سبک زندگی

چگونه یک بیزینس پلن خوب تهیه کنیم؟

بیزینس پلن یک‌صفحه‌ای :

بیزینس پلن یک ‌صفحه‌ای خلاصه‌ی دقیقی از کسب و کار است که در یک صفحه گنجانده‌شده است.
یک بیزینس پلن استارتاپ یک‌صفحه‌ای می‌تواند دو هدف داشته باشد. اول اینکه می‌تواند یک ابزار عالی برای معرفی کسب و کار به دیگران (مانند سرمایه‌گذاران بالقوه) باشد و (ازآنجاکه سرمایه‌گذاران زمان زیادی برای خواندن برنامه‌های کسب و کار صرف می‌کنند، این بیزینس پلن یک‌صفحه‌ای اغلب یک رویکرد بهتر برای ملاقات اولیه با سرمایه‌گذاران می‌باشد.) دوم اینکه در این فرایند یک طرح دقیق مورد نیاز است که این بیزینس پلن یک‌صفحه‌ای می‌تواند بسیار دقیق باشد. این طرح ساده برای شرکت‌هایی که در مراحل اولیه تأسیس هستند بسیار عالیست و فقط قصد دارد ایده‌های کسب و کار را به‌صورت گسترده‌ای طراحی کند. یک بیزینس پلن یک‌صفحه‌ای می‌تواند به‌عنوان نسخه گسترده‌ای ایده شما را به‌وضوح برای دیگران شرح دهد. نگه‌داشتن یک ایده کسب و کار در یک صفحه و زیر نظر داشتن تمام مفاهیم آن در یک صفحه بسیار مفید است. ( شما می‌توانید به‌سرعت مفاهیم را به‌گونه‌ای طراحی کنید که باعث شود ایده‌های جدیدتری به وجود بیاورید)

بیزینس پلن داخلی:

بیزینس پلن داخلی در هنگام معرفی یک کسب و کار بر روی فرآیندهایی همانند استراتژی کسب و کار، نقاط قوت، معیارها، بودجه‌ها و پیش‌بینی‌ها تمرکز می‌کند و البته این طرح شامل برنامه بازبینی ماهانه و تجدیدنظر هم می‌شود.
این بیزینس پلن در نظر دارد جزئیات مربوط به تاریخچه شرکت و تیم مدیریت را جمع‌آوری کند زیرا افرادی که در شرکت حضور دارند از این اطلاعات به‌صورت تقریبی آگاهی دارند. بیزینس پلن داخلی ابزارهای مدیریتی هستند که برای هدایت و رشد کسب و کار مورداستفاده قرار می‌گیرند. آن‌ها به صاحبان کسب و کارها کمک می‌کنند و باعث می‌شوند که کسب و کارها پیشرفت کرده و به اهداف موردنظر خود دست یابند.

بیزینس پلن خارجی:

بیزینس پلن خارجی اسناد رسمی بیزینس پلن هستند و به‌گونه‌ای طراحی شده‌اند که اطلاعات کسب و کار شما به دست افراد خارجی رسیده و توسط آن‌ها خوانده شود. رایج‌ترین نوع استفاده از این طرح این است که سرمایه‌گذاران را متقاعد سازد که در یک کسب و کار موردنظر سرمایه‌گذاری کنند و مورد دومی که در این طرح بسیار رایج است حمایت این طرح از درخواست وام می‌باشد. در کمتر اوقات این نوع از بیزینس پلن برای استخدام، آموزش و یا جذب کارکنان کلیدی مورد استفاده قرار می‌گیرد.
یک سند رسمی از یک بیزینس پلن همانند یک بیزینس پلن داخلی عمل می‌کند. این یک تصویر کلی است که در یک‌زمان خاص آن را این‌گونه تعریف می‌کردند درحالی‌که یک طرح داخلی بسیار رسمی و کوتاه است. یک سند رسمی از یک بیزینس پلن به شیوه‌ی بسیار خوبی ارائه‌شده و زبان و قالب متفاوتی داشته و همچنین از جزئیات بیشتری برخوردار است. علاوه بر این، یک بیزینس پلن خارجی تمام جزئیات استفاده از این طرح را بیان می‌کند. سرمایه‌گذاران نه‌تنها پول خود را دو دستی به شما تقدیم نمی‌کنند بلکه می‌خواهند بدانند که چگونه از سرمایه آنان استفاده می‌کنید و بازده و نتیجه سرمایه‌گذاری آن‌ها چه خواهد بود.
درنهایت یک طرح خارجی یک تأکید بسیار قوی از سوی تیم است که یک شرکت قوی را تشکیل می‌دهد. سرمایه‌گذاران به‌جای ایده بر روی افراد سرمایه‌گذاری می‌کنند بنابراین بسیار مهم است که یک بیوگرافی با جزئیات کامل از اعضای تیم را در اختیار سرمایه‌گذاران بگذارید و باعث شوید که به شما و به تیم شما اعتماد کنند.
بیزینس پلن شما باید شامل چه چیزهایی باشد؟
درحالی‌که ما فقط چندین نوع مختلف از بیزینس پلن‌ها را موردبحث قرار دادیم، یک سری عناصر کلیدی هست که در همه این طرح‌ها وجود دارد.
این موارد شامل برنامه بررسی، خلاصه استراتژی، نقاط عطف، مسئولیت‌ها، معیارهای عددی و پیش‌بینی‌های اساسی است. این پیش‌بینی‌ها شامل مواردی چون فروش، هزینه‌ها و جریانات نقدی است. این عناصر هسته‌ای برای اهداف واقعی کسب و کار به‌طور ارگانیک موردنیاز هستند. بیزینس پلن‌ و اسناد تجاری رسمی کسب و کار توسط افرادی خارج از شرکت موردحمایت و بررسی قرار می‌گیرد و به‌گونه‌ای خاص و با جزئیات خلاصه می‌شود. در اینجا مواردی هستند که شامل این خلاصه‌نویسی‌ها می‌شوند.

