سبک زندگی

چرا احساس خوشحالی نمی کنیم؟

چرا احساس خوشحالی نمی کنیم؟

به نظر می رسد این روزها افراد زیادی علیرغم داشن ثروت ، سلامتی ، خانواده وموفقیت خوشحال نیستند. همه از دور شاد هستند ولی وقتی به درد دلهایشان گوش می دهید احساس رضایتی ندارند.
حس خوشحالی ویا عدم خوشحالی یک حس درونی است وقسمت عظیمی ازاین حس از طرز تفکر ، رفتار وعادتهای ما شکل می گیرد.

درزیر به عادتهای مخربی که باعث این حس می شوند اشاره میکنیم.

۱- کمال طلبی

آیا شما از آن دسته افرادی هستید که فکر می کنید همه چیز باید بی عیب و نقص وتمام وکمال باشد تا احساس خوشحالی کنید؟ اگر شما استانداردهای خودرا بیش از توانایی هایتان بالا ببرید حتی با گرفتن نتیجه خوب ، باز هم احساس عدم اعتماد به نفس می کنید و فکر می کنید به اندازه کافی خوب نیستید.

چطور به این خصلت غلبه کنیم؟
* واژه “ تمام وکمال” را با “به اندازه توانم” یا “به اندازه خوب” جایگزین کنید.
مثال ) سمینار من نباید حتما بی عیب ونقص باشد ولی می تواند به اندازه کافی خوب باشد.
* برای اهداف و کارهایتان محدودیت زمانی بگذارید.
* دقت کنید چه بهای سنگینی برای این طرز فکر می پردازید.

وقتی با این ذهنیت وطرز فکر به نتیجه عمل فکر می کنید نه تنها کوچکترین نقصی باعث استرس و خشم شما می شود بلکه باعث می شود شما خیلی از کارهایتان را عقب بیندازید واین خود باعث استرس بیشتر شما میشود.

۲- افکار وصداهای منفی پیرامون شما

ما با افکار محدود کننده منفی دوستان واطرافیان، اخبار ناخوشایند وترسناک احاطه شده ایم. این افکار وصداهای منفی ناخودآگاه به شما حس منفی القا میکنند.

چطور به این صداهای منفی غلبه کنیم؟
صداهای منفی را با مثبت جایگزین کنید. از افراد منفی و غرغرو دوری کنید وزمان بیشتری را با افراد مثبت بگذرانید. کتاب های الهام بخش بخوانید. فیلمها و برنامه های تلویزیونی که حس شادی را درشما تقویت می کنند ببینید.

۳- در گذشته یا آینده زندگی کردن

اگر مرتب درگذشته یا آینده زندگی می کنید نمیتوانید شاد باشید. اگر خاطرات گذشته را مرتب مرور می کنید ویا به اشتباهات خود دائم فکر می کنید شما در گذشته زندگی می کنید. اگر پیوسته نگران آینده هستید ومکالمات ذهنی که هنوز اتفاق نیافتاده اند را مرتب مرور می کنید، شما در آینده زندگی میکنید.

چطور براین عادت غلبه کنیم؟
کلا غیرممکن است که به فکر گذشته و آینده نباشید ولی سعی کنید بیشتر درزمان حال زندگی کنید. من به جای اینکه نگران نتیجه ۲۱ کیلومتر باشم سعی می کنم از تمرینات هفتگی ام لذت ببرم. وقتی در جمع دوستان هستید به جای فکرکردن و تجزیه تحلیل کردن مکالمه ای که با رئیس خود داشتید سعی کنید حضور داشته باشید. حضور ذهنی وقلبی نه جسمی. از حضور درجمع و زمانی که با دوستان تان سپری می کنید لذت ببرید.

۴-مقایسه

این عادت مخرب برای همه ما آشناست. کارتان ، شغلتان ، دارایی تان ، خوشبختی تان، همسرتان ، روابطتان ، محبوبیت تان همه وهمه را با افراد دیگر مقایسه می کنید ودرنهایت کلی احساسات منفی برای خود ایجاد می کنید.
زمانیکه من دوره پیشرفته Life Coaching را میگذراندم تمام همکلاسی های من آمریکایی ها و کانادایی هایی بودند که مدرک PHD در روانشناسی و مشاوره داشتند.
نتیجه مقایسه کردن خودم با آنها چیزی نبود بجز سردرد ، احساسات منفی وخشم.

چطور به این عادت غلبه کنیم؟

خودتان را با خودتان مقایسه کنید. کمتر خودرا قضاوت کنید وبا خود مهربان باشید. مهم نیست که خانم X درچه جایگاهی است وشما در جایگاهی متفاوت ولی مهم این است که شما چقدر نسبت به یکسال ، دوسال یا پنج سال پیش خود رشد کرده اید.
من دیدگاهم را نسبت به این موضوع عوض کردم. به حضور این افراد درکلاس به چشم یک رقابت سالم نگاه کردم. حضور این افراد باعث شد من از توانایی های خودم به نحو احسنت استفاده کنم واین موضوع باعث رشد وپیشرفت من شد. خودم را با جایگاه خودم درسال گذشته مقایسه کردم واز پیشرفتم خوشحال بودم.

۵- پیچیده کردن و بغرنج کردن زندگی

فکر می کنید تمام نگاهها به سمت شماست؟ دنیا متوقف شده و همه منتظرند ببینند شما چه می کنید؟ می خواهید همه چیز را به تنهایی اداره کنید؟ کمک نمی گیرید؟ می خواهید کنترل همه کس و همه چیز را داشته باشید؟ یک مکالمه ساده را ساعتها تجزیه وتحلیل می کنید؟ این عادت های مخرب نه تنها باعث استرس شما می شوند بلکه در بلند مدت ازشما یک آدم افسرده میسازند.

چطور به این عادت غلبه کنیم؟

* به خودتان وکارهایی که علاقه مند هستید بیش بپردازید تا اینکه نگران باشید مردم راجع به شما چه فکری می کنند. مطمئن باشید آنها هم یا به اندازه کافی درگیر زندگی خودشان هستند ویا مثل شما نگران اینکه مردم راجع به آنها چه
فکر می کنند!
* کارهایتان را روزانه اولویت بندی کنید و ۳ تا از مهمترین ها را انجام دهید.
* اگر به کمک احتیاج دارید ، کمک بگیرید! مجبور نیستید تمام زندگی را به تنهایی به دوش بکشید.
* برای اجتناب از پیچیده کردن ارتباطات به جای تجزیه تحلیل یک اتفاق ساده با طرف مقابل ارتباط برقرار کنید وساده صحبت کنید!
ما فقط یکبار زندگی می کنیم زندگی را ساده بگیریم وسعی کنیم خوشحال زندگی کنیم.

برگرفته از Positivity Blog

* سارا رحیمی
مربی مهارتهای زندگی، عضو انجمن بین المللی کوچ های حرفه ای (ICF) ،نویسنده، سخنران

Sara Rahimi
Certified Life Coach, Grief Recovery Specialist, Best Selling Author, Speaker
Info@sararahimi.ca www.sararahimi.ca

مشاهده بیشتر

دیدگاهتان را بنویسید

دکمه بازگشت به بالا