جدیدترین اخبارجهان

ایالات متحده به اسرائیل وعده داد که ایران هرگز به تسلیحات هسته‌ای دست نخواهد یافت

رابرت مالی در همایش دوحه گفت که سپاه پاسداران از فهرست تحریم‌ها حذف نخواهد شد

ایالات متحده به اسرائیل وعده داد که ایران هرگز به تسلیحات هسته‌ای دست نخواهد یافت

آنتونی بلینکن، وزیر امور خارجه ایالات متحده آمریکا در آستانه احیای احتمالی توافق هسته‌ای ایران، تلاش کرده است تا به اسرائیل و متحدانش در خلیج فارس اطمینان دهد که ایران هرگز به سلاح اتمی دست نخواهد یافت.

ایالات متحده به اسرائیل وعده داد که ایران هرگز به تسلیحات هسته‌ای دست نخواهد یافت
ایالات متحده به اسرائیل وعده داد ایران به تسلیحات هسته‌ای دست نخواهدیافت

بلینکن روز یکشنبه در یک کنفرانس خبری با یائیر لاپید وزیر امور خارجه اسرائیل گفت «وقتی صحبت از مهمترین موضوع مطرح است، ما کاملا هم عقیده هستیم. ما هر دو متعهد هستیم، هر دو مصمم هستیم که ایران هرگز به سلاح هسته‌ای دست نخواهد یافت.»

اظهارات بلینکن قبل از دیدار با چهار وزیر خارجه عرب در یک نشست استثنایی به میزبانی نفتالی بنت، نخست‌وزیر اسرائیل مطرح شد؛ رویدادی که به خودی خود نشان می‌دهد که چشم‌انداز روابط اسرائیل با برخی از کشورهای عربی چگونه ظرف ۱۸ ماه گذشته تا حدی به دلیل ترس از پایان قریب الوقوع انزوای اقتصادی ایران تغییر کرده است.

ایالات متحده علاوه بر این قصد داشت که به این ائتلاف که تنها مولفه مشترک آن مسئله ایران است اطمینان دهد که واشینگتن با درخواست ایران از آمریکا برای لغو نامگذاری سپاه پاسداران انقلاب اسلامی به عنوان یک سازمان تروریستی خارجی موافقت نخواهد کرد.

رابرت مالی، نماینده ویژه آمریکا در امور ایران در سخنانی در همایش دوحه در قطر گفت «این توافقی نیست که قرار باشد به حل این موضوع بپردازد. بسیاری از کشورهای منطقه همان دیدگاهی را نسبت به سپاه دارند که ما نسبت به آنها داریم. می‌توانم به شما بگویم که سپاه تحت تحریم‌های آمریکا باقی خواهد ماند و درک ما، دیدگاه‌ ماه، سیاست ما نسبت به سپاه تغییر نکرده است.»

کمال خرازی یکی از مشاوران ارشد رهبر ایران پیش از سخنان رابرت مالی در همین مراسم تاکید کرد که حذف تحریم های سپاه پاسداران پیش شرط احیای توافق هسته ای ۲۰۱۵ است. مذاکرات در مورد این قرارداد نزدیک به یک سال است که در وین در جریان بوده است.

کمال خرازی گفت «سپاه، ارتش ملی است و ارتش ملی را نمی‌توان در فهرست گروه‌های تروریستی قرار داد.» «واقعیت این است که سپاه پاسداران انقلاب اسلامی برای ایران بسیار مهم است و آنها در این مورد سازش نمی کنند.»

مالی گفت که دولت بایدن فقط می تواند متعهد شود که ایالات متحده در دوران ریاست جمهوری بایدن تا هنگامی که ایران به شرایط توافق پایبند باشد، در توافق باقی خواهد ماند.

کمال خرازی با بیان اینکه ۵۰۰ فرد و مؤسسه دیگر مشمول تحریم‌های آمریکا هستند که بر روابط ایران با غرب «تأثیر مستقیم» دارند، از آمریکا خواست تا در مورد آنها نیز اقداماتی انجام دهد.

خرازی، وزیر امور خارجه سابق و رئیس شورای راهبردی روابط خارجی تهران است و دیدگاه‌ های او با دیدگاه ‌های نظام ایران همخوانی دارد.

این هفته سناتورهای جمهوری خواه و دموکرات در ایالات متحده دور هم جمع خواهند شد تا برای جلوگیری از هرگونه به رسمیت شناخته شدن سپاه پاسداران یا هرگونه لغو تحریم‌ها علیه این سازمان ائتلاف تشکیل دهند.

بلینکن صرف نظر از سایر مسائل مطرح شده در سخنرانی خود در اسرائیل از اصل تلاش برای احیای توافق هسته‌ای ایران دفاع کرد و گفت «ایالات متحده معتقد است که بازگشت به اجرای کامل توافق بهترین راه برای مقید کردن مجدد برنامه هسته‌ای ایران در چارچوبی است که قبلا در آن قرار داشت. اما پس از خروج ایالات متحده از این توافق از چارچوب تعیین شده فراتر رفت.»

«اما خواه توافقی وجود داشته باشد یا توافقی به وجود نیاید، تعهد ما به این اصل محوری که ایران هرگز نباید به سلاح هسته‌ای دست یابد تزلزل ناپذیر است و ما به هر طریقی به هماهنگی نزدیک با شرکای اسرائیلی خود در راه پیش رو ادامه خواهیم داد.»

در نشست اسرائیل وزرای خارجه بحرین، مصر، مراکش و امارات متحده عربی نیز حضور داشتند.

آنتونی بلینکن، وزیر امور خارجه ایالات متحده آمریکا    نفتالی بنت   نفتالی بنت   آنتونی بلینکن، وزیر امور خارجه ایالات متحده آمریکا

مشاهده بیشتر

دیدگاهتان را بنویسید

دکمه بازگشت به بالا