ایرانجدیدترین اخبارجهان

وزیر خارجه ایران: جمهوری اسلامی هنوز آمادگی مذاکرات مستقیم با آمریکا را ندارد

حسین امیر عبداللهیان می‌گوید مذاکره مستقیم با آمریکا هزینه سنگینی برای دولت ما خواهد داشت

وزیر خارجه ایران : جمهوری اسلامی هنوز آمادگی مذاکرات مستقیم با آمریکا را ندارد

در حالی که میدانیم که یکی از انتقادات دولت فعلی به حسن روحانی، رئیس جمهور سابق ایران، اعتماد به آمریکا برای ورود به مذاکرات مستقیم با واشنگتن بوده است، اما وزیر خارجه ایران در مصاحبه اخیرش اظهار کرده که جمهوری اسلامی هنوز آمادگی ورود به مذاکرات مستقیم با آمریکا را ندارد.

وزیر خارجه ایران : جمهوری اسلامی هنوز آمادگی مذاکرات مستقیم با آمریکا را ندارد
حسین امیرعبداللهیان: جمهوری اسلامی آمادگی مذاکرات مستقیم با آمریکا را ندارد

این در حالیست که علی خامنه ای، رهبر جمهوری اسلامی نیز هرگونه مذاکره مستقیم با واشنگتن را در طی سال های اخیر رد کرده است.

اما با این حال، حسین امیر عبداللهیان، وزیر خارجه ایران اعلام داشته که جمهوری اسلامی در صورتی که مذاکرات با آمریکا را از ملزومات رسیدن به یک توافق خوب ببیند، حتما آن را در نظر خواهد گرفت اما این مهم تا زمانی که چشم اندازی روشن با تضمین هایی پایدار نداشته باشد، تحقق پذیر نخواهد بود.

همانطور که میدانیم هم اکنون دور هشتم مذاکرات وین در حالی برگزار می شود که دولت های ۴+۱ و ایران در حال انجام مذاکرات به منظور گفت و گوی غیرمستقیم ایران و آمریکا برای رفع تحریم ها علیه ایران و بازگشت آمریکا به برجام هستند. فرانسه، آلمان، بریتانیا، چین و روسیه در این مذاکرات تحت عنوان کشورهای ۴+۱ حضور بهم رسانیده اند.

 

“دولت ایران اقدام هایی عملی از سوی آمریکا را خواهان است”

 

وزیر خارجه ایران در ادامه گفته که جهوری اسلامی پیام های زیادی از مقام های آمریکایی مبنی بر مذاکره مستقیم با آمریکا دریافت کرده اما تمامی این درخواست ها رد شده است زیرا هرگونه مذاکره مستقیم با آمریکا هزینه سنگینی را برای دولت جمهوری اسلامی خواهد داشت.

به همین منظور تهران خطاب به واشنگتن اعلام داشته است که برای رسیدن به یک توافق واقعی، قبل از هر چیز آمریکا باید گام هایی محسوس و عملی بردارد. همچنین اشاراتی به گام های عملی مد نظر تهران داشته است. حرکاتی همچون رفع بخشی از تحریم ها یا آزاد کردن میلیاردها دلار درآمد نفتی مسدود شده ایران در بانک های مرکزی کشورهای دیگر. اینها اقداماتی است که از سوی دولت جو بایدن میتواند در جلب اعتماد دولت فعلی جمهوری اسلامی برای ورود به مذاکرات مستقیم با آمریکا تاثیرگذار باشد.

البته که این تمامی خواسته دولت وقت ایران نمیباشد. جمهوری اسلامی خواستار رفع تمامی تحریم ها در نهایت است. تحریم هایی که بیشتر آنها در دوره دولت دونالد ترامپ وضع شده بود.

حسین امیرعبداللهیان در خلال مصاحبه اش با فایننشال تایمز اعلام کرد که یکی از موارد اختلاف در این مذاکرات تحریم هایی است که تحت عنوان هایی چون حقوق بشری، مسائل منطقه ای و برنامه موشکی بر علیه نهادهایی حقیقی و حقوقی در ایران وضع شده که ادعاهایی باطل است و برای دولت ایران قابل قبول نیست.

 

“درخواست جمهوری اسلامی برای نوعی تضمین بر انجام تعهدات”

 

وزیر خارجه ایران به فایننشال تایمز گفته که صرفا سخنان یک رئیس جمهور نمی تواند افکار عمومی یک ملت را در جهت تضمین پایبندی به تعهدات اقناع سازد. به همین منظور به طرف های غربی پیشنهاد شده است که روسای پارلمان هایشان نوعی بیانیه  سیاسی درباره پایبندی به توافق و بازگشت به برجام صادر کنند.

حسین امیرعبداللهیان و فایننشال تایمز      حسین امیرعبداللهیان و فایننشال تایمز    حسین امیرعبداللهیان و فایننشال تایمز

مشاهده بیشتر

دیدگاهتان را بنویسید

دکمه بازگشت به بالا