جدیدترین اخبارجهان

تحریم‌های جدید آمریکا علیه تامین‌کنندگان قطعات پهپادهای ایرانی

آمریکا شرکتها و افراد مرتبط با خرید و ساخت پهپادهای ایرانی را تحریم کرد

تحریم‌های جدید آمریکا علیه تامین‌کنندگان قطعات پهپادهای ایرانی

ایالات متحده روز چهارشنبه ۲۷ سپتامبر، نهادها و افراد مستقر در چین، ترکیه، امارات متحده عربی و جمهوری اسلامی را به دلیل کمک به برنامه پهپادهای ایرانی که واشنگتن آن‌ها را به ارائه چنین تسلیحاتی به روسیه برای استفاده در جنگ اوکراین متهم می‌کند، تحریم کرد.

تحریم‌های جدید آمریکا علیه تامین‌کنندگان قطعات پهپادهای ایرانی
تحریم‌های جدید آمریکا علیه تامین‌کنندگان قطعات پهپادهای ایرانی

وزارت خزانه داری ایالات متحده اعلام کرد که پنج نهاد و دو نفر را که بخشی از شبکه‌ای بودند که به تهیه قطعات حساس از جمله سرووموتورها که به کنترل موقعیت و سرعت پهپادهای ایرانی کمک می کردند، را تحریم کرد.

وزارت خزانه داری آمریکا گفت این شبکه محموله‌ها و تراکنش‌های مالی را برای تهیه موتورهای مورد استفاده در پهپادهای شاهد ۱۳۶ که توسط سپاه پاسداران ساخته می‌شوند فراهم می کرده و افزود: یک موتور خریداری شده توسط این شبکه اخیراً در بقایای یک پهپاد ایرانی شاهد ۱۳۶ که در جنگ اوکراین سرنگون شد پیدا شده است.

برایان نلسون معاون وزیر خزانه داری در امور تروریسم و ​​اطلاعات مالی در بیانیه‌ای گفت: پهپادهای ایرانی همچنان ابزاری کلیدی برای روسیه در حملاتش در جنگ اوکراین هستند، آثار این حملات باعث وحشت زده شدن شهروندان اوکراینی و خسارت به زیرساخت های حیاتی آن کشور می باشد.

تحریم‌های جدید آمریکا علیه تامین‌کنندگان قطعات پهپادهای ایرانی
تحریم‌های جدید آمریکا علیه تامین‌کنندگان قطعات پهپادهای ایرانی

جمهوری اسلامی می گوید پهپادی برای استفاده در جنگ اوکراین به روسیه نداده است.

ایالات متحده آمریکا و متحدانش پس از حمله روسیه به اوکراین در فوریه ۲۰۲۲، تحریم های گسترده ای را علیه روسیه اعمال کردند، اما کانال‌های تامین کالا از ترکیه به عنوان همسایه از سواحل دریای سیاه و دیگر مراکز تجاری هنوز فعال باقی مانده‌اند.

واشنگتن اقدام به ارسال هشدارهای مکرر در مورد صادرات محصولات شیمیایی، میکروچیپ‌ها و دیگر کالاهایی کرده که ممکن است در تدابیر جنگی مسکو به کار گرفته شوند.

واشنگتن همچنین قبلاً گفته بود که در امارات متحده عربی پایبندی ضعیفی به اجرای تحریم ها وجود دارد.پهبادهای ایرانی

وزارت خزانه داری آمریکا، شرکت پیشگام الکترونیک صفه مستقر در ایران که بنام (PESC) شناخته می شود و مدیر اجرایی آن حمیدرضا جان قربانی را تحریم کرد، که گفته می شود هزاران سرووموتور برای استفاده در پهپادهای ایرانی را بصورت یک طرفه خریداری کرده است.

وزارت خزانه داری آمریکا، شرکت هنگ کنگ Himark Electron Model Limited (Hongkong Himark) مستقر در هنگ کنگ (Hongkong Himark) را هدف تحریم قرار داده است که گفته می شود سفارشات سرووموتور پهپادهای ایرانی برای شرکت PESC در ایران را انجام داده، و Fan Yang، یکی از مسئولان هنگ کنگ هایمارک مستقر در چین را نیز تحریم نموده است.

علاوه بر این، خزانه داری آمریکا دو شرکت مستقر در ترکیه با نام های Dal Enerji Madencilik Turizm Sanayi Ve Ticaret Anonim Sirketi و Anka Port Ic Ve Dis Ticaret INSAAT Lojistik Sanayi Limited Sirketi را هدف تحریم قرار داد و آنها را به فراهم کردن تراکنش های مالی در حمایت از شرکت PESC procure servomotoring متهم کرد.

وزارت خزانه داری آمریکا همچنین شرکت LLC مستقر در امارات را به اتهام تسهیل در ارسال سرووموتورهای پهپادهای ایرانی از طریق دبی برای تحویل به شرکت PESC در ایران و مدیر آن فرهاد قائدی را تحریم کرد.

در میان عواقب تحریم‌ها، تمام دارایی‌های شرکت های مذکور و افراد اعلام شده که تحت صلاحیت ایالات متحده است باید مسدود شده و به خزانه‌داری آمریکا گزارش شود.

مشاهده بیشتر
دکمه بازگشت به بالا