ایرانجدیدترین اخبار

یارانه غیر مستقیم نان در ایران قطع شد؛ در مرحله بعد نوبت روغن، مرغ و پنیر است

رئیس جمهور ایران یارانه نان را قطع کرد

یارانه غیر مستقیم نان در ایران قطع شد؛ در مرحله بعد نوبت روغن، مرغ و پنیر است

ابراهیم رئیسی، رئیس جمهور ایران در شرایطی که قیمت گندم در سطح جهان رو به افزایش است و ایران در تلاش است تا اقتصاد به شدت آسیب دیده از تحریم های ایالات متحده آمریکا علیه صادرات نفت را هدایت کند، برنامه هایی را برای کاهش یارانه نان اعلام کرده است.

دولت کوپن های دیجیتالی به شهروندان ارائه می دهد که امکان خرید مقدار محدودی نان با قیمت های یارانه ای را فراهم می کند، در حالی که بقیه نیاز خود را باید با نرخ های بازار تهیه کنند. طرح نان حدود دو ماه دیگر اجرایی می شود و مقامات ایران گفته اند که این طرح بعداً شامل کالاهای دیگری مانند مرغ، پنیر و روغن نباتی می شود.

رئیسی دوشنبه شب در یک مصاحبه زنده تلویزیونی از مزایای اصلاح طرح یارانه‌ای تمجید کرد، این یارانه ها همه چیز از نفت گرفته تا نان را پوشش می‌دهد و تا ۱۰۰ میلیارد دلار در سال هزینه دارد و بسیاری از ایرانی‌های مواجه با کمبود نقدینگی به این یارانه متکی هستند.

رئیسی گفت «امروز یارانه ها هدر می رود و مردم شاهد فساد و تبعیض در این زمینه هستند. چگونه می توانیم اجازه دهیم این وضع ادامه پیدا کند؟» «مردم و نخبگان از ما می خواهند که اقتصاد را اصلاح کنیم و ما مصمم به انجام این کار هستیم.»

تهران قبلاً از مقابله با یارانه ها بیزار بود. هنگامی که سه سال پیش قیمت بنزین را افزایش داد، اعتراضات گسترده‌ای صورت گرفت که خشونت آمیزترین اعتراضات از زمان ایجاد دولت اسلامی در سال ۱۳۵۷ بود. به گفته عفو بین‌الملل، صدها تظاهرکننده در سرکوب اعتراضات کشته شدند.

قیمت گندم در بازار جهانی از آغاز درگیری روسیه با اوکراین افزایش یافته و به هزینه یارانه ها افزوده است. روسیه و اوکراین حدود ۳۰ درصد از واردات غلات ایران را تشکیل می دهند. تورم در جمهوری اسلامی از قبل بالا بود و در اپریل به ۳۹.۲ درصد رسید.

افزایش قیمت نان در هفته گذشته باعث تظاهرات پراکنده در شهرهای جنوبی شده است و مقامات دستمزد کارگران و کارمندان دولتی را تا ۶۰ درصد افزایش داده اند تا افزایش قیمت مصرف کننده را جبران کنند.

سعید لیلاز، یک اقتصاددان اصلاح طلب، گفت که این طرح «یک جراحی ضروری و دردناک» برای اقتصاد کشور است. افزایش قیمت گندم وضعیت را بیش از پیش اضطراری کرده بود. لیلاز گفت «اقتصاد ایران دیگر نمی‌تواند به پول‌پاشی خود ادامه دهد.» «مهمانی به پایان رسیده است.»

افزایش قیمت جهانی نفت و ظهور چین به عنوان خریدار نفت خام ایران به تهران کمک کرده است تا در برابر تأثیر تحریم های اقتصادی که در سال ۲۰۱۸ پس از خروج دونالد ترامپ رئیس جمهور سابق آمریکا از توافق هسته‌ای توسط ایالات متحده اعمال شد، مقاومت کند. رئیسی وعده رشد اقتصادی ۸ درصدی در سال جاری را داده است.

تحلیلگران می گویند که تلاش های رئیسی برای اصلاح اقتصاد با مخالفت سیاسی جدی روبرو نیست. آیت الله علی خامنه ای، رهبر ایران روز دوشنبه از همه سیاستمداران خواست تا از دولت در اجرای اصلاحات حمایت کنند.

محمدباقر قالیباف، رئیس مجلس شورای اسلامی روز یکشنبه گفت نهاد قانونگذاری و دولت رئیسی هماهنگی لازم را برای صدور کوپن انجام خواهند داد. او گفت که قیمت ها تنها زمانی که مردم کوپن های دیجیتال داشته باشند افزایش می یابد و افزایش ها به بطور تدریج خواهد بود.

هنوز مشخص نیست که بقیه سیستم یارانه ها چه زمانی اصلاح می شود. قالیباف گفت یارانه ارزی واردکنندگان مواد غذایی و دارو فعلاً تغییر نمی کند. یک دلار آمریکا تحت سیستم ارزی یارانه ای فعلی معادل ۴،۲۰۰ تومان است. نرخ در بازار آزاد حدود هفت برابر بیشتر است. لغو ارزهای یارانه ای می تواند باعث افزایش هر چه بیشتر هزینه گندم وارداتی شود.

در حالی که رژیم غذایی ایرانیان ترکیبی از نان، برنج، سیب زمینی و ماکارونی است، فقیرترین ایرانیان و همچنین میلیون ها پناهنده افغان به نان یارانه ای متکی هستند.

سارا که خانه‌دار و مادر دو فرزند است، می گوید «قدرت خرید درآمد ما مدام کاهش می‌یابد و به نظر می‌رسد که مجبوریم همه چیز را فقط برای تهیه غذا بفروشیم. چند سالی است که نمی توانم گوشت قرمز بخرم. و اکنون خرید مرغ و ماهی تقریباً از وسع مالی خارج شده است. به نظر می رسد این اتفاق به زودی برای نان، ماکارونی و سیب زمینی نیز خواهد افتاد.»

قطع یارانه نان در ایران  قطع یارانه نان در ایران

مشاهده بیشتر
دکمه بازگشت به بالا