جدیدترین اخبارجهان

شورای امنیت سازمان ملل قطعنامه آتش بس فوری در غزه را تصویب کرد

ایالات متحده پس از وتوی قطعنامه های قبلی، رای ممتنع داد

شورای امنیت سازمان ملل قطعنامه آتش بس فوری در غزه را تصویب کرد

شورای امنیت سازمان ملل متحد روز دوشنبه قطعنامه‌ای را تصویب کرد که بر اساس آن خواستار آتش‌بس فوری در غزه شد و بن‌بست ۵ ماهه را که طی آن ایالات متحده چندین درخواست برای پایان جنگ را وتو کرده بود شکست، در حالی که تلفات انسانی حمله نظامی اسرائیل افزایش یافته است.

شورای امنیت سازمان ملل قطعنامه آتش بس فوری در غزه را تصویب کرد
شورای امنیت سازمان ملل قطعنامه آتش بس فوری در غزه را تصویب کرد

این قطعنامه با ۱۴ رای موافق به تصویب رسید. ایالات متحده رأی ممتنع داد و اجازه تصویب قطعنامه را داد. پس از رای گیری، جلسه با کف زدن شکست.

عمار بنجاما، سفیر الجزایر در سازمان ملل، تنها عضو عرب شورا، گفت سرانجام، شورای امنیت مسئولیت خود را بر عهده می‌گیرد. سرانجام به درخواست های جامعه بین المللی پاسخ می دهد.

اسرائیل بلافاصله از آمریکا به دلیل اجازه تصویب این قطعنامه انتقاد کرد. بنیامین نتانیاهو، نخست‌وزیر اسرائیل، این اقدام را عقب‌نشینی از موضع ثابت آمریکا از ابتدای جنگ خواند و گفت که رأی ممتنع آمریکا به تلاش‌های جنگی و همچنین تلاش برای آزادی گروگان‌ها آسیب می‌زند.

در پاسخ، نتانیاهو گفت که هیأت اسرائیلی را به واشنگتن نمی‌فرستد تا با مقامات آمریکایی درباره عملیات برنامه‌ریزی‌شده در شهر رفح در جنوب غزه گفتگو کند این یک توبیخ عمومی به رئیس جمهور بایدن بود که خواستار این دیدارها شده بود. 

متیو میلر، سخنگوی وزارت امور خارجه، این تصمیم را کمی تعجب آور و تاسف بار خواند.

وی در نشستی در واشنگتن گفت که ایالات متحده به این قطعنامه رای نداد زیرا حمله ۷ اکتبر حماس به اسرائیل را محکوم نمی کرد و به دلیل نگرانی های دیگر در مورد این عبارت. اما جنبه‌های دیگر قطعنامه با موضع بلندمدت ما سازگار بود مهم‌تر از همه، این که باید آتش‌بس برقرار شود و گروگان‌ها آزاد شوند، چیزی که ما می‌دانیم موضع دولت اسرائیل نیز هست. 

قطعنامه مهمی که توسط ۱۰ عضو غیردائم شورا مطرح شد، تا آخرین لحظه به شدت در حال مذاکره بود. به گفته دیپلمات‌ها، ایالات متحده خواستار تغییر در متنی شد که به گفته دیپلمات‌ها، آتش‌بس دائمی را در جنگ بین اسرائیل و حماس با آتش‌بس پایدار جایگزین کرد. 

شورای امنیت سازمان ملل قطعنامه آتش بس فوری در غزه را تصویب کرد
شورای امنیت سازمان ملل قطعنامه آتش بس فوری در غزه را تصویب کرد

در حالی که قطعنامه های شورای امنیت حقوق بین الملل تلقی می شوند و دارای وزن سیاسی و حقوقی قابل توجهی هستند، شورا ابزار لازم برای اجرای آنها را ندارد. شورا می تواند اقدامات تنبیهی مانند تحریم علیه ناقضان اتخاذ کند، اما حتی اگر یکی از اعضای دارای حق وتو با این اقدام مخالفت کند، ممکن است با موانعی روبرو شود. اسرائیل در حال حاضر قطعنامه سال ۲۰۱۶ را نقض می کند که از آن می خواهد شهرک سازی در کرانه باختری را متوقف کند.

در طول سال‌ها، ایالات متحده ده‌ها قطعنامه شورای امنیت در انتقاد از اسرائیل را وتو کرده است. به ندرت از رای ممتنع خودداری کرده است، و تحلیلگران می گویند که وقتی این کار را می کند، نشانه آشکاری از نارضایتی واشنگتن از اقدام یا سیاست اسرائیل است.

