ایرانجدیدترین اخبار

واکنش‌های دو پهلوی مقام‌های ارشد جمهوری اسلامی در مورد رهبری مجتبی خامنه‌ای

یک عضو خبرگان رهبری ادعا کرده که خامنه‌ای مخالف جانشینی مجتبی است اما برای ما معیار اساسی، شایستگی فرد است

واکنش‌های دو پهلوی مقام‌های ارشد جمهوری اسلامی در مورد رهبری مجتبی خامنه‌ای

زمزمه‌های معرفی مجتبی خامنه‌ای به عنوان رهبر آینده جمهوری اسلامی حدود دو دهه پیش آغاز شد، اما با آغاز جنبش سبز در سال ۱۳۸۸ و تحمیل محمود احمدی‌نژاد به مردم، مواضع علی خامنه‌ای و سرکوب سخت معترضان، این مفهوم بیشتر واقعیت پیدا کرد.

واکنش‌های دو پهلوی مقام‌های ارشد جمهوری اسلامی در مورد رهبری مجتبی خامنه‌ای
واکنش‌های دو پهلوی مقام‌های ارشد جمهوری اسلامی در مورد رهبری مجتبی خامنه‌ای

این موضوع در دهه‌های اخیر به‌ویژه با افشای اسناد و شواهدی که دخالت مجتبی در مسائل سیاسی و اجرایی را نشان می‌داد، توجه زیادی را به خود جلب کرد. برخی مقامات ارشد جمهوری اسلامی احتمال جانشینی او را به‌طور ضمنی تایید کردند، در حالی که برخی دیگر به‌منظور آماده‌سازی افکار عمومی، سکوت کردند. در آستانه انتخابات خبرگان رهبری، شایعاتی مبنی بر نپذیرفتن خامنه‌ای از جانشینی پسرش منتشر شده است.

محمد محمدی عراقی، عضو مجلس خبرگان رهبری در گفت‌وگو با خبرگزاری ایلنا ادعایی را مطرح کرد. او در به یادآوری خاطره‌ای اشاره کرد که در سال‌های گذشته یکی از اعضای کمیته سه‌نفره انتخاب رهبر در مجلس خبرگان نام یکی از فرزندان رهبری که از نظر علمی در سطح بالایی است را مطرح کرد. این خبر به گوش خامنه‌ای رسید و او آن را رد کرد، با این ادعا که این کار شبهه موروثی بودن رهبری را مطرح می‌کند. محمدی عراقی ادعا کرد که رهبر جمهوری اسلامی از همان زمان اجازه بررسی این موضوع را نداد.

این عضو مجلس خبرگان رهبری با هدف اتهام‌زدایی از خامنه‌ای و خانواده‌اش، به روایت دیگری نیز متوسل شد و گفت در مورد دیگری این‌طور شنیدم که از رهبری کسب اجازه می‌کنند که آیا شما اجازه می‌دهید ما در مورد شخصی که منسوب به شما است، بررسی انجام دهیم که در پاسخ می‌گویند نخیر، دور این مسئله را خط بکشید.

محمدی عراقی اظهار کرد که در مجلس خبرگان، موضوع جانشینی مجتبی خامنه‌ای به‌طور قطعی مورد بحث قرار نگرفته و معیار ارزیابی اعضای این مجلس، شایستگی آنهاست. با این حال، به گفته‌ی خود، مسئله جانشینی مجتبی خامنه‌ای دست‌کم دو بار توسط اعضای مجلس خبرگان مطرح شده است.

واکنش‌های دو پهلوی مقام‌های ارشد جمهوری اسلامی در مورد رهبری مجتبی خامنه‌ای
واکنش‌های دو پهلوی مقام‌های ارشد جمهوری اسلامی در مورد رهبری مجتبی خامنه‌ای

انتخابات دوره ششم مجلس خبرگان رهبری، به‌طور همزمان با انتخابات مجلس شورای اسلامی، در تاریخ ۱۱ اسفند ۱۴۰۲ برگزار می‌شود. در این انتخابات، بسیاری از داوطلبان به دلیل رد صلاحیت توسط شورای نگهبان، حضور در رقابت را از دست داده‌اند و برخی از داوطلبانی که صلاحیت آن‌ها تایید شده، در برخی از حوزه‌های انتخابیه رقیب مستقیم ندارند. این دور از انتخابات خبرگان به دلیل وضعیت سلامتی علی خامنه‌ای و پیش‌بینی جانشینی آینده‌ی رهبری جمهوری اسلامی، اهمیت بیشتری دارد، احتمالاً موجب انتخاب جانشین آینده‌ی ایشان نیز خواهد شد.

محمدی عراقی نیز در مصاحبه‌اش به سن بالای علی خامنه‌ای اشاره و اذعان کرد شکی نیست که این دوره ضرورت و اهمیت بیشتر و مسئولیت سنگین‌تری دارد. امیدوارم چنین شرایطی پیش نیاید اما به هر حال عمر دست خدا است. او مدعی شد که دشمنان به دوره آتی خبرگان رهبری بسیار حساس‌اند.

