جدیدترین اخبارجهان

گازپروم روسیه با استفاده از بند «حوادث قهری» در قرارداد جریان گاز به اروپا را قطع کرد

گازپروم روسیه به اروپا اعلام کرد که توقف جریان گاز خارج از کنترل این شرکت است

گازپروم روسیه با استفاده از بند «حوادث قهری» در قرارداد جریان گاز به اروپا را قطع کرد

بر اساس نامه‌ای که به روئیت رویترز رسیده است، شرکت گازپروم روسیه به مشتریان خود در اروپا گفته است که به دلیل شرایط «فوق‌العاده» نمی‌تواند عرضه گاز را تضمین کند، و در یک مقابله به مثل اقتصادی با غرب به دلیل تهاجم مسکو به اوکراین هزینه ها را برای اروپا تشدید کرده است.

گازپروم روسیه با استفاده از بند «حوادث قهری» در قرارداد جریان گاز به اروپا را قطع کرد
گازپروم روسیه با استفاده از بند «حوادث قهری» در قرارداد جریان گاز به اروپا را قطع کرد

نامه شرکت انحصاری گاز دولت روسیه به تاریخ ۱۴ جولای گفت که از ۱۴ جون در مورد عرضه گاز شرایط فورس ماژور (عدم امکان عمل به تعهد به دلیل شرایط خارج از کنترل) اعلام می کند.

فورس ماژور که به عنوان یک بند «حوادث قهری» شناخته می شود، استانداردی در قراردادهای تجاری است و شرایط غیرعادی را توصیف می کند که طرفین را از تعهدات قانونی خود معاف می‌کند.

شرکت یونیپر (Uniper) بزرگ‌ترین واردکننده گاز روسیه در آلمان، از جمله مشتریانی بود که گفت این نامه را دریافت کرده و رسماً این ادعا را به عنوان یک ادعای غیرقابل توجیه رد کرده است.

شرکت آر‌دابلیو‌ای (RWE)، بزرگترین تولید کننده برق آلمان و یکی دیگر از واردکنندگان گاز روسیه، نیز اعلام کرد که یک اخطار فورس ماژور دریافت کرده است.

یک منبع تجاری که به دلیل حساسیت موضوع خواست نامش فاش نشود، گفت که شرایط فورس ماژور مربوط به عرضه گاز از طریق خط لوله نورد استریم ۱ (Nord Stream 1) است که مسیر اصلی تامین گاز به آلمان و فراتر از آن است.

جریان گاز در این خط لوله صفر است زیرا این اتصال در حال تعمیر و نگهداری سالانه است که از ۱۱ جولای آغاز شده و قرار است روز پنجشنبه به پایان برسد.

اروپا نگران است که مسکو امکان دارد در تلافی تحریم‌های اعمال شده علیه روسیه به دلیل جنگ در اوکراین این خط لوله گاز را غیرفعال نگه دارد و بحران انرژی را تشدید کند و منطقه را در معرض رکود قرار دهد.

تاخیر توربین

قبلا شرکت گازپروم در ۱۴ ماه جون ظرفیت این خط لوله را به ۴۰ درصد کاهش داده بود و دلیل آن را تاخیر در انجام تعمیرات و نگهداری توربین در کانادا توسط تامین کننده تجهیزات زیمنس انرژی (Siemens Energy) اعلام کرده بود.

روزنامه کومرسنت (Kommersant) روز دوشنبه به نقل از افراد مطلع گزارش داد که کانادا توربین خط لوله گاز نورد استریم را در ۱۷ جولای پس از اتمام کار تعمیر، با هواپیما به آلمان فرستاده است.

روزنامه کومرسنت در این گزارش نوشته است اگر از نظر لجستیکی و گمرکی مشکلی وجود نداشته باشد، پنج تا هفت روز دیگر طول خواهد کشید تا این توربین به روسیه برسد.

وزارت اقتصاد آلمان روز دوشنبه اعلام کرد که نمی تواند جزئیاتی از محل نگهداری این توربین ارائه کند.

اما سخنگوی این وزارتخانه گفت که این [توربین] صرفا یک قطعه جایگزین است که قرار بوده است از سپتامبر مورد استفاده قرار گیرد، بنابراین در دسترس نبودن این قطعه نمی تواند دلیل واقعی کاهش جریان گاز قبل از قبل از دوره تعمیر و نگهداری باشد.

عرضه گاز روسیه از طریق مسیرهای اصلی، از جمله از طریق اوکراین و بلاروس و همچنین از طریق نورد استریم ۱ زیر دریای بالتیک، چند ماه است که کاهش یافته است.

اتحادیه اروپا که تحریم‌هایی را علیه مسکو اعمال کرده است، قصد دارد استفاده از سوخت‌های فسیلی روسیه را تا سال ۲۰۲۷ متوقف کند، اما می‌خواهد فعلا در طول مدتی که منابع جایگزین را توسعه می دهد جریان گاز روسیه ادامه داشته باشد.

مهلت پرداخت دو مورد از اوراق قرضه بین‌المللی گازپروم در ۱۹ جولای به پایان می‌رسد و اگر تا آن زمان به طلبکاران خارجی پرداخت نشود، شرکت از نظر فنی در نکول (دم پرداخت بدهی) خواهد بود.

فروش گاز روسیه  فروش گاز روسیه  فروش گاز روسیه

مشاهده بیشتر
دکمه بازگشت به بالا