سبک زندگی

چقدر افسردگی در طول و بعد از بارداری شایع است؟

افسردگی چیست؟

افسردگی در طول و بعد از بارداری

افسردگی را می توان به عنوان احساس غم انگیز، احساس سردرگمی، نارضایتی، بدبختی، و یا بی‌حوصلگی مفرط توصیف کرد. اکثر ما افسردگی را در زندگی حتی به مدت کوتاهی تجربه کرده ایم اما افسردگی واقعی بالینی یک اختلال خلقی است که در آن احساسات غم و اندوه، سر در گمی ، خشم، یا ناامیدی به مدت طولانی در زندگی روزمره وجود دارد. افسردگی می تواند خفیف، متوسط یا شدید باشد. درجه افسردگی، که پزشک شما می تواند تعیین کند بر نوع درمان شما تاثیر می گذارد.

چقدر افسردگی در طول و بعد از بارداری شایع است؟

افسردگی که در دوران بارداری یا در طی یک سال پس از زایمان رخ می دهد، پریناتال افسردگی نام دارد. تعداد دقیق زنان دارای افسردگی در این زمان ناشناخته است. اما محققان معتقدند افسردگی یکی از شایعترین عوارض در دوران بارداری و بعد از آن است. اغلب افسردگی ها شناخته نشده یا درمان نشده است زیرا برخی از حاملگی های طبیعی باعث ایجاد علائم مشابه می شوند و در همان زمان اتفاق می افتد. خستگی، مشکلات خواب، واکنش های احساسی قوی تر و تغییرات در وزن بدن ممکن است در دوران بارداری و پس از بارداری رخ دهد. اما این علائم نیز ممکن است علائم افسردگی باشد.

علت افسردگی چیست؟

ممکن است دلایل متعددی وجود داشته باشد که یک زن افسرده شود. تغییر هورمون یا یک رویداد زندگی پر از استرس، مانند مرگ در خانواده می تواند موجب تغییرات شیمیایی در مغز شود که منجر به افسردگی می شود. افسردگی نیز یک بیماری است که در برخی از خانواده ها شایع است در بقیه موارد روشن نیست که علت افسردگی چیست.

 

در دوران حاملگی

در طول بارداری، این عوامل ممکن است موجب افزایش احتمال افسردگی زن شود:
تاریخچه افسردگی یا سوء مصرف مواد
سابقه بیماری روحی خانوادگی
حمایت کم از طرف خانواده و دوستان
اضطراب در مورد جنین
مشکلات مربوط به حاملگی یا وضع حمل قبلی
مشکلات زناشویی یا مالی
سن جوان (از مادر)

بعد از بارداری

افسردگی در طول دوران بارداری یا پس از آن به postpartum or peripartum depression معروف است . پس از بارداری تغییرات هورمونی در بدن یک زن ممکن است علایم افسردگی را ایجاد کند. در طول بارداری مقدار دو هورمون زنانه استروژن و پروژسترون در بدن خانمها بسیار افزایش می یابد. در ۲۴ ساعت اول پس از زایمان مقدار این هورمون ها به سرعت به سطح معمول غیر بارداری رسیده است. محققان معتقدند تغییر سریع در سطوح هورمون ممکن است منجر به افسردگی شود همانطور که تغییرات کوچک در هورمون ها دردوره قاعدگی می تواند بر روی روحیه خانمها تاثیر گذار باشد.
گاهی اوقات سطح هورمون های تیروئید نیز ممکن است پس از زایمان کاهش یابد. تیروئید غده کوچک در گردن است که به تنظیم متابولیسم (چگونگی استفاده از بدن و ذخیره انرژی از مواد غذایی) کمک می کند. سطوح پایین تیروئید می تواند علایم افسردگی را شامل خلق و خوی افسرده، کاهش علاقه به چیزها، تحریک پذیری، خستگی، تمرکز دشواری، مشکلات خواب و افزایش وزن را ایجاد کند. یک آزمایش خون ساده می تواند بگوید که آیا این وضعیت موجب افسردگی خانمها است یا خیر. اگر چنین است داروهای تیروئید را می توان توسط پزشک تجویز کرد.

عوامل دیگری که ممکن است به افسردگی بعد از زایمان کمک کنند عبارتند از:

-احساس خستگی پس از زایمان،

-الگوهای خوابهای بریده بریده، کمبود استراحت، که اجازهٔ بدست آوردن قدرت و انرژی دوباره را به مادر جدید نمیدهد.

– احساس ختگی مفرط از نگهداری نوزاد و تردید از اینکه آیا مادر خوبی هستید یا نه

-احساس استرس از تغییر در رویه های کاری و خانه. گاهی اوقات زنان فکر می کنند که باید “فوق العاده” یا کامل باشند، که واقع گرایانه نیست و می تواند استرس را افزایش دهد.

-داشتن احساسات از دست دادن

– از دست دادن هویت شخصی ، از دست دادن کنترل، زیبائی و جذابیت قبل

-داشتن زمان کمتری و کنترل کمتری بر زمان.

-ماندن در داخل خانه برای مدت زمان طولانی تر و صرف کردن زمان کمتری با شریک زندگی و دیگر عزیزان خود می باشد.