این عضو مجلس خبرگان رهبری به‌رغم انکار موضوع جانشینی مجتبی، تلویحا او را دارای صلاحیت برای جانشینی خامنه‌ای معرفی کرد و به نقل از او گفت که رهبر آینده باید بتواند در برابر ابرقدرت‌ها بایستد و جا نزند. از آن‌ها نترسد و شجاعت داشته باشد.

گزینه‌های جانشینی برای رهبری جمهوری اسلامی در یک کمیته سه نفره مورد بحث و بررسی قرار می‌گیرند. این کمیته به روایت محمدی عراقی، به طور مداوم جلسات خود را برگزار می‌کند و اسناد و مدارک مربوطه را به صورت محرمانه بایگانی می‌کند. هنگامی که نیاز به بررسی این پرونده‌ها وجود داشته باشد، آن‌ها برای بررسی بیشتر به صحن مجلس خبرگان ارائه می‌شوند.

واکنش‌های دو پهلوی مقام‌های ارشد جمهوری اسلامی در مورد رهبری مجتبی خامنه‌ای
واکنش‌های دو پهلوی مقام‌های ارشد جمهوری اسلامی در مورد رهبری مجتبی خامنه‌ای

رحیم توکل، عضو کمیسیون تحقیق مجلس خبرگان رهبری، در ابتدای آذرماه اعلام کرد که یک کمیسیون با رویه‌ی کاری محرمانه در حال بررسی و تعیین جانشین رهبر جمهوری اسلامی است. این عضو اظهار داشته است که اعضای کمیسیون فقط با رهبر فعلی، علی خامنه‌ای، در مورد افراد منتخب مشورت می‌کنند و بقیه اعضا از گزینه‌های مطرح شده آگاهی ندارند. در جلسات خبرگان نیز موضوع جانشینی رهبر مطرح نمی‌شود.

راهبرد علی خامنه‌ای و حلقه اول نزدیکانش درباره مسئله جانشینی مجتبی این است که از یک طرف این موضوع را انکار می‌کنند و از طرف دیگر می‌کوشند فرزند خامنه‌ای را فردی باصلاحیت برای منصب رهبری جلوه دهند.

در حال حاضر، افشای اطلاعات حاکی از این است که علی خامنه‌ای بخش گسترده‌ای از مسئولیت‌های خود را به مجتبی خامنه‌ای منتقل کرده است. این موضوع توسط وزارت خزانه‌داری آمریکا و برخی از وابستگان حکومت نیز تأیید شده است. محمد سرافراز، که در دوران ریاست عزت‌الله ضرغامی به عنوان معاون برون‌مرزی صداوسیما فعالیت داشت و سپس به مقام ریاست این سازمان منصوب شد، پس از برکناری از مسئولیت‌های خود اطلاعاتی را افشا کرد که بخشی از آن به‌طور مستقیم با مجتبی خامنه‌ای مرتبط بود. او در جریان خیزش سراسری نیز، مجتبی خامنه‌ای را تصمیم‌گیرنده اصلی در جمهوری اسلامی تشخیص داد و بیان کرد که روش انتخابی او به بن‌بست خواهد رسید.

اندکی قبل از آن نیز میرحسین موسوی با انتشار بیانیه‌ای، درباره موروثی شدن رهبری هشدار داده و گفته بود ۱۳ سال است که اخبار این توطئه شنیده می‌شود. اگر به‌راستی در پی آن نیستند، چرا یک بار چنین نیتی را تکذیب نمی‌کنند؟

پس از انتشار بیانیه میرحسین موسوی، اعضای مجلس خبرگان رهبری در بیانیه‌ای واکنش نشان دادند و مدعی شدند جانشینی موروثی مجتبی خامنه‌ای به عنوان رهبر آینده جمهوری اسلامی شبهه‌پراکنی است. آن‌ها ادعا کردند که خبرگان رهبری به شایسته‌گزینی و انتخاب اصلح توجه دارند.

‌به‌رغم واکنش‌های دوپهلویی از این دست، مقام‌های ارشد جمهوری اسلامی نه‌تنها هرگز با قطعیت جانشینی مجتبی خامنه‌ای را تکذیب نکردند که به روش‌های مختلف کوشیده‌اند تا به سهم خود افکار عمومی جامعه را برای پذیرش این موضوع آماده کنند. در مقابل، مردم ایران هم مدت‌ها است که در اعتراضات خیابانی‌شان مقابل این موضوع ایستاده‌اند و با سر دادن شعارهایی مانند مجتبی بمیری، رهبری رو نبینی، به این موضوع واکنش نشان داده‌اند.

مشاهده بیشتر
دکمه بازگشت به بالا