در سال ۲۰۰۹، در آخرین روزهای ریاست جمهوری جورج دبلیو بوش، ایالات متحده از قطعنامه آتش بس در سال ۲۰۰۹ در مورد جنگ قبلی در غزه رای ممتنع داد. در زمان پرزیدنت باراک اوباما، در مورد قطعنامه ۲۰۱۶ در مورد شهرک سازی در کرانه باختری رای ممتنع داد. و بار دیگر در مورد قطعنامه سه ماه پیش در مورد کمک های بشردوستانه به غزه رای ممتنع داد.

ریچارد گوان، کارشناس سازمان ملل در بحران بین‌المللی، گفت متغیر مهم این است که دولت بایدن آشکارا از موضع نظامی اسرائیل در حال حاضر راضی نیست و اجازه دادن به این قطعنامه یکی از راه‌های نسبتاً نرم برای نشان دادن نگرانی آن است. اما رای ممتنع اشاره ای نه چندان رمزگذاری شده به نتانیاهو برای مهار عملیات، به ویژه در رفح است.

قطعنامه‌ای که روز دوشنبه به تصویب رسید، خواستار آزادی بی‌قید و شرط و فوری همه گروگان‌ها است، اما درخواست‌های خود برای آتش‌بس را مشروط به آزادی گروگان نمی‌داند یکی از مخالفت‌های اعلام‌شده اسرائیل.

از زمان شروع جنگ در ماه اکتبر، فشارها بر شورای امنیت برای درخواست آتش بس افزایش یافته است. اعضای آن، به ویژه ایالات متحده، به دلیل ناتوانی در حفظ صلح و ثبات در جهان به شدت مورد انتقاد قرار گرفته اند.

شورای امنیت سازمان ملل قطعنامه آتش بس فوری در غزه را تصویب کرد
شورای امنیت سازمان ملل قطعنامه آتش بس فوری در غزه را تصویب کرد

لیندا توماس-گرینفیلد، سفیر ایالات متحده، گفت قطعنامه تصویب شده در راستای تلاش های دیپلماتیک ایالات متحده، قطر و مصر برای میانجی گری برای برقراری آتش بس در ازای آزادی گروگان هایی است که در غزه نگهداری می شوند. او گفت که ایالات متحده رای ممتنع داد زیرا با همه چیز در این قطعنامه از جمله عدم محکومیت حملات حماس در ۷ اکتبر موافق نبود. او گفت آتش‌بس با هر مدت زمانی باید با آزادی گروگان‌ها همراه باشد این تنها راه است.

ایالات متحده سه قطعنامه قبلی را که خواستار آتش‌بس بودند وتو کرده بود و با موضع اسرائیل که حق دفاع از خود را دارد و آتش‌بس دائمی به نفع حماس است، موافق بود. این وتوها باعث خشم بسیاری از دیپلمات ها و مقامات سازمان ملل شد زیرا تعداد کشته شدگان غیرنظامی در جنگ به طور غیرقابل افزایش یافت. موضع ایالات متحده حتی با برخی از متحدان اروپایی سرسخت خود از جمله فرانسه نیز شکاف ایجاد کرد.

روسیه و چین سپس دو قطعنامه جایگزین ارائه شده توسط ایالات متحده را وتو کردند، آخرین قطعنامه جمعه گذشته، زیرا به گفته آنها، این اسناد به وضوح خواستار آتش بس نبود.

هنوز مشخص نیست که آیا اسرائیل یا حماس به درخواست قطعنامه برای توقف درگیری ها توجه خواهند کرد یا خیر. گیلاد اردان، سفیر اسرائیل در سازمان ملل متحد، شورا را متهم به جانبداری علیه اسرائیل کرد زیرا هیچ اقدامی برای کمک به ایمن سازی گروگان های اسیر غزه انجام نداده است. او گفت که همه اعضای شورا باید علیه این قطعنامه شرم‌آور رأی می‌دادند.

قطعنامه‌ای که روز دوشنبه تصویب شد همچنین خواستار اطمینان از دسترسی به غزه برای کمک‌های بشردوستانه است. همچنین هر دو طرف را ملزم می کند که به تعهدات خود بر اساس قوانین بین المللی در رابطه با همه افرادی که بازداشت می کنند، عمل کنند.

قطعنامه مورد حمایت ایالات متحده که روز جمعه شکست خورد، همچنین حمله ۷ اکتبر حماس را محکوم کرد و از کشورهای عضو سازمان ملل خواست تا کمک مالی به گروه مسلح فلسطینی را محدود کنند. قطعنامه جدید بسیار مختصرتر است.  

مشاهده بیشتر
دکمه بازگشت به بالا