سبک زندگی

تقاضای مجوز تحصیل در کانادا

* رضا مساحی

تحدید یا فرصت!

بستر فرهنگی کشور کانادا با توجه به شکل گیری در نوع منحصر به فرد خود این قابلیت عظیم را به وجود آورده که افراد بدون لحاظ خواص ژنی و ملیتی خود و تنها با توجه به نقاط قوت فرهنگی بتوانند به زیبایی و تحت قوانین نسبتا مدرن و منطبق با زندگی امروزی در کنار یکدیگر روزگار را به نحو مطلوبی و با کیفیت مناسبی سپری کنند.

 

نه قصد افراط در تعریف و تمجید داریم و نه قصد تفریط در ایرادگیری و آسیب شناسی بلکه تنها با بیان بعضی نقاط نسبتا مهم قصد آن را داریم که ببینیم و بررسی کنیم که شرایط، نحوه و نوع پذیرش دانشجوی خارجی توسط سیستم آموزشی کانادا و قوانین وزارت مهاجرت در شأن و منزلت هر دو طرف داستان یعنی متقاضی تحصیل در کانادا از یک طرف و کشور میزبان از طرف دیگر می باشد یا خیر.

تحلیل ارائه شده تنها یک بررسی ساده از یک زاویه خاص می باشد و قطعا جای تأمل و تفکر بسیاری دارد؛ لذا از دوستانی که در این زمینه فعالیت می‌کنند تقاضا داریم تا نقطه نظرات تخصصی خود را جهت هرچه بهتر شدن بررسی موضوع برای این هفته نامه ارسال دارند.

بررسی آماری ثبت نام
نگاهی اجمالی به آمار صادره از منابع رسمی کشور کانادا به خوبی و وضوح نشانگر افزایش بی سابقه تعداد دانشجویان خارجی در کانادا می باشد. به طور مثال در سال ۲۰۱۷ تعداد ۴۹۴،۵۲۵ نفر دانشجو در کانادا به عنوان دانشجوی خارجی در کلیه مقاطع تحصیلی می‌کردند که این تعداد نشانگر افزایش ۱۷ درصدی نسبت به سال ماقبل خود یعنی سال ۲۰۱۶ می‌باشد و به همین میزان نشانگر ۳۴ درصد افزایش بین سال‌های ۲۰۱۴ با تعداد ۳۲۶،۱۲۰ نفر دانشجو به ۴۹۴ هزار و ۵۲۵ نفر دانشجو در سال ۲۰۱۷ می باشد. (جدول شماره ۱)

ذکر یک نکته جالب هم در همین مقوله خالی از لطف نیست که خانم ها با ۵۶.۱ % ثبت نام گوی سبقت را از آقایان در سال تحصیلی ۲۰۱۷/ ۲۰۱۶ربوده اند. این ثبت نام با درصدی به میزان ۷۷ درصد در رشته های آموزشی و ۷۴.۱ درصد در رشته های علوم بهداشتی و رشته های وابسته به آن بوده است.
این در حالی است که آقایان با ثبت نام در رشته های معماری، مهندسی و تکنولوژی های وابسته به میزان۷۹.۵ درصد و در رشته‌های ریاضی و کامپیوتر و علوم ارتباطات با ۷۳ درصد خود را مشتاق این رشته ها نشان داده اند.
نکته آخر آماری نیز اینکه از سال تحصیلی ۲۰۱۶/۲۰۱۵ تا سال تحصیلی ۲۰۱۷/۲۰۱۶ باز هم شاهد رشد یک و یک دهم درصدی ثبت نام دانشجویان خارجی در دانشگاه‌ها و رشد یک و سه دهم درصدی در کالج ها می باشیم.
تنها در ثبت نام های دانشگاهی در سال تحصیلی ۲۰۱۷/۲۰۱۶ در مقایسه با سال تحصیلی ماقبل خود تعداد ۱۴ هزار و ۴۸۴ نفر افزایش ملاحظه می شود، که این میزان تقریباً برای دو دهه در حال افزایش است.
این مقایسه های آماری را با ارایه جدول مقصد تحصیلی دانشجویان بین المللی در سایر کشورها با کانادا در سال ۲۰۱۷ به پایان می رسانیم و ویژگی رتبه چهارم کانادا را با نگاهی خاص در نظر میگیریم. (جدول شماره ۲ )

نقشه شماره ۳ نیز کشورهای مبداء متقاضی تحصیل در کانادا را به تفکیک نشان می دهد.


خلاصه اینکه علیرغم فعالیت‌های بسیار زیاد شرکت های مهاجرتی در زمینه اعزام دانشجو از ایران به کانادا متاسفانه سهم هموطنان عزیز در ثبت نام به عنوان دانشجوی بین المللی در سال ۲۰۱۷ تنها ۲ درصد ازکل تعداد ثبت نام شدگان می باشد که این مهم جای بررسی و تامل بسیاری دارد. مقایسه بفرمایید با سهم ۲۸ درصدی چین و سهم ۲۵ درصدی هندوستان و یا حتی سهم ۵ درصدی کره جنوبی. ( جدول شماره ۴).

گردآوری و بررسی و تحلیل از: رضا مساحی
دفتر خدمات حقوقی و مهاجرتی جهان
info@worldlegalservices.ca
۷۱۶۳ Yonge, Unit 213.
منابع :
۱- وبسایت اداره آمار کانادا
۲- سازمان دانشجویان بین المللی کانادا
۳- وبسایت وزارت مهاجرت کانادا

مشاهده بیشتر

دیدگاهتان را بنویسید

دکمه بازگشت به بالا