جدیدترین اخبارجهان

پیشروی روسیه در شهرهای اوکراین متوقف شد

مناطق مسکونی در اوکراین بمباران شدند، اما به نظر می رسد پیشروی روسیه در کی‌یف متوقف شده است

پیشروی روسیه در شهرهای اوکراین متوقف شد

اوکراینی‌ها روز چهارشنبه گفتند که در بندر خرسون در حال نبرد هستند، اولین شهر بزرگی که روسیه ادعا می‌کند آن‌ را تصرف کرده است؛ زیرا حملات هوایی و بمباران باعث ویرانی شهرهای اوکراین شده اما نیروهای درگیر مسکو نتوانسته‌اند آنها را تصرف کنند. پیشروی روسیه در شهرهای اوکراین متوقف شد

پیشروی روسیه در شهرهای اوکراین متوقف شد
پیشروی روسیه در شهرهای اوکراین متوقف شد

پس از گذشت نزدیک به یک هفته، روسیه هنوز به هدف خود برای سرنگونی دولت اوکراین نرسیده، اما به گفته سرویس اورژانس اوکراین بیش از ۲۰۰۰ غیرنظامی را کشته و بیمارستان ها، مهدکودک ها و خانه ها را ویران کرده است.

این تهاجم بیش از ۸۷۰,۰۰۰ نفر را از مرزهای اوکراین فراری داده است؛ همچنین تحریم های تلافی جویانه اقتصاد جهان را تکان داده و افزایش قیمت نفت ترس از تورم را تشدید کرده است.

بمباران خارکف، یک شهر شرقی با ۱.۵ میلیون نفر جمعیت، مرکز آن را به زمینی بایر از ساختمان های ویران و آوار تبدیل کرده است. پیشروی روسیه در شهرهای اوکراین متوقف شد

پیشروی روسیه در شهرهای اوکراین متوقف شد
پیشروی روسیه در شهرهای اوکراین متوقف شد

یکی از داوطلبان اوکراینی به طعنه گفت: «آزادی‌بخش‌های روسی آمده‌اند».

پس از حمله هوایی صبح چهارشنبه، سقف یک ساختمان پلیس در مرکز خارکف در حالی که در شعله های آتش می‌سوخت فرو ریخت. مقامات گفتند که ۲۱ نفر در اثر گلوله باران و حملات هوایی در این شهر در ۲۴ ساعت گذشته و چهار نفر دیگر در صبح چهارشنبه کشته شدند.

مسکو هدف قرار دادن غیرنظامیان را رد می کند و می گوید قصد دارد اوکراین، کشوری با ۴۴ میلیون نفر جمعیت را در یک «عملیات نظامی ویژه» خلع سلاح کند. پیشروی روسیه در شهرهای اوکراین متوقف شد

پیشروی روسیه در شهرهای اوکراین متوقف شد
پیشروی روسیه در شهرهای اوکراین متوقف شد

اپل (Apple)، اکسون (Exxon)، بوئینگ و سایر شرکت‌ها از ۲۴ فوریه زمانی که رئیس جمهور ولادیمیر پوتین دستور حمله به اوکراین را صادر کرد به شرکت‌های بین‌المللی که بازارهای روسیه را ترک کردند پیوستند و مسکو را از نظر مالی و دیپلماتیک منزوی کردند.

جو بایدن، رئیس‌جمهور آمریکا روز سه‌شنبه در سخنرانی خود گفت «او [پوتین] فکر می‌کرد که می‌تواند به اوکراین بپیچد و در جهان غلت بزند. در عوض، او با دیواری از قدرت روبرو شد که هرگز نمی‌توانست پیش‌بینی یا تصورش را بکند: او با مردم اوکراین روبرو شد.»

روسیه اعلام کرد که نمایندگانی را برای دور دوم مذاکرات صلح به بلاروس فرستاده است. ولودیمیر زلنسکی، رئیس جمهور اوکراین گفت «اگر روسیه می‌خواهد مذاکره کند باید بمباران را متوقف کند.»

همچنین، مسکو روز چهارشنبه اعلام کرد خرسون، مرکز استان جنوبی با حدود ۲۵۰,۰۰۰ نفر را [که به صورت استراتژیک در جایی که رودخانه دنیپرو به دریای سیاه می ریزد،] تصرف کرده است، اما مشاور زلنسکی، الکسی آرستویچ این خبر را که خرسون کاملا تحت کنترل روسیه است رد کرد و گفت «شهر سقوط نکرده است، و ما به دفاع خود ادامه می دهیم.»

در جنوب اوکراین، روسیه بندر ماریوپل را بمباران و اطراف کل دریای آزوف را محاصره کرده است. شهردار شهر محاصره شده گفت که ماریوپل پس از یک شب حملات شدید متحمل تلفات گسترده شده است.

او آمار کامل تلفات را اعلام نکرد، اما گفت که انتقال مجروحان غیرممکن و منابع آب قطع شده است.

وادیم بویچنکو، شهردار ماریوپل در یک برنامه زنده تلویزیونی اوکراین گفت «نیروهای اشغالگر دشمن، فدراسیون روسیه هر کاری انجام داده تا مانع خروج غیرنظامیان از شهر نیم میلیونی شوند.»

در دو جبهه اصلی دیگر در شرق و شمال، روسیه تاکنون چیزی برای پیشروی خود نشان نداده است، زیرا دو شهر بزرگ اوکراین [کی‌یف و خارکف] در برابر بمباران شدید فزاینده مقاومت می کنند.

بن والاس، وزیر دفاع بریتانیا در مصاحبه ای رادیویی درباره پوتین گفت «ما شاهد افزایش خشونت او خواهیم بود. او به هدف خود نمی رسد، او شهرها را محاصره می کند، او بی رحمانه آنها را در شب بمباران می کند … و سپس در نهایت سعی می کند محاصره را بشکند و وارد شهرها شود.

در کی‌یف، پایتخت ۳ میلیون نفری که ساکنان آن شب‌ها در متروی زیرزمینی پناه گرفته‌اند، روسیه روز سه‌شنبه برج تلویزیونی اصلی را در نزدیکی بنای یادبود هولوکاست منفجر کرد.

زلنسکی در آخرین به روز رسانی خود به ملت خود گفت که «این حمله ثابت کرد که روس ها چیزی در مورد کی‌یف و تاریخ ما نمی‌دانند. اما همه آنها دستور دارند تاریخ ما را پاک کنند، کشور ما را پاک کنند، همه ما را پاک کنند.»

پیش از این، ولودیمیر زلنسکی [خسته و ریش نتراشیده با لباس‌های سبز رنگ] در مصاحبه‌ای به رویترز و سی‌ان‌ان گفته بود که بمباران باید متوقف شود تا مذاکرات برای پایان دادن به جنگ انجام شود. «حداقل باید بمباران مردم را متوقف کرد، فقط بمباران را متوقف کرد و سپس پشت میز مذاکره بنشینند.»

#جنگ_روسیه_اوکراین #تجاوز_روسیه_به_اوکراین #حمله_روسیه #محاصره_کی‌یف

پیشروی روسیه در کی‌یف  جنایات روسیه در اوکراین  پیشروی روسیه در کی‌یف  جنایات روسیه در اوکراین   پیشروی روسیه در کی‌یف  جنایات روسیه در اوکراین وادیم بویچنکو، شهردار ماریوپل  وادیم بویچنکو، شهردار ماریوپل  وادیم بویچنکو، شهردار ماریوپل وادیم بویچنکو، شهردار ماریوپل

مشاهده بیشتر

دیدگاهتان را بنویسید

دکمه بازگشت به بالا