سبک زندگی

هوا دهی چمن

هوا دهی چمن

چرا ،چگونه و چه زمانی باید چمن هایتان را هوادهی کنید؟

هوادهی یک فرایند بسیار حیاتی برای سلامت چمن است چون باعث میشود هوا و آب بهتر به چمن برسند.

هوادهی چیست؟

هوادهی به عملیات‌های مکانیکی گفته می‌شود که در آن بخش‌های کوچکی از کاه‌پوش و خاک را از میان چمن‌ها بیرون می‌آورند و هوادهی طبیعی خاک را بهبود می‌دهند. این عملیات با ماشین هوادهی چمن انجام می‌شود که قادرند انگشتی‌های سیلندری توخالی خود را در زمین فرو کنند و استوانه‌‎های خاکی را بیرون بکشند.

منظور از هوادهی چیست؟

گودال های کوچکی که در زمین ایجاد می شود کمک میکند تا هوا ، آب و مواد غذایی به راحتی در خاک نفوذ کرده و به ریشه برسد. این فرایند کمک میکند ریشه چمن بیشتر در عمق خاک نفوذ کند همچنین مواد غذایی بیشتری جذب کند و در کل چمن بادوامتری داشته باشیم. دلیل اصلی هوادهی کم کردن فشردگی خاک است. خاک های فشرده تعداد زیادی ذرات خاک در یک حجم و فضای مشخص دارند که این ذرات مانع از ایجاد چرخه ی مناسب آب ، هوا و مواد غذایی در خاک می شود. علاوه بر این کاه چمن و باقی مانده مواد آلی دفع شده در سطح زیرین چمن مانع از رسیدن عنصر های ضروری به ریشه می شوند.
در بالای بستر اصلی چمن موادی همراه یک لایه خاک وجود دارد. منظور از لایه خاک یک لایه خاک نرم و نازک که در بالای بستر اصلی وجود دارد،که این لایه آب را در خود نگه می دارد و منجر میشود که خاک فشرده شود و ریشه ها نتوانند به خوبی گسترش یابند. هوادهی باعث میشود لایه ها از هم جدا شوند که این باعث میشود که ریشه به راحتی در خاک بدنبال آب بگردد.

چه زمانی باید چمن را هوادهی کنیم؟

بهترین زمان برای هوادهی ، فصل رشد است.
هوادهی سالانه برای همه انواع چمن بسیار مفید است. ایده آل ترین زمان برای هوادهی چمن هایی که در فصل سرد رشد می کنند در اوایل بهار یا اوایل پاییز است . اجرای هوادهی قبل یا دیرتر از زمان کوددهی، رشد ریشه را بهبود می‌بخشد و رشد تاج چمن را در بهار افزایش می‌دهد.
قبل از این که شروع کنید مطمئن شوید که زمین به اندازه ی کافی مرطوب است چون هوادهی به خاک خشک بسیار سخت و وقتگیر است. بعد از هوادهی ، شما باید به مراقبت های پایه ای از چمن مانند تغذیه مناسب آبیاری و چمن زنی مناسب ادامه دهید.

مزایای هوادهی چمن

* هوادهی در حفظ سلامتی چمن‌ها بسیار موثر است.
* رد و بدل هوا بین خاک و اتمسفر را بهبود می‌بخشد.
* مکش آب در خاک را ارتقا می‌دهد.
* مکش و استفاده از کودها را بهبود می‌بخشد.
* روان آب سطحی را کاهش می‌دهد.
* توسعه سیستم ریشه‌ چمن تقویت می‌شود.
* فشردگی خاک را کاهش می‌دهد.
* دامنه‌ی تنش‌های خشکی و حرارتی را بهبود می‌بخشد.
* تشکیل کاه‌پوش را کاهش می‌دهد.

با استوانه‌های خارج شده در عملیات هوادهی چه کار کنیم؟

توصیه می‌شود برش‌های خارج شده به روی چمن ریخته شوند. استوانه‌های برش شده خیلی سریع از هم متلاشی می‌شوند و منبع قابل توجهی از مواد مغذی و مواد ارگانیک را در اختیار چمن قرار می‌دهند، علاوه بر آن مقادیر زیادی نیتروژن در فرآیند تجزیه برای چمن فراهم می‌شود. بسته به نوع خاک، فرآیند تجزیه ممکن است از چند روز تا چند هفته زمان ببرد. آبیاری به شستشوی خاک از برش‌های استوانه‌ای در حال تجزیه کمک می‌کند.

برای اطلاعات بیشتر به وبسایت زیر مراجعه کنید:
http://www.sibeas.com

مشاهده بیشتر

دیدگاهتان را بنویسید

دکمه بازگشت به بالا