سبک زندگی

دوست داشتن نامشروط و یا عشق بدون شرط : ( Unconditional love ) 

دوست داشتن نامشروط و یا عشق بدون شرط : ( Unconditional love ) 

از نظر کارل راجرز یکی از نظریه پردازان بزرگ روانشناسی دوست داشتن نامشروط دوست داشتنی است که فرد را فقط بخاطر موجودیت خودش نه بخاطر عملکردش و یا پاسخ هایی که به نیازهای ما می دهد دوست داشته باشیم و تنها در این شرایط است که انسان می تواند به حداکثر توانایی بالقوه خودش برسد.
محبت و عشق به دو صورت کلامی و غیر کلامی ابراز می شود. برای نشان دادن محبت و عشق به عزیزانمان می بایست هم به شکل کلامی و هم به شکل غیر کلامی محبت کرد و هم به صورت نامشروط.
متاسفانه گاهی شاهد آنیم که بعضی والدین دوست داشتن خود را نسبت به فرزندانشان مشروط می‌کنند.
مثلاً وقتی مادری در عصبانیتش به فرزندش می‌گوید: « اگر این کار را انجام بدی، دیگر دوستت ندارم» یا « دیگر مادرت نمی شوم .» در فرزندش احساس مشروط بودن عشق را ایجاد می کند، به گونه ای که کودک می آموزد : ( اگر کودک درسخوان یا حرف گوش کن یا مهربان یا … باشم دوست داشتنی ام ) و این بدترین حسی ای است که به عنوان والد می توانیم در کودکانمان ایجاد کنیم.
با وجود اینکه والدین این جملات را هنگام عصبانیت بیان می‌کنند و در واقعیت اینگونه نیست ، ولی متاسفانه بچه آن را باور می کند و در او احساس عدم امنیت و دوست داشتن مشروط بوجود می آید.
والدین بهتر است توجه کنند که از به کار بردن واژه‌هایی که نشان دهنده عدم دوست داشتن است بپرهیزند و در ضمن دوست داشتن خود را مشروط نکنند.
توجه داشته باشیم روابط عاطفی با فرزندان دارای الگوهای سلامت خاصی است که اگر آن را رعایت نکنیم به فرزندانمان آسیب میرسانیم و در رشد روانی آنها و سلامت آینده شان و روابط عاطفی آنها با همسرانشان ناخواسته اختلال ایجاد میکنیم.
یادمان باشد که در مورد همسرانمان نیز می بایست سعی کنیم بدین طریق عمل کنیم ، قرار نیست که اگر همسرمان خوش اخلاق و مهربان و .‌‌.. بود از ما محبت دریافت کند و روزی که ناامید و خسته و لجباز و …. مهرمان را از او دریغ کنیم.
وقتی مهربان و آرام و خوش اخلاق هستیم ، همه دوستمان دارند، مهم آن است که ببینیم وقتی مریض یا بدخلق هستیم چه کسی در کنارمان می ماند و بی قید دوستمان خواهد داشت.
اگر متوجه شدیم که تاکنون بصورت مشروط محبتمان را ابراز می کردیم ، باید بدانیم که در این زمینه تنها نیستیم و بسیار سخت است که بتوان اینگونه ابراز عشق کرد، اما می توانیم از حالا که متوجه آن شده ایم به عزیزانمان بصورت نامشروط عشق بورزیم.
امید است بتوانیم خواستن و دوست داشتن نامشروط را به همسران و فرزندانمان انتقال دهیم.

* کتایون خطیر
مشاور خانواده و جامعه شناس
تلفن : ۳۸۰۹-۳۹۱-۶۴۷

مشاهده بیشتر

دیدگاهتان را بنویسید

دکمه بازگشت به بالا