جدیدترین اخبارجهان

آخرین تحولات جنگ در اوکراین

گزیده‌ای از آخرین اخبار و رویدادها از حمله روسیه به اوکراین

آخرین تحولات جنگ و حمله روسیه به اوکراین

اوکراین می‌گوید روز شنبه بیش از ۶،۶۰۰ نفر از مردم از طریق کریدورهای بشردوستانه تخلیه شده اند

کایریلو تیموشنکو (Kyrylo Tymoshenko) یکی از مقامات ارشد دفتر ولودیمیر زلنسکی، رئیس جمهور اوکراین گفت حداقل ۶۶۲۳ نفر روز شنبه از طریق کریدورهای بشردوستانه از شهرهای محاصره شده اوکراین تخلیه شده اند.

تیموشنکو گفت که ۴۱۲۸ نفر از جمله ۱۱۷۲ کودک از ماریوپل به زاپروژیا انتقال یافتند.

آخرین تحولات جنگ و حمله روسیه به اوکراین
آخرین تحولات جنگ و حمله روسیه به اوکراین

تیموشنکو گفت که در منطقه کی‌یف، ۱۸۲۰ نفر از شهرها و شهرهای کوچکتر [از جمله بوچا (Bucha)، بیلوهورودکا (Bilohorodka)، پیسکیوکا (Piskivka) و هورنیچی (Horenychi )] تخلیه شده و سپس به کی‌یف پایتخت اوکراین منتقل شدند.

تیموشنکو در مورد سایر مناطق اوکراین نیز گفت ۶۷۵ نفر از منطقه لوهانسک تخلیه شده‌اند.

 

نماینده شورای شهر ماریوپل می‌گوید ساکنین ماریوپل بر خلاف خواست خود به زور مجبور شده‌اند به روسیه بروند

طبق بیانیه روز شنبه شورای شهر ماریوپل، ساکنان ماریوپول اوکراین بر خلاف میل خود توسط نیروهای روسی به خاک روسیه برده می شوند. 

«در طول هفته گذشته، چندین هزار نفر از ساکنان ماریوپل به خاک روسیه برده شدند. در این بیانیه آمده است که اشغالگران بیش از هزار نفر (عمدتا زنان و کودکان) که در اثر بمباران مداوم پناهگاهی که در ساختمان باشگاه ورزشی در منطقه لیووبرژنی (Livoberezhny) پنهان شده بودند را به طور غیرقانونی به خاک روسیه بردند.

آخرین تحولات جنگ و حمله روسیه به اوکراین
آخرین تحولات جنگ و حمله روسیه به اوکراین

شورای شهر گفت که ساکنان اسیر شده ماریوپل به اردوگاه هایی منتقل شدند که در آنجا نیروهای روسی تلفن ها و مدارک آنها را بررسی کردند و سپس به شهرهای دورافتاده روسیه هدایت شدند.

بیانیه به نقل از وادیم بویچنکو، شهردار ماریوپل می‌گوید «آنچه امروز اشغالگران انجام می‌دهند برای نسل قدیمی‌تر که وقایع وحشتناک جنگ جهانی دوم را هنگام ورود نازی ها و اسیر شدن به دست آنها دیده‌اند آشناست.»

شهردار ماریوپل افزود، تصور اینکه در قرن بیست و یکم بتوان مردم را به زور به کشور دیگری برد، دشوار است.»

 

وزیر خارجه اوکراین مدعی شد از ابتدای تهاجم تا روز شنبه بیش از ۱۴،۰۰۰ نفر از نیروهای روسیه کشته شده‌اند

وزارت امور خارجه اوکراین اعلام کرد از زمان تهاجم روسیه به اوکراین تا روز شنبه نزدیک به ۱۴،۴۰۰ نفر از نیروهای روسیه در اوکراین کشته شده اند و هزاران قطعه از تجهیزات روسی نیز از بین رفته اند.

