سبک زندگی

ابزارهای کلیدی برای تصمیم گیری

ابزارهای کلیدی برای تصمیم گیری

آخرین باری که با شهامت تصمیم گرفتید از کارتان استعفا دهید کی بوده است؟ آخریــن بــاری که با اطمینان به یک رابطه ناسالم پایان داده ایــد کی بوده ؟ ویا زمانیکه تصمیم گرفتید مستقل زندگی کنید ویا به دنبال کاری بروید که به آن علاقه دارید.

همه ما گاهی مشکل تصمیم گیری داریم بخصوص وقتی باید تصمیم مهمی گرفته شود. علت آن کاملا واضح است. از تغییر می ترسیم. هر تصمیمی یک تغییر بدنبال دارد که برای ما ناشناخته است.
طبیعتا ما از ندانســته ها وناشــناخته ها دوری می کنیم ولی مشکل اینجاست که هرچه تصمیم گیری را به تاخیر بیاندازیم عضلات تصمیم گیری ما ضعیف تر می شوند. ما صبر میکنیم وصبر می کنیم واز تصمیم گیری اجتناب می کنیم.
تصمیم نگرفتن ممکن است درکوتاه مدت اختلالی ایجاد نکند ولی متاسفانه تحمل درد ورنج ناشــی از عدم تصمیم گیری دربلند مدت گریبان گیرمان خواهد شد وهرچه بیشتر صبر کنیم این درد شدیدتر می شود.
ناگفته نماند که خود تصمیم نگرفتن وعدم اقدام به عمل نوعی تصمیم گیری است. شــما تصمیم می گیرید همچنان در شــرایط نامطلوب بمانید وتحمل کنید. به همه می گویید که گیر کرده اید ونمی دانید چه کنید. شــاید از شــرایطی که درآن هستید نفعی می برید. شــاید می خواهید همرنگ جماعت باشید. شاید میخواهید همیشــه قربانی باشید و بقیه را ســرزنش کنید ویا شاید میترسید تایید دیگران را از دســت بدهید. شــاید تصمیم نمی گیرید چون میخواهید تصمیم درســت بگیرید.
دلیل عدم تصمیم گیری هرچه باشــد مهم نیســت. مهم آن اســت که شــما با عدم تصمیــم گیری قدرت را از خــود گرفته وبه دیگری می دهید. بنابراین حتی تصمیم غلط گرفتن به مراتب بهتراز تصمیم نگرفتن است. چرا که وقتی قدرت دردست شماست شما می توانید مجددا تصمیم بگیرید و اقدام به عملی متفاوت کنید.
زمانیکه میخواهید تصمیم بگیرید بهتر اســت برای تمرکز و آرامش بیشتر با یک مدیتیشن ساده شروع کنید. یا میتوانید برای پیاده روی به طبیعت بروید. یک قلم و کاغذ همراه داشته باشید وبه سوالهای زیر جواب بدهید.

 

۱ -چه حسی درشما ایجاد می شود؟

زمانیکه به یک تصمیم مهم فکر می کنید چه حسی دربدن شما ایجاد میشود؟ حس سبکی و انبساط و یا سنگینی وانقباض؟
برای مثال بعد از مدتی کاردرحرفه تدریس دیگر به من آن احســاس رضایت وشــعف را نمی داد. دیگر من با انرژی صبح ها بیدار نمی شدم. بنابرایــن تصمیم گرفتم دریک Business School ثبت نام کنم تابه من کمک کند تا راه خودرا پیدا کنم. دقیقا نمیدانستم هدفم چیست ولی می دانستم می خواهم درزمینه خودشناسی فعالیت کنم. می دانستم می خواهم رئیس خودم باشــم ومی دانســتم به دنبال هدف بزرگتری بودم تا به افراد بیشتری کمک کنم پس باید از جایی شــروع میکردم. علیرغم تمام مسایل جانبی ، هزینه های مالی و ترس هایی که اقدام به این تصمیم بدنبال داشــت ، فکر تغییر حرفه و فکر خوشحال تر زندگی کردن از اعماق وجود حس سبکی ، انبساط ، رشد و پیشرفت به من می داد. به عبارت ساده تر ته دلم میدانستم کار درستی میکنم وراضی بودم.

