سبک زندگی

تله های زندگی خود را بشناسیم

زندگی مانند سفریست که از آغاز، میانه و یک پایان تشکیل شده و سرشار ازتله و دام می باشد. گاهی تله های زندگی قابل مشاهده و دیدن نیستند تا وقتی که پا به درونشان می گذاریم و به قول معروف کار از کار گذشته و دیگر خیلی دیر شده است. در طول زندگی و در میانه این سفر چاله های زیادی وجود دارد، مشکلات زیادی که علامت و نشانه ای ندارند که به ما بگوید «احتیاط کنید تله ای در مسیر وجود دارد» و این چنین است که بدون هیچ آمادگی و آگاهی درون این چاله ها می افتیم. چه می شود اگر از تله های مسیر زندگی خود مطلع شویم؟ داشتن چنین اطلاعاتی قبل از آغاز سفر زندگی کمک بسیار بزرگی در این مسیر به ما می کند.
در این مطلب به چند تله شایع زندگی به طور خلاصه اشاره می کنیم تا بتوانیم با آگاهی بهتر و مجهز پا در راه زندگی بگذاریم .

تله های زندگی خود را بشناسیم

* نقش قربانی بازی کردن
در زندگی همه ما مسائلی پیش می آید … زمان هایی که ما قربانی خشونت، سانحه، بد رفتاری یا تجاوز شده ایم. بهتر است این مسائل را همانطور که هستند بپذیریم. اما همه ما تمایل داریم که خود را همچون یک قربانی نشان دهیم درست زمانی که نوک پیکان سرزنش به سمت ما گرفته شده است. مثل زمانی که از بد حادثه درست قبل از یک مصاحبه کاری دچار یک سرما خوردگی شدید می شویم. در اینجا قربانی شرایط محیطی شده ایم…. یا به خاطر مشاجره لفظی با سوپروایزر خود از کار اخراج می شویم.
بهتراست بتوانیم مسائلی که واقعا از کنترل و حیطه اختیار ما خارج هستند را تشخیص دهیم و بدانیم که مشکل از ما نبوده است و به هیچ عنوان نمی شود از آنها اجتناب کرد و در عین حال مسئولیت چیزهایی که خود پدید آورده ایم برعهده گرفته و از ذهنیت قربانی دوری کنیم.

* تله انتقام گیری
همانطور که همه ما در مقاطعی قربانی بوده ایم در مراحلی هم در صدد تلافی و انتقام گیری از دیگری بوده ایم. زمانی که این اتفاق می افتد می خواهیم با فرد یا افرادی همتراز شویم.
انتقام گیری نه تنها سبب می شود که زندگی دیگری را به تباهی بکشانیم بلکه به وسیله آن باعث آسیب زدن جدی به زندگی خود مان نیز می شویم و البته این بدان معنا نیست که به دنبال عدالت و برابری در زندگی نباشیم بلکه می بایست اجرای عدالت را در دستان افرادی قرار دهیم که در حیطه قانونند و قانون این قدرت را به آنها سپرده است.

* تله تلخ کامی و نا امیدی
همه ما در مراحلی از زندگی از سوی افرادی تلخی دیده ایم. این رفتارها می توانسته بدون هیچ علتی درحق ما انجام شده باشد. به قول معروف گذشته ها گذشته است اما مساله اینجاست که می خواهیم آن تلخی ها و ناکامی ها را رها کنیم و یا به فردی ظالم تبدیل شویم …
دقت کنید رفتارهای ناعادلانه همیشه غیر قابل اجتناب است اما به یک فرد ظالم بدل شدن یک انتخاب است…

 

زهره کلاهدوز
* زهره کلاهدوز
مشاور خانواده و روان درمانگر

۶۴۷-۲۸۱-۴۳۴۵

عضو رسمی کالج روان درمانگران اونتاریو
مشاهده بیشتر

دیدگاهتان را بنویسید

دکمه بازگشت به بالا