جدیدترین اخبارجهان

سه زندانی سابق آمریکایی در ایران خواستار دریافت غرامت شدند

سه شهروند آمریکایی به دلیل زندانی شدن در ایران خواستار غرامت شدند

سه زندانی سابق آمریکایی در ایران خواستار دریافت غرامت شدند

سارا شورد، شین بائر و جاشوا فتال، سه شهروند آمریکایی که حدودا یک دهه پیش در ایران زندانی بوده‌اند خواستار دریافت غرامت از ایران هستند. این سه شهروند آمریکایی اخیرا با تنظیم شکوائیه‌ای بابت بازداشت و شکنجه در زندان ایران از دادگاه فدرال آمریکا خواستار غرامت مالی هستند.

سه زندانی سابق آمریکایی در ایران خواستار دریافت غرامت شدند
سه زندانی سابق آمریکایی در ایران خواستار دریافت غرامت شدند

سارا شورد، شین بائر و جاشوا فتال سال ۱۳۸۸ به اتهام ورود غیرقانونی به خاک ایران در مناطق کوهستانی شمال عراق توسط نیروهای مرزبانی ایران بازداشت شدند.

این افراد در هنگام دستگیری یادگیری زبان عربی را دلیل سفرشان به عراق خوانده و گفته بودند که به سوریه، عراق، یمن و نقاط دیگر خاورمیانه سفر کرده اند اما دستگیر و در زندان اوین حبس شدند.

اگر چه حبس این سه به محاکمه نکشید ولی گزارش‌های تأییدنشده‌ای نشان می‌دهد که  نهادهای امنیتی ایران آنها را به جاسوسی برای آمریکای متهم کرده بودند.

ایران یک سال بعد از دستگیری این آمریکایی ها ابتدا با پادرمیانی سلطان وقت عمان، سارا شورد و یک سال بعد نیز در زمان سفر محمود احمدی نژاد برای شرکت نشست مجمع عمومی سازمان ملل متحد در نیویورک شین بائر و جاش فتال را آزاد کرد.

این اقدام ایران در آن زمان با اسقبال باراک اوباما، رئیس‌جمهور وقت آمریکا روبرو شد.

سارا شورد بهار امسال شکایتی را همراه با مادر خود به دادگاه آمریکا ارائه کرد، که در آن، مادر خانم شورد نوشته است که دخترش گروگان سیاسی میان تنش ایران و آمریکا بود و بابت رنجی که تحمل کرده، باید غرامت مالی بگیرد.

شین بائر و جاش فتال نیز به پیروی از خانم شورد، همراه با خانواده خود شکایات دیگری را در ماه‌های تابستان امسال علیه جمهوری اسلامی ایران به دادگاه آمریکا ارائه کردند.

آن سه نوشته‌اند که در سلول انفرادی نگاه داشته شدند و صداهای شکنجه زندانیان دیگر هنوز آنان را آزار روحی می‌دهد.

سارا شورد و شین بائر که زمان کوتاهی بعد از آزادی ازدواج کردند اما پس از هفت سال زندگی مشترک، از یکدیگر جدا شدند.

دریافت غرامت از ایران  دریافت غرامت از ایران

مشاهده بیشتر
دکمه بازگشت به بالا