نحوه نوشتن یک بیزینس پلن:

اگر شما متوجه شدید که ماهیت یک بیزینس پلن چیست و چرا شما در کسب و کار خود به آن نیاز دارید و زمان زیادی را صرف انجام واجبات کسب و کارتان کرده‌اید و اطلاعات لازم خود را جمع‌آوری کرده‌اید وقت آن رسیده است که آستین خود را بالا بزنید و همه‌چیز را روی کاغذ بیاورید.
به یاد داشته باشید طرح کسب و کار شما یک ابزار برای کمک به شما در ایجاد یک کسب و کار بهتر است نه‌فقط تکالیف تکمیلی.
یک بیزینس پلن خوب همانند یک استاد خوب است که شما باید به‌طور منظم به او جواب بدهید و عملیات خود را به‌روزرسانی کنید زیرا شما مفاهیم زیادی را درباره مشتری‌های خود، روش‌های فروش و بازاریابی و آنچه در مورد پیش‌بینی بودجه شما درست و یا غلط است را یاد می‌گیرید. این طرح شما را به اهداف موردنظرتان می‌رساند و شما باید از این خاصیت برای پیشرفت کار خود استفاده کنید و دوره‌های خود را به همان ترتیب تنظیم کنید.
موارد زیر شامل جزئیاتی از موارد ضروری می‌باشد که در بیزینس پلن لازم است: مواردی که به آن‌ها نیاز داشته باشید و یا مواردی که هیچ احتیاجی به آن‌ها ندارید همگی شامل منابع اصلی می‌باشند که در صورت نیاز به کمک می‌توانید از آن‌ها استفاده کنید. با در نظر گرفتن این موارد در مسیر درستی قرار خواهید گرفت.

خلاصه‌نویسی اجرایی:

این مورد یک مرور کلی از کسب و کار شما و برنامه‌های شما است. این برنامه در همان ابتدای کار شما وجود دارد و به‌صورت ایده آل شامل یک یا دو صفحه است. بااین‌حال اکثر مردم در آخر به سمت این نکته می‌روند. در داخل خلاصه‌هایی که در بیزینس پلن وجود دارد، خلاصه‌نویسی اجرایی از صفحه عنوان پیروی می‌کند. یک متن خلاصه‌شده باید آنچه را که می‌خواهید به خواننده منتقل کند. داشتن این ویژگی بسیار مهم است. اغلب مواقع آنچه برای صاحب کسب و کار مهم است در صفحات آخر پنهان شده است. در متن خلاصه‌شده خود همه‌چیز را به‌طور واضح بیان کنید.

شرح کسب و کار:

توضیحات کسب و کار معمولا با یک توصیف کوتاه از صنعت شروع می‌شود. در هنگام توصیف صنعت درباره‌ی چشم‌اندازهای کنونی و همچنین امکانات آینده صحبت کنید. باید اطلاعات کاملی در مورد بازارهای مختلف صنعت ازجمله محصولات و یا پیشرفت‌های جدیدی که سود و زیان شما را تحت تأثیر قرار می‌دهد ارائه دهید.

Pedram Naseh | بیزینس پلن
Pedram Naseh | بیزینس پلن

قبل از اینکه شروع به نوشتن طرح کنید:

برنامه شما چه بازه زمانی را در بر می‌گیرد؟
چه وقتی باید آن را بنویسید؟
چه کسی نیاز به یک بیزینس پلن دارد؟
چرا باید یک بیزینس پلن بنویسید؟
اهداف خود را تعیین کنید.
نیازهای مالی خود را در نظر بگیرید.
برنامه‌ریزی کنید. قرار است با این طرح چه‌کارهایی انجام دهید.
بازاریابی را فراموش نکنید.

هنگام نوشتن بیزینس پلن

چگونه باید یک بیزینس پلن نوشت؟
موارد اولیه و موردنیاز طرح بازاریابی.
به‌روزرسانی بیزینس پلن شما.
بهبود بیزینس پلن.

ابزار بیزینس پلن

نرم‌افزار بیزینس پلن.
کتاب‌ها و راهنماهایی برای طریقه استفاده.
الگوهای بیزینس پلن.
نمونه‌های بیزینس پلن.

