سبک زندگی

گفتگوی صحیح

گفتگوی صحیح

۱-هنگام گفتگو، همزمان کار دیگری انجام ندهید:
هنگام صحبت و گفتگو باید با توجه کامل حاضر باشید و همزمان با آن مشغول کار دیگری نباشید.

۲-فضل فروشی نکنید:
همیشه و در هر گفتگویی چیزهایی هست که بیاموزید، بنابراین باید نظراتتان را کنار بگذارید تا بتوانید چیزهای جدید یاد بگیرید.

۳-از سوالات باز استفاده کنید:
سوالاتتان را با کلماتی مثل چرا،چگونه،کجا،چه کسی و مانند آن شروع کنید.در اینگونه سوالات طرف صحبتتان می تواند بهتر فکر کند و اینگونه پاسخ های بهتر و جالب‌تری دریافت خواهید کرد.

۴-در جریان گفتگو باقی بمانید:
گاهی در میان گفتگو افکاری به ذهنتان می آید که شما را از گوش دادن باز میدارد. باید آنها را از ذهنتان خارج کنید و به صحبتهای طرف مقابل بطور کامل گوش دهید.

۵-اگر چیزی را نمیدانید باید بگویید نمی دانم:
بهتر است تصور کنید که همیشه حرف‌هایتان ضبط می‌شود، بنابراین اینگونه به آنچه میگویید دقت کافی خواهید داشت.

۶-تجربیاتتان را با دیگران مقایسه و یکسان سازی نکنید:
شما آنجا نیستید که فقط تجربیاتتان را به اشتراک بگذارید زیرا تجربیات شخصی اند و معمولا قابل تعمیم نیستند و به یاد داشته باشید تجربه های شما مهم‌تر از تجربه دیگران نیست.

۷-از تکرار بپرهیزید:
گاهی وقتها نظری دارید، مخصوصا در محیط کار یا در هنگام صحبت با کودکان. بهتر است چند بار نظرات و کلماتتان را تکرار نکنید ،این کار بسیار حوصله سر بر است.

۸-از بیان قسمتهای بیهوده دوری کنید: بهتر است جزییات را فراموش کنید زیرا دیگران علاقه ای به شنیدن جزییات افکارتان ندارند. آنها فقط به شما و آنچه دوست دارید اهمیت می‌دهند.

۹-گوش کنید:گوش دادن مهم‌ترین مهارتی است که می‌توانید پیشرفتش دهید و برای آموختن آن باید به دقت گوش دهید.

۱۰-مختصر گویی کنید:صحبتتان باید کوتاه و پر معنا باشد.

پایه روابط خانوادگی و اجتماعی انسان ها گفتگو است و برای اینکه بتوانیم روابط بهتری را شکل دهیم، کافی است مهارتهای گفتگو را بیاموزیم و اینگونه روابط بهتر و مفید تری را ایجاد کرده و زندگی شاد تری شکل دهیم. بطور مثال: آقای عزیزی که تا ساعت ۵ سر کار بوده و پس از آن در منزل سر در گوشی یا روزنامه مشغول مطالعه است و در این حال مشغول صحبت کردن و شنیدن صدای همسرش بطور همزمان است، مهارت گفتگو را نیاموخته و توصیه می شود هر چه سریعتر آن را بیاموزد.با او داشتند او یک عمر در بحران بی‌اعتمادی به سر نمی‌برد.

کتایون خطیر

* کتایون خطیر
مشاور خانواده و جامعه شناس
تلفن : ۳۸۰۹-۳۹۱-۶۴۷

مشاهده بیشتر

دیدگاهتان را بنویسید

دکمه بازگشت به بالا