سبک زندگی

چطور باورهای منفی را به باورهای مثبت تبدیل کنیم؟

چطور باورهای منفی را به باورهای مثبت تبدیل کنیم؟

باورهای منفی / باورهای مثبت

برای پیشــرفت وتغییر بایــد باورها وافکار منفی ومحدود کننده خودرا شناسایی کنید. وقتی شما باور دارید که زندگی سخت است به دنبال تمام دلایل ومدارکی هستید که سخت بودن زندگی را ثابت کنید.

برای مثال اگر شما همیشه بگویید “ من هیچوقت کلیدهایم را پیدا نمیکنم” ،
وقتی به دنبال کلید خود می گردید آن را پیدا نمی کنید. خسته وعصبانی فریاد می زنید که آیا کسی کلید شما را دیده؟ دوست و یا همسر شما به شما میگوید که کلید شما درست روی میزی است که شما جلوی آن ایستاده اید و سه بار آن را چک کرده اید. موضوع خیلی ساده است. وقتی شما باور دارید که همیشه درپیدا کردن کلید مشکل دارید هیچ وقت کلیدتان را پیدا نمی کنید.
مثال دیگر این است که وقتی شما کسی را ملاقات می کنید و به خود میگوید که از این شخص خوشتان آمده ناخوداگاه به دنبال مدارکی هستید که علاقه خود را به آن شخص توجیه کنید. “خنده اش را دوست دارم ”، “بسیار مهربان است ” ، و یا “ همه اورا تایید می کنند ”. بعد از مدتی باور شما از “ از این طرف خوشم می آید” به “ فکر نمی کنم این رابطه به جایی برسد” تغیری می کند. حال شما به دنبال دلایلی برای تایید کردن باورتان می گردید. “خیلی پرمو هست ” ، “همیشه دیر می کند” ، “باسلیقه نیست ”.
این دقیقا همان اتفاقی است که برای شما وباورهای منفی شما می افتد. همیشه به دنبال علائم و نشانه هایی هستید که باورهای محدود کننده شمارا تایید کنند.
تمرین تمام افکار محدود کننده خودرا که جلوی حرکت وپیشرفت شمارا می گیرند روی کاغذ بنویسید.
مثال :من راننده بدی هستم.
یکی از باورهای منفی تان را انتخاب کنید وتمام اسناد و مدارکی که باعث می شود شما به این باور اطمینان داشته باشید را بنویسید. اگر این باور را مورد پرسش وتردید قرار دهید وعلائم ومدارکی برخلاف آن پیدا کنیدمی توانید این باور را تغییر دهید.


برای تغیییر باورهایتان تمام مدارک وشواهدی که باور منفی شما را پشتیبانی می کند مورد سوال و تردید قرارد دهید.
– هفته پیش به جدول زدم.
سوال : چندبار رانندگی کرده اید وبه جدول نزده اید؟
سوال : چه عاملی باعث شد به جدول بزنید؟
– همسر من میگوید من نمیتوانم رانندگی کنم.
سوال : آیا همسر شما میداند خصوصیات یک راننده خوب چیست؟
سوال : چه چیزهایی همسر شما به شما میگوید که نادرست هستند؟
سوال : آیا او بعضی وقتها به شما میگوید که شما راننده خوبی هستید؟
– همه می گویند زن ها راننده خوبی نیستند.
سوال : آیا همه مردها راننده های خوبی هستند؟
سوال : شما خودتان چند تا راننده زن ماهر میشناسید؟
همانطور که میبینید با مورد سوال قراردادن باورهای منفی، شما در ذهن وباور خود تردید ایجاد می کنید که این تردید تغییر باور منفی به باور مثبت را بدنبال دارد.
باورهای محدود کننده بطور ناخودآگاه برای حمایت شما در ذهن شما شکل می گیرند.
معمولا این باورها نتیجه تجربیات گذشته ویا عقاید ونظرات منفی اطرافیانتان می باشند. ذهن شما به جای اینکه به شما اجازه دهد این تجربه اندوه بار ورنج آور را دوباره تکرار کنید این اجازه را به شما می دهد که به آن باور منفی و محدود کننده ایمان بیاورید وبه خود بگویید که این درد ارزش تجربه کردن مجدد را ندارد.
برای مثال وقتی شما به دنبال یک رابطه عاطفی هستید و چندین رابطه را تجربه کرده اید ولی هیچدام به نتیجه نرسیده اند شما احساس یأس وناامیدی می کنید و به جای اینکه مجددا سعی کنید که این رابطه را با شخص دیگری تجربه کنیدتصمیم میگیرید که “من هیچوقت مرد ایده آل ام را پیدا نمیکنم” چرا که این باور شمارا از صدمه دیدن عاطفی مجدد حفظ می کند.
از خود بپرسید : “باور منفی من مرا از انجام چه کاری بازمیدارد؟” آیا این باور زندکی مرا به جلو می برد یا مرا فلج کرده ؟ آیا اگر من این باور را تغییر دهم، خوشحال تر زندگی می کنم؟ آیا اگر من این باور را تغییر دهم گزینه های بیشتری برای انتخاب درزندگی خواهم داشت؟
مثال : باور منفی
من همیشه اشتباه می کنم.
باور جدید:
من همیشه از نقشه هایی که طبق برنامه ریزی پیش نمی روند یک درس جدید یاد می گیرم.

باور منفی :
زندگی سخت است.
باور جدید:
زندگی پراز پستی وبلندی هایی است که باعث رشد وپیشرفت من می شود.
باور منفی:
تمام رابطه های من بی سرانجام هستند.
باور جدید :
من بالاخره یک رابطه عالی را تجربه می کنم وقتی طرف مناسب خودرا پیدا کنم.
باورهای منفی خودرا بنویسید وآنها را تبدیل به باورهای مثبت وتقویت کننده کنید. حداقل یک شاهد و دلیل برای این باور جدید پیدا کنید وبه آن قلبا اطمینان کنید. باورهای مثبت به شما اجازه می دهند که شما تغییر ورشد کنید.
برگرفته از کتاب ابزار کوچینگ

* سارا رحیمی
نویسنده، سخنران، لایف کوچ ، عضو انجمن بین المللی کوچهای حرفه ای (ICF)
مشاهده بیشتر

دیدگاهتان را بنویسید

دکمه بازگشت به بالا