استراتژی‌های بازار:

استراتژی‌های بازار نتیجه یک تحلیل دقیق بازار است. تجزیه‌وتحلیل بازار باعث می‌شود کارآفرین با تمام جنبه‌های بازار آشنا شده و بتواند بازار مورد هدف خود را تعریف کرده و شرکت نیز بتواند به‌منظور جمع‌آوری سهم خود از بازار عملیات فروش را انجام دهد. اگر شما یک شرکت کفش‌فروشی دارید فقط به خاطر اینکه همه مردم پا دارند دلیل نمی‌شود که همه مردم مشتری شما باشند. به‌احتمال‌زیاد افرادی مشتری شما هستند که از قشر دوندگان و یا کسانی هستند که به تیپ خود رسیدگی زیادی می‌کنند. این هدف‌گیری‌ها باعث می‌شود که شما در یک مسیر درست تلاش‌های بازاریابی و فروش خود را انجام دهید.

تحلیل رقابتی:

هدف از تجزیه‌وتحلیل رقابتی و تعیین نقاط ضعف و قوت رقبا در بازار استراتژی‌هاییست که به شما یک مزیت شخصی را ارائه می‌دهد؛ همچنین می‌تواند موانعی که توسط رقبا جلوی شما قرار می‌گیرد را کنار بگذارد. امروز بازار مورد هدف شما چگونه مشکلات دیگران را حل می‌کند؟ آیا چیزی به نام جایگزین در بازار وجود دارد؟ هر کسب و کار دارای نوع خاصی از رقابت می باشد و مهم است که یک خلاصه‌نویسی درستی را ارائه دهد.

تیم شما:

ارائه خلاصه‌ای از تیم شما و یک توضیح کوتاه در مورد اینکه چرا شما و تیم شما برای مشتریان مناسب هستید برای رسیدن شما به ایده و هدفتان بسیار مفید است.سرمایه‌گذاران در این تیم‌ها میزان بسیار زیادی از توجه‌ها را به خود اختصاص داده‌اند. این میزان حتی از یک ایده خوب هم بیشتر است چون حتی یک ایده عالی نیاز به اجرایی شدن دارد تا به واقعیت تبدیل شود.

طراحی و توسعه طرح:

هدف از طراحی و توسعه طرح، توصیف طراحی محصول و ارائه آن به سرمایه‌گذاران، طراحی آن در زمینه تولید، بازاریابی و ایجاد بودجه‌ای است که این شرکت را قادر می‌سازد تا به اهداف خود برسند

عملیات و مدیریت طرح:

عملیات و مدیریت طرح به‌منظور توصیف نحوه عملکرد کسب و کاری است که به‌صورت دائمی طراحی شده است. طرح عملیاتی تدارکات سازمان را برجسته خواهد کرد (تدارکاتی ازجمله مسئولیت‌های مختلف تیم مدیریت، وظایف مربوط به هر بخش در شرکت و هزینه‌های مربوط به عملیات کسب و کار).

عوامل مالی:

داده‌های مالی همیشه در پشت بیزینس پلن قرار دارند اما این بدان معنا نیست که مهم‌تر از مطالب پیشین مانند مفهوم کسب و کار و تیم مدیریت است. جنبه‌های کلیدی طرح مالی خود را برجسته کنید، به‌طور ایده آل یک نمودار بسازید که هزینه‌ها و سودآوری‌های شما را نشان می‌دهد. اگر مدل کسب و کار شما (به‌طور مثال مدلی مانند «چگونه پول دربیاورید») نیاز به توضیح بیشتری دارد پس این مدل چیزی است که می‌توانید روی آن سرمایه‌گذاری کنید.

نقطه عطف و انقباض:

آخرین عنصر کلیدی که سرمایه‌گذاران می‌خواهند در خلاصه‌نویسی‌های اجرایی ببینند، پیشرفتی است که تاکنون شما به آن دست‌یافته‌اید و همچنین نقاط عطفی است که قصد دارید در آینده به آن برسید. اگر بتوانید نشان دهید که مشتریان بالقوه شما علاقمند به برقراری ارتباط با شما یا خرید محصول و یا سرویس شما هستند این امر برای برجسته کردن آن بسیار عالی است. اگر شما یک بیزینس پلن داخلی بنویسید که صرفا یک راهنمای راهبردی برای شرکت شماست، شما می‌توانید به میزان قابل‌توجهی خلاصه‌نویسی‌های اجرایی خود را مختصر و کوتاه کنید. در این صورت شما می‌توانید جزئیات مربوط به تیم مدیریت، الزامات بودجه و نقطه عطف را جمع‌آوری کرده و یک خلاصه‌نویسی کلی در مورد تمام آن‌ها بنویسید و از یک استراتژی مفید برای انجام این کار استفاده کنید تا اطمینان حاصل شود که تمام اعضای تیم در این خلاصه‌نویسی گنجانده شده‌اند.

* پدرام ناصح
حسابدار رسمی کانادا
۸۰۸۷- ۶۲۴ (۴۱۶)

مشاهده بیشتر

دیدگاهتان را بنویسید

دکمه بازگشت به بالا