جدیدترین اخبارجهان

رئیس مجلس نمایندگان آمریکا با رئیس جمهور اوکراین در کی‌یف دیدار کرد

در حالی که جنگ در شرق اوکراین جریان دارد، پلوسی از کی‌یف بازدید کرد

رئیس مجلس نمایندگان آمریکا با رئیس جمهور اوکراین در کی‌یف دیدار کرد

  • پلوسی می‌گوید ایالات متحده آمریکا مقابل «تهاجم شیطانی» در کنار اوکراین می‌ایستد
  • مسکو حملات خود را در جنوب اوکراین، شرق دونباس افزایش می دهد
  • غیرنظامیان از کارخانه فولاد ماریوپل تخلیه شدند

روز یکشنبه نانسی پلوسی، رئیس مجلس نمایندگان آمریکا با ولودیمیر زلنسکی، رئیس جمهور اوکراین در کی‌یف دیدار کرد.

رئیس مجلس نمایندگان آمریکا با رئیس جمهور اوکراین در کی‌یف دیدار کرد
رئیس مجلس نمایندگان آمریکا با رئیس جمهور اوکراین در کی‌یف دیدار کرد

فیلم منتشر شده در توییتر، ولودیمیر زلنسکی را که لباس‌های نظامی به تن داشت در کنار یک اسکورت مسلح در حال استقبال از هیئت کنگره ایالات متحده به رهبری نانسی پلوسی در خارج از دفتر ریاست‌جمهوری اوکراین نشان می‌دهد.

پلوسی [بالاترین مقام آمریکایی که از زمان حمله روسیه در ۲۴ فوریه به اوکراین سفر کرده است] در بیانیه ای گفت «هیات ما به کی‌یف سفر کرد تا پیامی غیرقابل انکار و قاطع را به کل جهان ارسال کند: آمریکا محکم در کنار اوکراین ایستاده است. او «تهاجم شیطانی» رئیس جمهور روسیه ولادیمیر پوتین را محکوم کرد.

مسکو اقدامات خود را یک «عملیات نظامی ویژه» برای خلع سلاح اوکراین و خلاص کردن آن از ناسیونالیسم ضد روسی تحریک شده توسط غرب می‌خواند. اوکراین و غرب می گویند روسیه یک جنگ تهاجمی غیرقابل توجیه را آغاز کرده است.

کشورهای غربی تحریم‌های اقتصادی گسترده‌ای را علیه روسیه اعمال کرده‌اند و مقادیر فزاینده‌ای تسلیحات را برای کمک به اوکراین [برای دفاع از خود] ارسال می‌کنند.

پلوسی روز جمعه گفت امیدوار است بسته کمکی ۳۳ میلیارد دلاری به اوکراین را که رئیس جمهور جو بایدن درخواست کرده است، «در اسرع وقت» تصویب کند.

مسکو پس از ناکامی در تصرف کی‌یف، هزاران غیرنظامی را کشت، بیش از ۵ میلیون نفر را مجبور به ترک کشور کرد و تمرکز خود را به جنوب و شرق اوکراین معطوف کرد.

خبرگزاری روسیه، ریا روز یکشنبه اعلام کرد، وزارت دفاع روسیه نیروهای اوکراینی را به گلوله باران یک مدرسه، مهدکودک و گورستان در روستاهای کیسلیوکا و شیروکا بالکا در منطقه اشغالی خرسون جنوبی متهم کرد.

این وزارتخانه گفته است که غیرنظامیان کشته و زخمی شده اند اما جزئیات بیشتری ارائه نکرد.

نیروهای روسیه شهر خرسون در ۱۰۰ کیلومتری (۶۰ مایلی) شمال کریمه -الحاق شده به روسیه در ماه مارس- را به تصرف خود درآوردند و از آن زمان تا کنون اکثراً ماریوپل، شهر بندری استراتژیک شرقی در دریای آزوف را اشغال کرده‌اند.

ارتش اوکراین روز یکشنبه اعلام کرد که نیروهای روسیه برای شکستن مرزهای خرسون و آماده کردن راه برای حملات به شهرهای میکولایف و کریویی ریح می جنگند.

در ۲۱ اپریل در ماریوپل روسیه در حالی که صدها سرباز و غیرنظامی اوکراینی در کارخانه فولاد آزوفستال بمباران شده در شهر پناه گرفته بودند، اعلام پیروزی کرد.

روز شنبه، یکی از نیروهای نظامی اوکراین گفت که ۲۰ زن و کودک از این کارخانه خارج شده اند.

اسویاتوسلاو پالامار، جنگجوی اوکراینی گفت: «ما غیرنظامیان را با طناب از زیر آوار بیرون می آوریم؛ این افراد مسن، زنان و کودکان هستند.

پالامار گفت که روسیه و اوکراین به آتش بس محلی احترام می گذارند و او امیدوار است غیرنظامیان تخلیه شده به شهر زاپروژیا در شمال غربی منتقل شوند.

وزارت دفاع روسیه روز یکشنبه اعلام کرد که ۴۶ غیرنظامی روز گذشته منطقه اطراف کارخانه فولاد آزوفستال را ترک کرده اند.

در شرق، مسکو برای کنترل کامل منطقه دونباس، جایی که جدایی‌طلبان مورد حمایت روسیه پیش از تهاجم، کنترل بخش‌هایی از استان‌های لوهانسک و دونتسک را در دست داشتند، فشار می‌آورد. مقامات اوکراینی گفتند که نیروهای روسیه روز شنبه حملات موشکی را در جنوب و شرق انجام دادند.

سرهی گایدای، فرماندار منطقه لوهانسک روز یکشنبه در پستی در شبکه های اجتماعی از مردم خواست تا زمانی که امکان دارد محل را تخلیه کنند.

زلنسکی در یک سخنرانی ویدئویی اواخر شنبه شب گفت که روسیه در حال جمع آوری نیروهای اضافی برای حملات جدید علیه ارتش ما در شرق کشور و تلاش برای افزایش فشار در دونباس است.

اوکراین سربازان روسیه را به انجام جنایات در مناطق نزدیک کی‌یف که در اوایل اپریل عقب رانده شده اند، متهم می کند، ادعایی که مسکو آن را رد کرد. مذاکره کنندگان آخرین بار در ۲۹ مارس رو در رو ملاقات کردند و از آن زمان از طریق لینک ویدیویی صحبت کرده‌اند.

نانسی پلوسی  نانسی پلوسی ولودیمیر زلنسکی دیدار نانسی پلوسی از اوکراین

مشاهده بیشتر
دکمه بازگشت به بالا