طبق یک توییت که در اکانت رسمی توییتر وزارت خارجه اوکراین در روز شنبه منتشر شد، علاوه براین از زمان تهاجم روسیه ۹۵ هواپیمای روسی، ۱۱۵ هلیکوپتر، ۱،۴۷۰ خودروی زرهی، ۲۱۳ توپخانه و چندین قلم تجهیزات دیگر از نیروهای مسلح روسیه از بین رفته است.

آخرین تحولات جنگ و حمله روسیه به اوکراین
آخرین تحولات جنگ و حمله روسیه به اوکراین

روسیه به ندرت چنین اطلاعاتی را با صراحت منتشر می‌کند و مقام های روسی نیز بندرت تلفات خود را گزارش می کنند.

به نظر می رسد آخرین آماری که رسیه منتشر کرده است مربوط به ۲ مارس باشد که در این تاریخ روسیه اعلام کرد که ۴۹۸ نفر از نیروهای نظامی خود را از زمان شروع این کارزار جان باخته اند.

طبق اطلاعات مقام های ایالات متحده و ناتو برآوردهای آمریکا از تلفات نیروهای نظامی روسیه بین ۳،۰۰۰ تا ۱۰،۰۰۰ نفر است.

 

رئیس جمهور سابق اوکراین می گوید بایدن باید هنگام سفر خود به اروپا در هفته آینده به اوکراین بیاید

پترو پوروشنکو (Petro Poroshenko) رئیس‌جمهور اسبق اوکراین گفت «جو بایدن، رئیس‌جمهور آمریکا باید هفته آینده که به مناسبت نشست سران ناتو در بروکسل در اروپا حضور می یابد، از اوکراین بازدید کند.»

به گفته کاخ سفید، رئیس جمهور ایالات متحده ۲۴ مارس برای شرکت در نشست ناتو به بروکسل پایتخت بلژیک سفر خواهد کرد و علاوه بر این در نشست شورای اروپا شرکت خواهد نمود.

آخرین تحولات جنگ و حمله روسیه به اوکراین
آخرین تحولات جنگ و حمله روسیه به اوکراین

پوروشنکو گفت «[حضور بایدن در اوکراین] گام بسیار درستی برای نشان دادن این پیام خواهد بود که تمام جهان در کنار ما علیه روسیه ایستاده است.»

جن ساکی (Jen Psaki) دبیر مطبوعاتی کاخ سفید گفت بایدن در جریان نشست ناتو «درباره تلاش‌های بازدارنده و دفاعی مداوم» بحث و گفتگو خواهد کرد و بر تعهد ایالات متحده به متحدان خود در ناتو تاکید خواهد نمود.

جن ساکی گفت بایدن علاه بر این در نشست برنامه ریزی شده شورای اروپا شرکت خواهد کرد تا نگرانی های مشترک ما در مورد اوکراین، از جمله تلاش های ترنس-آتلانتیک برای تحمیل هزینه های اقتصادی بر روسیه و ارائه حمایت های بشردوستانه به کسانی که تحت تأثیر خشونت قرار گرفته اند را مورد بحث و بررسی قرار داد و به سایر چالش های مربوط به این درگیری بپردازد.»

پوروشنکو همچنین گفت که ولادیمیر پوتین رئیس جمهور روسیه یک «دیوانه روانی» است و  اوکراینی ها «وحدت نفوذ ناپذیر» دارند.

 

ورود فضانوردان روسی به ایستگاه فضایی بین المللی با یونیفرم های زرد و آبی باعث مطرح شدن برخی گمانه زنی ها شد

سه نفر از فضانوردان روسی روز جمعه با یونیفرم های پرواز زرد روشن با نوارهای آبی رنگ به ایستگاه فضایی بین‌المللی رسیدند و به پرسش ها در مورد اینکه آیا این سه نفر با پوشیدن رنگ‌های ملی اوکراین در حال ابراز همبستگی با اوکراین و سرزنش تهاجم دولت خود هستند یا خیر دامن زدند.

