جدیدترین اخبارجهان

کرملین در توجیه جنایات جنگی نیروهای روسیه میگوید به پاکسازی هویت اوکراینی پرداخته است

در حالی که روسیه به جنایات جنگی متهم شده است مقاله‌ای از کرملین به توجیه پاکسازی هویت اوکراینی می پردازد

کرملین در توجیه جنایات جنگی نیروهای روسیه میگوید به پاکسازی هویت اوکراینی پرداخته است

به نظر می‌رسد سرمقاله‌ای در یکی از رسانه‌های معروف کرملین، با فراخوان خود برای پاکسازی هویت اوکراینی، توجیهی برای جنگ ارائه می‌کند – گفتار و لحنی که کارشناسان ژئوپلیتیک می‌گویند به ویژه پس از کشف ده‌ها غیرنظامی کشته شده در حومه کی‌یف، نگران‌کننده است.

کرملین در توجیه جنایات جنگی نیروهای روسیه میگوید به پاکسازی هویت اوکراینی پرداخته است
ولودیمیر زلنسکی، رئیس جمهور اوکراین، روسیه را به ارتکاب نسل کشی و تلاش برای از بین بردن کل ملت اوکراین متهم کرد و مردم نزدیک یک گور دسته جمعی در شهر بوچا جمع می شوند و واکنش نشان می دهند

گفتمان سرمقاله ریانووستی نوشته تیموفی سرگئیتسف (Timofei Sergeitsev)، با عنوان «روسیه باید چه راهی را در اوکراین در پیش بگیرد» حتی با توجه به استانداردهای معمول رسانه دولتی روسیه التهاب برانگیز است.

این سرمقاله ادعا می کند که کلمه «اوکراین» خود مترادف با نازیسم است و نمی توان اجازه داد که وجود داشته باشد.

سرگئیتسف با بیان اینکه ایده فرهنگ و هویت اوکراینی جعلی است، می نویسد «همانطور که نازی زدایی اجتناب ناپذیر است اوکراینی زدایی نیز غیر قابل اجتناب است.»

یکی از پژوهشگران برجسته ای که دوران حرفه شغلی خود را صرف مطالعه نسل کشی تاریخی کرده، گفت که از خواندن مقاله مشمئز شده است؛ اما علاوه بر این متقاعد شده که کرملین از این مقاله برای توجیه جنایات خود در اوکراین نزد افکار عمومی مردم و ارتش روسیه استفاده می کند.

یوجین فینکل (Eugene Finkel) دانشیار دانشکده مطالعات بین‌المللی پیشرفته دانشگاه جان هاپکینز می‌گوید «این سرمقاله صرفا یک الگوی واضح و کاملاً طرح ریزی شده برای وقایعی است که قرار است اتفاق بیفتند.» «این مقاله از مرز بین صحبت و تفکر در مورد تهاجم به عنوان مجموعه ای از جنایات های جنگی عبور کرده و به مجموعه ای بسیار هماهنگ تر از اقدامات رسیده است.»

زمانی که ولادیمیر پوتین رئیس جمهور روسیه در ۲۴ فوریه دستور حمله نظامی به اوکراین، کشور همسایه را صادر کرد، جنگ را با توصیف آن به عنوان راهی برای «غیر نظامی سازی» و «نازی زدایی» اوکراین [یک تبلیغات ایدئولوژیک کاملاً بی اساس] توجیه کرد.

با این حال سرمقاله سرگئیتسف از این کلمات بهره برداری می کند و آنها را بسیار فراتر می برد و می نویسد که نخبگان اوکراین «باید معدوم شوند زیرا آموزش مجدد غیرممکن است» و از آنجا که «بخش قابل توجهی از توده های مردمی نازی های منفعل و همدست نازی ها هستند» بنابراین مجازات مردم اوکراینی توسط روسیه موجه است.

رومن واشچوک (Roman Waschuk) یکی از سفرای سابق کانادا در اوکراین گفت که بیانات این سرمقاله به شدت او را نگران کرد؛ او خاطرنشان کرد که محتوای این سرمقاله مانند دستورالعملی برای سربازان روسی نوشته شده است.

رومن واشچوک که به همکاری نزدیک با دولت زلنسکی در اوکراین ادامه می دهد گفت «این سرمقاله اساساً یک جواز لفظی برای قتل» است.

این سرمقاله می‌گوید اگر کسی به شدت اوکراینی به نظر می رسد، می‌توانید در راه هدف «به راحتی آنها را حذف کنید».

