سبک زندگی

رهبری چیست؟

بعد از گذشت نزدیک به یک دهه کار و فعالیت در حوزه دانشگاه، آموزش، مشاوره، و کوچینگ می توانم به جرات بگویم که هیچ سازمانی نمی تواند بدون استفاده از رهبران کارآمد به موفقیت دست یابد.

رهبری نه تنها در معنای مفهومی و فلسفی آن بلکه در عمل و به صورت کاملا کاربردی یکی از عوامل موثر در توسعه، بقا و موفقیت هر سازمانی است.

این مفهوم نه تنها در کتب و مقالات دانشگاهی بلکه در عمل نیز یکی از کلیدی ترین مفاهیم روز دنیای کسب و کار است.

مفهوم و واژه رهبری از زمانهای بسیار دور مورد بحث و مطالعه بوده است.

سون زو، چنگیز خان مغول، اسکندر مقدونی، ژولیو سزار، کوروش کبیر، ماهاتما گاندی و دهها رهبر بزرگ در اقصی نقاط دنیا مورد مطالعات زیاد قرار گرفته اند. حتی فرمانروایان و حکمرانان منطقه ای هم در مفاهیم رهبری کلاسیک مورد بحث و بررسی قرار گرفته اند.

در طول این مدت تعاریف مختلف و متفاوتی از رهبری بیان شده است. در گذشته مفاهیمی همچون قوی بودن، چابک بودن و پر زور بودن و یا از خانواده اشرافی بودن جزء معیارهای رهبری بوده است ولی این مفاهیم از زمان جنگ جهانی اول و دقیقا زمانی که برخی از رهبران گروه ها در جنگ ها شکست خوردند و سربازان عادی همرزمانشان را به موفقیت رساندند مورد سوال قرار گرفت.

پس از آن ویژگی های یک رهبر موفق مورد ارزیابی قرار گرفت و نتایج مختلفی به دست آمد. به صورت کلی صحبت از این شد که یک رهبر باید دارای اعتماد به نفس کافی، فیزیک مناسب، صدای خوب، انرژی بالا، فن بیان، و هوش هیجانی بالا باشد.

مطالعات مربوط به رهبری به تدریج سمت و سوی جدیدی گرفت و معطوف به رفتار مدیران ارشد شد. در این میان صحبت از آن بود که یک رهبر باید توازن مناسب بین انجام کار و توسعه روابط فردی ایجاد کند.

در حیطه آکادمی رهبری جنبه های متفاوتی می تواند داشته باشد.

به عنوان مثال میتوان این پدیده را از دید فردی مورد بحث و بررسی قرار داد و یا میتوان به روابط بین یک رهبر پیشرو توجه کرد. همچنین می توان به بررسی نقش رهبری در بهبود عملکرد گروه ها و یا سازمان های مختلف از کوچک تا بزرگ پرداخت.

مدیران سازمانی می توانند شرکت خود را به سوی کامیابی و موفقیت سوق دهند. این امر در صورتی محقق میشود که مدیران بتوانند توانایی رهبری خود را بهبود ببخشند تا بتوانند خود دیگران و سازمان شان را به سمت موفقیت هدایت کنند.

اگرچه تعاریف زیاد و مختلفی راجع به رهبر رهبری وجود دارد ولی به طور خلاصه می توان اینگونه گفت که رهبری فرآیندی است که طی آن رهبر می تواند بدون استفاده از زور در افکار و رفتارهای دیگران تاثیر بگذارد. این توانایی چیزی نیست که صرفا باید در مدیران ارشد شرکت ها باشد.

در حقیقت رهبری مجموعه ای از ویژگی ها و مهارت های فردی و اجتماعی که ما موظف هستیم در دنیای رقابتی امروزه بیاموزیم و در خود پرورش دهیم.

یک رهبر موفق کسی است که نه تنها حس اعتماد به نفس کافی در انجام امور را دارد بلکه قادر است دیدگاه های جدید و نوآورانه خود را به وضوح برای دیگران به تصویر کشیده و به آنها انتقال دهد و همچنین قادر به این امر باشد که به افراد انگیزه مناسب برای تحقق آنها را بدهد

به نظر شما رهبری چیست؟ نظر شما در این مورد چیست؟ به نظر شما یک رهبر خوب باید چه ویژگی هایی داشته باشد؟

در مقاله بعدی به بررسی ویژگی های بارز یک رهبر خوب در دنیای امروز خواهیم پرداخت.

برای آشنایی بیشتر با مفهوم رهبری و اینکه چطور می توانیم آن را در خود نهادینه کنیم می توانید ما را در اینستاگرام دنبال کنید و در یکی از سمینارهای رایگان ما به ما بپیوندید.

دکتر علیرضا شریفی
Facebook:
ALTA Training and Coaching
دکتر علیرضا شریفی
*مدرس MasterClass، مستر کوچ
*مدرس رسمی ان ال پی
(برنامه ریزی عصبی-کلامی)، تایم لاین تراپی، و هیپنوتراپی
*مشاور مدیریت استرس
alireza@altatc.ca
(۶۴۷) ۶۷۱-۰۰۰۲
مشاهده بیشتر

دیدگاهتان را بنویسید

دکمه بازگشت به بالا