرد که روسیه حملات خود را در شرق منطقه دونباس تشدید نمود و ارسال گاز به فنلاند را در آخرین واکنش خود به تحریم‌های غرب و انزوای بین‌المللی بیشتر متوقف کرد.

کی‌یف آتش‌بس را در حالی که حملات روسیه در شرق اوکراین تشدید شده، رد کرد
کی‌یف آتش‌بس را در حالی که حملات روسیه در شرق اوکراین تشدید شده، رد کرد

آندری دودا، رئیس جمهور لهستان به پارلمان اوکراین گفت که واگذاری حتی یک اینچ از خاک این کشور ضربه ای به کل غرب خواهد بود و اطمینان داد که کی‌یف از حمایت قوی ورشو برای عضویت در اتحادیه اروپا برخوردار خواهد بود.

آندری دودا، اولین رهبر خارجی است که از زمان تهاجم روسیه به اوکراین در ۲۴ فوریه شخصاً با قانونگذاران اوکراینی صحبت می‌کند؛ وی گفت: «صداهای نگران کننده که می گویند اوکراین باید به خواسته های رئیس جمهور ولادیمیر پوتین تن دهد به گوش می‌رسد.» «اما فقط اوکراین حق دارد درباره آینده خود تصمیم بگیرد.»

پس از پایان هفته ها مقاومت اوکراین در بندر استراتژیک ماریوپل در جنوب شرقی، اکنون روسیه در حال انجام یک حمله بزرگ در لوهانسک است.

جدایی‌طلبان تحت حمایت روسیه پیش از حمله، بخش‌هایی از لوهانسک و استان دونتسک را کنترل می‌کردند، اما مسکو می‌خواهد مناطق باقی‌مانده تحت کنترل اوکراین در منطقه را نیز تصرف کند.

ستاد کل اوکراین در به روز رسانی روزانه خود در روز یکشنبه اعلام کرد، در خط مقدم دونتسک، نیروهای روسیه در حالی که در شمال اوکراین به گلوله باران شدید سیویرودونسک و لیسیچانسک ادامه دادند در تلاش بودند تا از خطوط دفاعی اوکراین برای رسیدن به مرزهای منطقه لوهانسک برسند.

سیویرودونسک (Sievierodonetsk ) و لیسیچانسک (Lysychansk) دوقلوی آن در سراسر رودخانه سایورسکی دونتس (Siverskiy Donets) بخش شرقی یک منطقه تحت کنترل اوکراین را تشکیل می دهند که روسیه پس از شکست در تصرف کی‌یف و تغییر تمرکز خود به شرق و جنوب کشور از اواسط اپریل در تلاش برای تصرف کی‌یف است.

وزارت دفاع بریتانیا روز یکشنبه اعلام کرد که روسیه خودروهای پشتیبانی تانک BMP-T خود را در این حمله مستقر می کند. با این حال، با وجود تنها ۱۰ دستگاه موجود برای واحدی که قبلاً در تلاش ناموفق در کی‌یف متحمل خسارات سنگین شده، وزارت دفاع بریتانیا گفت که بعید است که آنها تأثیر قابل توجهی داشته باشند.

مذاکره کننده اصلی اوکراین، آتش بس یا هرگونه توافق با مسکو که شامل واگذاری سرزمین باشد را رد کرد. میخائیلو پودولیاک، مشاور رئیس جمهور ولودیمیر زلنسکی گفت: دادن امتیاز نتیجه معکوس خواهد داشت زیرا روسیه پس از هر گونه وقفه در درگیری، با شدت بیشتری پاسخ خواهد داد.

پودولیاک در مصاحبه ای در دفتر ریاست جمهوری که به شدت محافظت می شود گفت «جنگ متوقف نخواهد شد. فقط برای مدتی متوقف خواهد شد. آنها حمله جدیدی را آغاز خواهند کرد، حتی خونین تر و گسترده تر». 

درخواست‌های اخیر برای آتش‌بس فوری از سوی لوید آستین، وزیر دفاع آمریکا و ماریو دراگی، نخست‌وزیر ایتالیا مطرح شده است.

پایان نبرد در ماریوپل، بزرگترین شهری که روسیه تصرف کرده، پیروزی نادری را به ولادیمیر پوتین رئیس جمهور روسیه پس از یک سری شکست در نزدیک به سه ماه نبرد به ارمغان آورده است.

وزارت دفاع روسیه روز جمعه اعلام کرد آخرین نیروهای اوکراینی که کارخانه عظیم فولاد آزوفستال ماریوپل را در اختیار داشتند، تسلیم شدند. در حالی که اوکراین خروج همه نیروهایش را تایید نکرده است، فرمانده هنگ آزوف [یکی از واحدهای کارخانه] در ویدئویی گفت که فرماندهی نظامی اوکراین به نیروهای ماریوپل دستور داده تا برای حفظ جان خود از منطقه خارج شوند.

کنترل کامل ماریوپل به روسیه این امکان را می دهد که شبه جزیره کریمه را که مسکو در سال ۲۰۱۴ تصرف کرد، با سرزمین اصلی روسیه و بخش هایی از شرق اوکراین که در دست جدایی طلبان طرفدار روسیه است، به هم وصل کند.

شرکت گاز دولتی روسیه، گازپروم (GAZP.MM) روز شنبه اعلام کرد که صادرات گاز به فنلاند را متوقف کرده ، زیرا پس از اعمال تحریم های کشورهای غربی به دلیل تهاجم، درخواست مسکو برای پرداخت به روبل برای گاز روسیه را رد کرده است.

فنلاند اعلام کرد که برای قطع جریان از روسیه آماده است. این کشور به همراه سوئد، روز چهارشنبه برای پیوستن به ائتلاف نظامی ناتو درخواست دادند، هرچند که با مقاومت ترکیه، عضو ناتو مواجه شدند.

بیشتر قراردادهای عرضه اروپایی به یورو یا دلار است. ماه گذشته، مسکو گاز بلغارستان و لهستان را قطع کرد.

کشورهای غربی نیز ارسال سلاح به اوکراین را افزایش داده اند. روز شنبه، زمانی که جو بایدن، رئیس جمهور آمریکا، لایحه ای را برای ارائه نزدیک به ۴۰ میلیارد دلار کمک نظامی، اقتصادی و بشردوستانه امضا کرد، کی‌یف تقویت شد.

مسکو می گوید تحریم های غرب همراه با تحویل تسلیحات برای کی‌یف یک جنگ نیابتی از سوی آمریکا و متحدانش است.

پوتین این حمله را یک عملیات نظامی ویژه برای خلع سلاح اوکراین و خلاص کردن آن از شر ملی گرایان رادیکال ضد روسیه می‌خواند. اوکراین و متحدانش آن را بهانه ای بی اساس برای جنگی که هزاران نفر را در اوکراین کشته، میلیون ها نفر را آواره کرده و شهرها را ویران کرده، می‌خواند.

کی‌یف آتش‌بس را در حالی که حملات روسیه در شرق اوکراین تشدید شده، رد کرد  کنترل کامل ماریوپل  کنترل کامل ماریوپل  کنترل کامل ماریوپل  وزارت دفاع روسیه  وزارت دفاع روسیه

مشاهده بیشتر
دکمه بازگشت به بالا