با وجود اینکه که ممکن است یونیفرم ها نشانه همبستگی با اوکراین باشد، توجیحات احتمالی دیگری نیز وجود دارد.

ورود فضانوردان روسی به ایستگاه فضایی بین المللی با یونیفرم های زرد و آبی باعث مطرح شدن برخی گمانه زنی ها شد
ورود فضانوردان روسی به ایستگاه فضایی بین المللی با یونیفرم های زرد و آبی

رئیس آژانس فضایی روسیه، تصاویری از پوشش رسانه ‌ای این رویداد مبنی بر حمایت فضانوردان از اکراین منتشر کرد و گفت «در اینجا برخی از بزدل‌های راهزن و حامیان مالی آنگلوساکسون آنها نمی‌دانند در جنگ اطلاعاتی خود علیه روسیه به چه موضوع دیگری بپردازند.»

رئیس آژانس فضایی روسیه در ادامه گفت که اعضای گروه فضانوردی یونیفرم زرد و آبی را به عنوان نماد اوکراین نپوشیده بودند، بلکه این رنگ هایی که به تن داشتند مربوط به دانشگاه فنی دولتی باومان مسکو (Bauman Moscow State Technical University) است.

گاهی اوقات رنگ زرد فقط رنگ زرد است. یونیفرم های پرواز گروه جدید به گونه ای طراحی شده بود که با رنگ نشان دانشگاه فنی دولتی باومن مسکو، دانشگاه محل فارغ ‌التحصیلی هر سه فضانورد مطابقت داشته باشد.  طراحی یونیفرم ها مدت ها قبل از اتفاقات جاری هماهنگ شده بود.

یکی دیگر از مقامات آژانس فضایی روسیه در کانال تلگرامی خود به نام «فضای بسته» نوشت «دیدن پرچم اوکراین در همه جا و در همه چیز صرفا یک دوره آموزش دستورالعمل پروپاگاندا است.

فضانوردان معمولا لباس‌های پرواز خود را از ماه ‌ها قبل انتخاب می‌کنند، که به زمان قبل از حمله روسیه به اوکراین مربوط می شد اما مشخص نیست چه زمانی فضانوردان برای این طرح رنگ‌بندی زرد و آبی را انتخاب کردند.

 

پاپ فرانسیس با کودکان پناهنده اوکراینی در بیمارستان رم ملاقات کرد

پاپ فرانسیس بعد از ظهر شنبه از ۱۹ کودک پناهنده اوکراینی در بیمارستان کودکان  (Bambino Gesù) در رم بازدید کرد.

متئو برونی (Matteo Bruni) مدیر مطبوعاتی واتیکان در بیانیه ای گفت بیماران کم سن و سال در طول چند روز اول جنگ که در ۲۴ فوریه با حمله روسیه به اوکراین آغاز شد از اوکراین فرار کردند و به دلیل بیماری های سرطانی و عصبی هیمنطور سایر بیماری ها و همچنین برخی جراحت های شدید ناشی از انفجار تحت درمان هستند.

پاپ فرانسیس با کودکان پناهنده اوکراینی در بیمارستان رم ملاقات کرد
پاپ فرانسیس با کودکان پناهنده اوکراینی در بیمارستان رم ملاقات کرد

در این بیانیه آمده است که «پاپ پیش از بازگشت به واتیکان، در تمام اتاق های بیمارستان توقف کرد و با همه بچه‌های کوچک حاضر در اتاق ها ملاقات کرد.

به گفته واتیکان، ۵۰ کودک پناهنده اوکراینی از زمان شروع درگیری در بیمارستان پذیرش و سپس مرخص شده‌اند.

 

مشاهده بیشتر

دیدگاهتان را بنویسید

دکمه بازگشت به بالا