جدیدترین اخبارجهان

درز اطلاعاتی پیش نویس لغو قانون حق سقط جنین دادگاه عالی آمریکا، معترضان را به خیابان ها کشاند

نشت قانون سقط جنین در دادگاه عالی : چه اتفاقی افتاد و چرا اهمیت دارد؟

افشای پیش نویس لغو قانون حق سقط جنین در آمریکا می تواند ضربه بزرگی به دادگاه عالی وارد کند

درز اطلاعات پیش‌نویس لغو قانون حق سقط جنین دادگاه عالی آمریکا، معترضان را به خیابان ها کشاند

درز اطلاعات پیش‌نویس یک سند ظاهراً نشان می دهد که دادگاه عالی آمریکا آماده است تا حکم «رو علیه وید (Roe v Wade)» را که تضمین کننده حمایت قانون اساسی فدرال از حقوق سقط جنین است، لغو کند.

چه اتفاقی افتاده است؟

پیش‌نویس رأی دادگاه عالی که ظاهراً توسط قاضی محافظه‌کار سَموئل آلیتو (Samuel Alito) تهیه شده است در یک درز اطلاعاتی به دست نشریه پولیتیکو رسیده و خبر آن اواخر روز دوشنبه منتشر شد. این سند ظاهراً نشان می دهد که دادگاه در حال آماده شدن برای تصمیم گیری به نفع ایالات می‌سی‌سی‌پی در پرونده ای در ارتباط با این موضوع است که آیا ایالت می تواند تقریباً همه سقط جنین ها در هفته ۱۵ بارداری و پس از آن را غیرقانونی کند یا خیر؛ تصمیمی که یک چالش مستقیم برای تضمین حقوق سقط جنین مندرج در حکم «رو علیه وید (Roe v Wade)» است.

این سند ۹۸ صفحه ای که شامل ۱۱۸ پاورقی و یک ضمیمه ۳۱ صفحه ای درباره قوانین تاریخی سقط جنین دولتی است، به طور کامل منتشر شد. در این سند آمده که «[حکم] رو علیه وید از ابتدا به شدت اشتباه بود. استدلال آن فوق‌العاده ضعیف بود و این تصمیم پیامدهای مخربی داشته است.»

سندی که در پولیتیکو افشا شده است می گوید حکم رو علیه وید (Roe v Wade) «باید نقض شود» و ادامه می دهد که «وقت آن است که به قانون اساسی توجه کنیم و موضوع سقط جنین را به نمایندگان منتخب مردم برگردانیم.»

حکم «رو علیه وید (Roe v Wade)» چیست؟

حکم «رو علیه وید (Roe v Wade)» یک تصمیم دادگاهی است که از حق سقط جنین در ایالات متحده تا زمانی که جنین بتواند در خارج از رحم زنده بماند، محافظت می کند که این مدت به طور گسترده به عنوان هفته ۲۴ بارداری در نظر گرفته می شود. بارداری کامل، ۳۹ هفته است. حکم «رو علیه وید (Roe v Wade)» که در سال ۱۹۷۳ صادر شد یکی از بحث برانگیزترین احکام در تاریخ آمریکا است و در طول سال ها با چالش های حقوقی زیادی روبرو بوده، اما تاکنون برقرار باقی مانده است.

اطلاعات افشا شده درباره تصمیم دادگاه به ما چه می گوید؟

در حالی که این رأی ظاهراً یک پیش نویس است، اما چنین پیش نویسی پس از رأی گیری در مورد مسئله مورد بررسی توسط دادگاه نوشته می‌شود و نشان می دهد که اکثریت قضات در مورد دیدگاه آلیتو، قاضی محافظه کار به توافق رسیده اند. پولیتیکو گزارش داد که چهار قاضی دیگر که توسط جمهوری خواهان منصوب شده اند از این تصمیم حمایت کردند، یعنی این پیش نویس در مجموع حداقل پنج رأی در دادگاه عالی ۹ نفره به دست آورده است.

پس از چنین رأی‌گیری، رأی اکثریت به یک قاضی واگذار می‌شود و سپس این قاضی پیش‌نویسی رأی را می‌نویسد پس از آن پیش نویس [در میان قضات] منتشر می‌شود و سند برای انجام ویرایش بررسی می شود. این امکان وجود دارد که قبل از صدور رأی نهایی دادگاه که انتظار می رود طی دو ماه آینده انجام شود، تغییراتی در متن سند اعمال شود یا حتی آراء قضات تغییر کند.

فاش شدن پیش نویس حکم دادگاه عالی آمریکا چقدر اهمیت است؟

دیوید اسمیت، خبرنگار گاردین در واشینگتن، افشای اطلاعات را «خیره‌کننده و بی‌سابقه» خواند و گفت که این «بدترین نقض امنیتی» در تاریخ دادگاه عالی آمریکا خواهد بود. نظریه های فراوانی در مورد منبع احتمالی افشای اطلاعات مطرح شده، برخی احتمال می دهند که ممکن است منشی یک قاضی لیبرال با این امید سند را منتشر کرده باشد که قبل از انتشار تصمیم نهایی دادگاه فشار عمومی بر دادگاه را افزایش دهد و برخی دیگر احتمال می دهند که ممکن است یکی از محافظه‌کاران برای کاهش اثرات و فشارها در هنگام انتشار نهایی این تصمیم پیش نویس سند را منتشر کرده باشد، به عبارت دیگر، هیچ کسی نمیداند.

سایت خبری و تحلیلی معتبر اسکوتوس بلاگ (Scotusblog) در توییتی نوشت «غیرممکن است بتوان در مورد زلزله‌ای که افشای این سند از لحاظ از بین بردن اعتماد بین قضات و کارکنان در دادگاه ایجاد می کند، اغراق کرد. این درز اطلاعات بزرگترین و نابخشودنی ترین گناه است.»

 

مشاهده بیشتر
دکمه بازگشت به بالا