تاریخ انتشار مقاله ۳ اپریل مصادف با همان روزی است که در پی عقب نشینی نیروهای نظامی روسی اجساد حداقل ده ها غیرنظامی در حومه کی‌یف در بوچا کشف شد.

بسیاری از اجساد در هنگام کشته شدن نشانه هایی از شکنجه داشتند یا دست هایشان بسته بود. شاهدان عینی به رسانه ها گفتند که غیرنظامیان در طول تقریبا یک ماه اشغال توسط سربازان روسی اعدام شده اند.

بسیاری از رهبران جهان از جمله ملانی جولی، وزیر امور خارجه کانادا ارتش روسیه را به ارتکاب جنایات جنگی متهم کرده‌اند و خواستار تحقیقات در مورد پوتین به‌عنوان جنایتکار جنگی هستند.

کرملین در توجیه جنایات جنگی نیروهای روسیه میگوید به پاکسازی هویت اوکراینی پرداخته است
کیسه‌های حاوی اجساد غیرنظامیانی که به گفته ساکنان توسط سربازان ارتش روسیه کشته شده‌اند، پس از برداشته شدن از خیابان‌ها در بوچا در گورستانی دیده می‌شوند

«هیچ مطلبی بدون اجازه منتشر نمی شود»

مسلما در اینجا پرسش کلیدی این است که آیا این سرمقاله در واقع واسطه ای برای اعلام سیاست واقعی کرملین در مورد اوکراین است یا اینکه نویسنده سعی دارد رهبری روسیه را به این سمت سوق دهد.

فینکل گفت، در حالی که منابع رسانه ای دولتی روسیه به مطرح کردن ادعاهای خشن و افراطی مشهور هستند، ریانووستی به طور خاص یک رسانه نزدیک به کرملین است و اغلب تلاش می کند تا طرز فکر رسمی را منعکس کند.

«در اینجا ما در مورد یک خبرگزاری رسمی دولتی صحبت می کنیم که هیچ مطلبی بدون اجازه از بالا در آن منتشر نمی شود.»

رومن واشچوک (Roman Waschuk) سفیر سابق کانادا در اوکراین می گوید که به اعتقاد او شواهد زیادی وجود دارد که نشان می دهد روسیه قصد دارد تا آنجا که ممکن است رهبران برجسته اوکراین را حذف کند.

واشچوک گفت «سازمان‌های اطلاعاتی غربی در ژانویه می‌گفتند که روسیه در حال تهیه فهرست‌ قتل ها و دستگیری افرادی است که آنها را به عنوان دشمن اهداف خود و شخصیت های بیش از حد اوکراینی قلمداد می کند.»

«این سرمقاله صرفا در حال جار زدن بخش های ناگفته [از اهداف تهاجم] با صدای بلند است.»

سایر ناظران رسانه‌های روسی می گویند که اگرچه قطعا ممکن است سرمقاله با رضایت رهبری کرملین منتشر شده باشد، اما لزوماً چنین نیست.»

کریل مارتینوف (Kirill Martynov) معاون سردبیر نوایا گازتا، معروف ترین رسانه مستقل روسیه گفت «این [سرمقاله] خط مشی رسمی کرملین نیست.»

کرملین در توجیه جنایات جنگی نیروهای روسیه میگوید به پاکسازی هویت اوکراینی پرداخته است
پوتین با یوری بوریسوف معاون نخست وزیر در کاخ کرملین در مسکو دیدار میکند

توجیه جنگ ناعادلانه

مارتینوف در روزهای پس از تهاجم به اوکراین به دلیل سرکوب رسانه های مستقل توسط دولت از روسیه خارج شد. او اکنون از ریگا (Riga) در لتونی کار می کند.

مارتینوف گفت که به گمان او ناشر از نویسنده مقاله خواسته است تا توجیهی برای آنچه در اوکراین اتفاق می‌افتد ارائه دهد؛ و این سرمقاله نیز همان توجیهاتی است که نویسنده توانسته سرهم بندی کند و منعکس کننده ماهیت کلی وضعیت خاص این تهاجم از زمان شروع آن تقریباً در شش هفته پیش است.

مارتینوف به سی‌بی‌سی نیوز گفت «آنها [کرملین] بدون دلیل جنگ را آغاز کردند و پس از آن توضیحی خارق العاده برای این که چرا این جنگ ضروری است ابداع کردند؛ هر چه قدر که جنگ طولانی‌تر شود، توضیحات خارق‌العاده‌تری ارائه خواهند داد.»

سرگئیتسف نویسنده این سرمقاله قبلاً مطالب افراطی دیگری در مورد اوکراین برای همین نشریه نوشته و به عنوان یک کارشناس در تلویزیون دولتی روسیه ظاهر شده است، اما یک نام شناخته شده در میان عامه مردم روسیه نیست.