 علائم افسردگی چیست؟

هر یک از این علائم در طول و بعد از بارداری که بیش از دو هفته طول بکشد جزو علائم افسردگی محسوب میشود:

-احساس بی قراری یا تحریک پذیری

-احساس غم، و ناامیدی

-گریه مفرط

-بی انگیزگی و کمبود انرژی

-خوردن بیش از حد کم یا بیش از حد زیاد

-خواب بیش از حد کم یا بیش از حد زیاد

-مشکل تمرکز، یادآوری یا تصمیم گیری

-احساس بی ارزشی و گناه

-از دست دادن علاقه یا لذت بردن از فعالیت ها

-دور ماندن از دوستان و خانواده

تنفسات سریع و کوتاه ,داشتن سردرد، درد قفسه سینه، ضربان قلب بالا پس از بارداری علائم افسردگی نیز ممکن است شامل ترس از آسیب زدن به کودک یا خود و عدم توجه به کودک باشد. تفاوت بین “Baby Blue”، افسردگی پس از زایمان “”و”postpartum depression,    “

” postpartum psychosis” روانپریشی پس از زایمان چیست؟

“Baby Blue”می تواند در روزهای بعد از زایمان اتفاق بیفتد و معمولا طی چند روز تا یک هفته از بین می رود. مادر جدید می تواند نوسانات خفیف ناگهانی، غم و اندوه، گریه، از دست دادن اشتها، مشکلات خواب، احساس ناراحتی، اضطراب، و تنهایی داشته باشد. علائم شدید نیستند و درمان لازم نیست. در ایندوره برای بهبود احساسات خود میتوانید کارهایی انجام دهید، از جمله، خوابیدن مادر به همراه بچه، درخواست کمک  از همسر، اعضای خانواده، و دوستان خود. پیوستن به یک گروه پشتیبانی از مادران جدید و یا صحبت با مادران دیگر. افسردگی پس از زایمان می تواند در هر زمانی در طول سال اول پس از زایمان رخ دهد. یک زن ممکن است تعدادی از علائم مانند غم و اندوه، کمبود انرژی، مشکل تمرکز ، اضطراب و احساس گناه و بی ارزش بودن داشته باشد. تفاوت افسردگی پس از زایمان و “Baby Blue”، این است که افسردگی پس از زایمان اغلب بر سلامت زن اثر می گذارد و باعث می شود که او برای مدت بیشتری طول بکشد. افسردگی بعد از زایمان باید توسط دارو, و یا  مشاوره و روان درمانی درمان شود روانپریشی پس از زایمان نادر است. معمولاا در ۶ هفته اول زایمان رخ میدهد و  از هر هزار نفر یک یا دو نفر به آن دچار میشوند .زنان مبتلا به اختلال دوقطبی یا یک مشکل روانپزشکی به نام اختلال اسکیزوآفرنیک خطر ابتلا به روانپریشی پس از زایمان را دارند. علائم ممکن است شامل توهمات، اختلالات خواب و افکار وسواسی در مورد کودک باشد. یک زن ممکن است نوسانات خلق و خوی سریع داشته باشد، تغییر ناهماهنگ از افسردگی به پرخاشگری آنی و به سرخوشی مفرط چه کارهأی می توانم انجام دهم اگر علائم افسردگی در دوران بارداری یا بعد از زایمان داشته باشم؟

بعضی از زنان در مورد علائم خود با دیگران صحبت نمیکنند، زیرا آنها احساس خجالت، شرمندگی یا گناه از افسردگی دارند در حالی که باور دارند باید از مادر شدن بسیار خوشحال باشند

آنها از اینکه در تصور دیگران مادر خوبی نباشند هراس دارند.

افسردگی پس از زایمان ممکن است برای هر مادری رخ دهد.

این به آن معنی نیست که شما مادر بد یا سردار گمی هستید، شما و فرزندانتان نباید از این موضوع رنج بکشند لطفا کمک بگیرید انواع مختلفی از “درمان گفتاری, و رواندرمانی و مشاوره ” فردی و گروهی وجود دارد که می تواند به یک مادر مبتلا به افسردگی کمک.

تحقیقات نشان میدهد که پس از یک دوره درمان مشکلات افسردگی به خوبی از بین میرد. برای تشخیص اینکه از کدام یک از موارد بالا رنج می‌برید به پزشک خود رجوع کنید

در اینجا چند راهنمایی مفید دیگر وجود دارد:

-سعی کنید به همان اندازه که می توانید استراحت کنید. سعی کنید هنگام خوابیدن کودک، خوابید.

-برای کارهای خانه و شیر دادن بچه کمک بگیرید.

-در مورد اینکه چگونه احساس می کنید با شوهر، شریک، خانواده و دوستانتان صحبت کنید.

-پیاده روی کنید

-با همسرتان وقت بگذارید

-با مادران دیگر صحبت کنید، و از تجربیات آنها استفاده کنید

 افسردگی چگونه درمان می شود؟

دو نوع درمان معمول برای افسردگی وجود دارد.

۱- مشاوره و رواندرمانی این شامل صحبت کردن کمک گرفتن از یک رواندرمانگر و یا روانشناس میباشد

۲- دارو. پزشک شما می تواند با داروهای ضد افسردگی به شما کمک کند.

اگر چنانچه از افسردگی رنج می‌برید میتوانید از خدمات رواندرمانی Green Mind Clinic برای درمان و بهبود سلامت روحی و روانی خود بهره مند شوید

 

GREEN MIND CLINIC
Psychotherapy & Mental Health Services
Tell: (416)854-1779
Leila@greenmindclinic.com
www.greenmindclinic.com

مشاهده بیشتر

دیدگاهتان را بنویسید

دکمه بازگشت به بالا