۲ -بدترین اتفاقی که ممکن است رخ دهد.

وقتــی تصمیمتــان را روی کاغذ نوشــتید زیــر آن بدترین اتفاقی که بــا انجام این تصمیم ممکن اســت رخ دهد را بنویسید. پولتان از بین می رود؟ مورد تمسخر قرار می گیرید؟ ممکن اســت ضربه احساســی وروحی ببینید ویا تنها شــوید. همه را با صداقت بنویسید.

۳ -بهترین اتفاقی که ممکن است رخ دهد.

حــال بهترین حالتــی که ممکن اســت اتفاق بیفتــد را روی کاغــذ بیاورید. برای مثــال برای من بهتریــن اتفاق این بود که راهم را پیدا می کردم و اگرنه حداقل از سردرگمی رها می شدم وتجربه جدیدی کسب می کردم که باعث رشدم می شد.
ممکن است بهترین اتفاق یک یادگریی باشد ویا اینکه خودتان را بهتر بشناسید. ممکن اســت این تصمیم باعث رشد شما شود ویا ابعاد خلاق وجودتان را نمایان کند. ممکن اســت این تصمیم باعث اســتقلال مالی ویا روحی شما شود. ممکن است به شما کمک کند شما به آرامش برسید ویا خوشحال تر زندگی کنید.

۴ -هماهنگی با ارزشها و اهداف شما.

ارزشهای خودرا بنویســید. شما چه چیز را ارزش می دانید؟ آزادی ، تفاهم ، عشق ، خانواده ، پول ، انســانیت ، درســتکاری ، ارزش به خود، زندگی هدفمند ، رشد شخصیت ، تحصیل ، بخشش ، مقام ومرتبه و…
آیا تصمیمی که می گیرید با ارزشــهای شما هماهنگ اســت؟ با اهداف و آرزوهای شما چطور؟ آیا این تصمیم شمارا به آرزوهای تان نزدیک تر می کند؟

۵ -تاثیر این تصمیم در ۵ سال آینده.

اگــر امروز این تصمیم را بگیرید واقدام به عمل کنید چه تاثیری در ۵ ســال آینده شــما خواهد داشــت؟ خودتان را در ۵ ســال آینده تصور کنید. زندگی شما چقدر متفاوت خواهد بود؟ آیا فکر می کنید ۵ ســال دیگر از نگرفتن این تصمیم پشیمان خواهید بود؟ با خودتان روراست باشید وتمام جزییات را روی کاغذ بیاورید.

۶ -امتحان کنید

شما از فکر کردن به یک تصمیم به جایی نمی رسید ولی اقدام به عمل وآزمایش آن حداقل برایتان شفافیت و وضوح بدنبال دارد. اگر میتوانید این تصمیم را دریک مقیــاس کوچک انجام دهید. مثلا بــه جای فروختن تمام زندگــی خود وانتقال به یک شــهر جدید می توانید یک مدت کوتاه وموقت درآن شــهر اقامت کنید تا از تصمیم خود مطمئن شوید.
همانطور که برای خرید یک ماشــن با کارشــناس ماشین مشورت می کنید وماشین را تســت درایو می کنیــد، تصمیم و موقعیت جدید را هم از همه نظر بســنجید. تا می توانید از کسانیکه تجربه این تصمیم را داشته اند تحقیق کنید وبعد یک قدم در مسیر آن حرکت کنید.

یادمان باشد علیرغم ترسهایمان ، بیشتر تصمیم ها دائمی نیستند! همیشه میتوان هر چیزی را متوقف ، کامل ویا متحول کرد.

* سارا رحیمی
مربی مهارتهای زندگی، عضو انجمن بین المللی کوچ های حرفه ای (ICF) ،نویسنده، سخنران

Sara Rahimi
Certified Life Coach, Grief Recovery Specialist, Best Selling Author, Speaker
Info@sararahimi.ca
www.sararahimi.ca

 

مشاهده بیشتر

دیدگاهتان را بنویسید

دکمه بازگشت به بالا