مارتینوف گفت که با توجه به اهریمن سازی مداوم از اوکراین در رسانه های دولتی روسیه و ممنوعیت سایر منابع اطلاعاتی در مورد جنگ، نمی توان به طور دقیق برآورد کرد که یک سرمقاله تکی مانند سرمقاله سرگئیتسف چه تأثیری بر جمعیت روسیه دارد.

موسسه لوادا (Levada) که می توان گفت معتبرترین موسسه نظرسنجی روسیه است، یک هفته پس از شروع جنگ گزارش داد که میزان محبوبیت پوتین به ۸۳ درصد رسیده است، اما مارتینوف هشدار داد که نتایج این نظرسنجی نباید به عنوان نتایجی معنادار و قابل استناد ارزیابی شود.

مارتینوف گفت که «مسئله نظرسنجی در یک رژیم تمامیت طلب یک داستان پیچیده است. مردم [به منظور] ایمن نگه داشتن خانواده و محل کارشان تظاهر می کنند.»

از زمانی که بمب‌ها و توپخانه‌های روسیه تخریب شهرهایی مانند ماریوپل و چرنیهف را آغاز کردند، ولودیمیر زلنسکی رئیس‌جمهور اوکراین، نیروهای روسیه را به ارتکاب «نسل‌کشی» متهم کرد، و دوشنبه گذشته نیز پس از کشف غیرنظامیان کشته و شکنجه شده در بوچا اتهام نسل کشی علیه روسیه را تکرار کرد. زلنسکی گفت که روسیه در تلاش است تا «کل ملت» اوکراین را از بین ببرد.

اما یوجین فینکل محقق نسل کشی می گوید که او معمولاً به ندرت تمایل دارد که از این اصطلاح استفاده کند، زیرا اثبات این موضوع بسیار سخت است.

فینکل گفت «تعریف [نسل کشی] شامل اعمالی است که با هدف نابودی یک گروه قومی، نژادی یا ملی انجام می شود.» «این تمایل وجود دارد که وقایعی را که برای ما ناخوشایند است نسل کشی بدانیم. اما برای اثبات نسل کشی معیاری وجود دارد که اثبات آن بسیار سخت است: باید ثابت کنید که قصد و نیت نسل کشی در میان بوده، که انجام این کار تقریبا غیرممکن است.»

با این حال، فینکل می‌گوید که مقالاتی مانند سرمقاله ریانووستی، همراه با سخنرانی‌هایی ولادیمیر پوتین و دیمیتری مدودف رئیس‌جمهور سابق روسیه که هویت اوکراینی را انکار می‌کنند به یک الگوی رفتاری اشاره می‌کنند و احتمالاً نشان دهنده قصد و نیت [نسل کشی] هستند.

«شاید دستور واضحی از بالا وجود نداشته باشد که بگوید «آن مردم را بکشید»، اما ترکیب گفتمان های دولتی و اقدامات سربازان در میدان جنگ باعث می شود فکر کنم این وقایع صرفا در فقدان انضباط اخلاقی برخی یگان های نظامی خلاصه نمی شود و مسئله بسیار گسترده تر از وقایع موردی است.»

تأیید دستور کار روسیه [مبنی بر نسل کشی] ممکن است از لحاظ چگونگی پیش رفتن روند جنگ یا حتی تامین کمک های نظامی از طرف کشورهای غربی تأثیر چندان فوری برای اوکراینی ها نداشته باشد.

اما واشچوک می گوید که قطعا هر گونه مذاکره با روسیه را دشوارتر خواهد کرد.

سفیر سابق کانادا در اوکراین گفت «این [اثبات قصد نسل کشی توسط روس ها] بدان معناست که رسیدن به برخی از پیشنهادهای صلح موقت بسیار دشوارتر خواهد بود.»

«قتل های رخ داده در بوچا یک مانع احساسی است و تحت فشار قرار دادن اوکراین برای پایان دادن به این جنگ را برای کشورهای غربی دشوارتر می کند.» 

توجیه جنایات جنگی روسیه در اوکراین   توجیه جنگ روسیه  توجیه جنایات جنگی روسیه در اوکراین  توجیه جنگ روسیه  توجیه جنایات جنگی روسیه در اوکراین توجیه جنگ روسیه رسانه‌های معروف روسیه رسانه‌های معروف روسیه رسانه‌های معروف روسیه رسانه‌های معروف روسیه  رسانه‌های معروف روسیه  رسانه‌های معروف روسیه

مشاهده بیشتر
دکمه بازگشت به بالا