جدیدترین اخبارجهان

شهباز شریف پس از یک هفته جنجال به عنوان نخست وزیر جدید پاکستان انتخاب شد

شهباز شریف برادر نواز شریف پس از برکناری عمران خان به عنوان نخست وزیر جدید پاکستان انتخاب شد

شهباز شریف پس از یک هفته جنجال به عنوان نخست وزیر جدید پاکستان انتخاب شد

پس از یک هفته ناآرامی سیاسی که به برکناری عمران خان، نخست وزیر پاکستان در آخر هفته گذشته منجر شد، پارلمان پاکستان روز دوشنبه شهباز شریف، قانونگذار حزب مخالف دولت را به عنوان نخست وزیر جدید انتخاب کرد.

شهباز شریف پس از یک هفته جنجال به عنوان نخست وزیر جدید پاکستان انتخاب شد
شهباز شریف پس از یک هفته جنجال به عنوان نخست وزیر جدید پاکستان انتخاب شد

اما ارتقاء مقام شهباز شریف فراهم شدن یک مسیر مسالمت آمیز در پیش رو یا حل بسیاری از مشکلات اقتصادی کشور از جمله تورم بالا و بحران فزاینده انرژی را تضمین نمی کند.

پس از این که بیش از ۱۰۰ نماینده مجلس از حزب عمران خان [حزب «تحریک انصاف» پاکستان یا حزب عدالت پاکستان] استعفا دادند و در اعتراض از مجلس ملی خارج شدند، شهباز شریف، برادر نواز شریف نخست وزیر سابق پاکستان با ۱۷۴ رأی پیروز شد.

این ۱۷۴ رأی [دو رأی بیشتر از اکثریت ساده لازم] برای تصویب قوانین در مجمع ۳۴۲ کرسی کافی است. اگر پیروان عمران خان، همانطور که او قول داده است، به خیابان ها بیایند، می تواند فشار بیشتری بر قانونگذاران ایجاد کند و بحران را عمیق تر کند.

عمران خان، ستاره سابق کریکت که سه سال و هشت ماه ریاست جمهوری او با ایدئولوژی محافظه‌کار اسلام‌گرایانه و استقلال سرسختانه او مشخص می شد، اوایل یکشنبه برکنار شد. عمران خان پس از اینکه توسط متحدان حزبش و یکی از شرکای کلیدی ائتلاف کنار گذاشته شد، در رأی گیری عدم اعتماد شکست خورد.

عمران خان یکشنبه شب در نمایشی از قدرت و پیش درآمدی برای عدم اطمینان سیاسی پیش رو، صدها هزار هوادار را در اعتراض به برکناری خود گرد آورد و رهبری جدید را «دولت تحمیلی» توصیف کرد و آنها را متهم کرد که با ایالات متحده برای برکناری او تبانی کرده اند. حامیان او در شهرهای سراسر پاکستان راهپیمایی کردند و پرچم های بزرگ حزب را به اهتزاز درآوردند و شعارهایی سر دادند که وعده بازگرداندن او به قدرت را دادند. جوانانی که ستون اصلی حامیان خان را تشکیل می دهند، بر جمعیت غالب بودند.

 حامیان عمران خان، نخست وزیر برکنار شده پاکستان، در جریان تظاهراتی در لاهور پاکستان شعار سر می دهند. 10 اپریل 2022
حامیان عمران خان، نخست وزیر برکنار شده پاکستان، در جریان تظاهراتی در لاهور پاکستان شعار سر می دهند. ۱۰ اپریل ۲۰۲۲

این جنجال سیاسی در ۳ اپریل هنگامی آغاز شد که عمران خان رأی عدم اعتماد اولیه درخواست شده توسط حزب مخالف را با انحلال پارلمان و برگزاری انتخابات زودهنگام دور زد. حزب مخالف که خان را به سوءمدیریت اقتصادی متهم می کند، به دیوان عالی شکایت کرد. پس از چهار روز رایزنی، دادگاه گفت که این اقدام عمران خان غیرقانونی است و رأی عدم اعتماد برگزار شد و منجر به برکناری خان شد.

عمران خان خواستار برگزاری انتخابات زودهنگام شد در حالی که موعد برگزاری انتخابات آگوست ۲۰۲۳ است.

عمران خان ادعا می کند که واشینگتن به دلیل سیاست خارجی مستقل او که از چین و روسیه حمایت می کند با او مخالف است. عمران خان به خاطر سفری که در ۲۴ فوریه به مسکو انجام داد، و در شرایطی که تانک های روسی به سمت اوکراین می رفتند با ولادیمیر پوتین رئیس جمهور روسیه دیدار کرد، مورد انتقاد قرار گرفت.

وزارت خارجه آمریکا هرگونه دخالت در سیاست داخلی پاکستان را رد کرده است.

ائتلاف احزاب مخالف متشکل از احزابی از سراسر تقسیم بندی سیاسی شامل حزب چپ تا مذهبی رادیکال است. دو حزب بزرگ پاکستان شامل حزب لیگ مسلمان به رهبری شریف و حزب مردم پاکستان به ریاست مشترک پسر و شوهر بی نظیر بوتو، نخست وزیر سابق پاکستان است که در سال ۲۰۰۷ کشته شد.

چند خانواده ثروتمند و قدرتمند دهه‌هاست که بر سیاست پاکستان تسلط داشته‌اند و قدرت غالباً بین اردوگاه‌های شریف و بوتو دست به دست می‌شود. هر دو حزب سیاسی به فساد گسترده متهم و در مواقعی محکوم شده اند.

نواز شریف در سال ۲۰۱۵ پس از محکومیت به تخلفات مالی که در اسناد پاناما فاش شده بود، توسط دادگاه عالی برکنار شد. نواز شریف توسط دیوان عالی کشور از داشتن مقام دولتی سلب صلاحیت شد.

آصف علی زرداری، شوهر بوتو که پس از انتخابات سال ۲۰۰۸ ریاست جمهوری پاکستان را برعهده داشت، بیش از هفت سال را به اتهام فساد اداری در زندان سپری کرده است.

خان در سال ۲۰۱۸ به قدرت رسید و قول داده بود که الگوی حکومت خانوادگی در پاکستان را بشکند، اما مخالفان او گفتند که او با کمک ارتش قدرتمندی که در طول بیش از نیمی از تاریخ ۷۵ ساله پاکستان بر این کشور حکومت کرده است، انتخاب شد.

نواز شریف نیز در سال ۱۹۹۹ در یک کودتای نظامی برکنار شد و دولت بی نظیر بوتو چندین بار پس از اینکه ارتش در کنار مخالفان او قرار گرفت، سرنگون شد. در سیاست پاکستان، جایی که وفاداری ها اغلب سیال است، شدیدترین مخالفت ها علیه بوتو اغلب از طرف حزب شریف بود.

شهباز شریف سه بار به عنوان وزیر ارشد بزرگترین و با نفوذترین استان پنجاب پاکستان که ۶۰ درصد از جمعیت ۲۲۰ میلیونی این کشور را در خود جای داده، خدمت کرده است. پسر او، حمزه، هفته گذشته توسط پارلمان استان پنجاب به عنوان وزیر ارشد جدید انتخاب شد و نامزد معرفی شده عمران خان را برکنار کرد. حزب خان انتخابات پارلمان را به چالش کشیده و شریف جوان هنوز به عنوان وزیر پنجاب سوگند یاد نکرده است.

بی نظیر بوتو  پارلمان پاکستان بی نظیر بوتو پارلمان پاکستان پارلمان پاکستان    پارلمان پاکستان

مشاهده بیشتر
دکمه بازگشت به بالا