سبک زندگی

حقوق صاحب خانه و مستاجر

حقوق صاحب خانه و مستاجر

۵۰۰ دلار سپرده، حیوان خانگی مجاز نیست، درخواست صاحب خانه برای ۶ ماه پیش پرداخت. اصرار صاحب خانه به دریافت پیشاپیش چک همه اجاره ها، همه این موارد از درخواست های نادرست و بر خلاف قوانین اجاره در انتاریو است.

تقریبا یک سال از زمانی که فرم استاندارد اجاره نامه توسط دولت انتاریو در دسترس قرار گرفت تا از بروز تناقضاتی که معمولا در قراردادهای اجاره وجود دارد پیش گیری کند می گذرد اما متاسفانه حتی با این شکل جدید، تناقضات و سوء تفاهم ها همواره در توافقنامه ها و لیست های اجاره ای ادامه دارد.

در ادامه به ۱۱ سوءتفاهم که ما براساس تجربه در مورد اجاره ها شاهد هستیم، اشاره می کنیم.

۱- صاحبخانه کلیدها را تحویل مستاجر نمی دهد مگر اینکه ۱۰ چک پیش از تاریخ برای مدت اقامت مستاجر را دریافت کند: این برخورد اشتباه است. مستأجر می تواند چک های اجاره را پیش از تاریخ پرداخت کند اما لازم نیست که این کار را انجام دهند.
۲- صاحبخانه هزینه اداری را در صورت برگشت خوردن چک شارژ می کند: این موضوع درست است اما میتواند حداکثر ۲۰ دلار باشد.
۳- سپرده های اجاره ای مجاز نیست: اشتباه است. سپرده اجاره ای مجاز است اما می تواند تنها یک دوره اجاره باشد و تنها می تواند بر ماه اخر که مستاجر در واحد زندگی می کند اعمال شود – نه ماه آخر از دوره اجاره. علاوه بر این، صاحبخانه مجبور است هر ساله مبلغ سود سپرده را پرداخت کند.
۴- صاحبخانه نمی تواند سپرده ای برای کلید درخواست کند: اشتباه است. صاحبخانه مجاز است که یک سپرده برای کلید درخواست کند، اما هزینه این سپرده تنها می تواند هزینه واقعی جایگزین کردن کلید ها باشد و نمی تواند به هیچ چیز دیگری اعمال شود (به عنوان مثال آسیب). این سپرده باید پس از آنکه مستاجر کلید را به مالک بازگرداند، بازپرداخت شود.
۵- صاحبخانه نمی تواند یک مستاجر را از سیگار کشیدن در ملک منع کند: اشتباه است. در حالی که قانون اجاره مسکونی به سیگار کشیدن نمی پردازد، فرم استاندارد اجاره نامه فضا را برای رسیدگی به این نگرانی ها فراهم می کند. صاحبخانه می تواند قوانین مربوط به استعمال دخانیات را تشریح کند و سیگار کشیدن را ممنوع کند.
۶- صاحبخانه می تواند از مستأجر درخواست تهیه بیمه مستاجر کند: صحیح است، صاحبخانه مجاز به درخواست از مستأجر برای دریافت بیمه می باشد.
۷- بندی مشترک در قراردادهای اجاره ای مشاهده می شود: «مستأجر مسئول پرداخت اولین ۱۰۰ دلار از تمام تعمیرات واحد است.» – که صحیح نمی باشد. مستأجر مسئول تمام هزینه های تعمیرات به علت سهل انگاری خود است، اما در رابطه با تعمیر و نگهداری منظم ملک مسئولیتی ندارد.
۸- صاحبخانه می تواند اجاره را بخاطر داشتن حیوان خانگی باطل کند: صحیح است اما فقط به دلایل زیر:
* حیوان خانگی باعث ایجاد سر و صدای بیش از حد می شود، به واحد خسارت وارد می کند یا باعث می شود دیگر مستاجران واکنش های آلرژیک داشته باشند.
* نژاد یا گونه حیوان خطرناک است، یا قوانین آپارتمان اجازه داشتن حیوانات خانگی را نمی دهد.
صاحبخانه نمی تواند قاعده حیوان خانگی ممنوع را به دلایل فراتر از موارد ذکر شده بالا اجرا کند.
۹- صاحبخانه می تواند مستاجر را ملزم کند پس از سال اول اجاره یک دوره اجاره سالانه دیگر امضا کند: اشتباه است. مستأجر و صاحبخانه می توانند برای اجاره یک مدت ثابت دیگر توافق کنند اما ملزم نیستند. اگر اصل اجاره برای مدت یک سال بوده است، به طور خودکار به اجاره ماه به ماه تبدیل می شود، مگر اینکه هر دو طرف موافقت خود را برای تمدید یک ساله اجاره اعلام کنند.
۱۰- در صورت فروش ملک توسط صاحبخانه مستأجر بایستی خارج شود. اشتباه است. مستأجر بایستی (با اطلاع ۶۰ روزه) فقط اگر صاحب جدید خانه ‌و یا یکی از اقوام درجه اول او بخواهند در خانه زندگی کنند این امکان وجود دارد. این اخطار می تواند زمانی فراهم شود که توافق برای خرید نهایی شود و مشخص شده باشد که صاحب جدید قصد دارد به دلایل شخصی از خانه استفاده کند.
۱۱- مستأجر می تواند اجاره را در زمانی که منتظر صاحبخانه برای تعمیر خانه است، پرداخت نکند. اشتباه است. مستأجر باید اجاره خود را پرداخت کند، اما اگر صاحبخانه خانه را در شرایط خوب نگه ندارد‌ و تعمیرات لازم را انجام ندهد، مستأجر می تواند برای کمک به دادگاه مالک و مستاجر مراجعه کند.

از دیگر نکات مهم در قرارداد اجاره می توان به نکات زیر اشاره کرد؛

* صاحبخانه باید به مدت ۹۰ روز زودتر برای افزایش اجاره توسط فرم N1‌ به مستاجر اطلاع رسانی کند.
* صاحبخانه حق دارد که هر ۱۲ ماه اجاره را افزایش دهد.
* صاحبخانه می تواند به دلایل زیر از طریق فرم L5 برای افزایش اجاره بیشتر از حد مجاز به سازمان مالک و مستاجر مراجعه کند :
* مالیات شهری آنها بیش از دستورالعمل به علاوه ۵۰ درصد افزایش یافته است. (به عنوان مثال، اگر دستورالعمل ۱.۸ % باشد، مالیات باید بیش از ۲.۷ % افزایش یابد).
* متحمل شدن هزینه های عملیاتی مربوط به خدمات امنیتی
* متحمل شدن مخارج سرمایه .
* اگر یک واحدی برای اولین بار به عنوان یک ملک مسکونی پس از ۱۵ نوامبر سال ۲۰۱۸ اشغال شده باشد، این واحد تحت دستورالعمل های کنترل اجاره قرار نمی گیرد و بنابراین، صاحبخانه می تواند هر گونه افزایش را که می خواهد با اطلاع رسانی ۹۰ روز و تنها یک افزایش در هر سال انجام دهد.
امیدوارم که نکات بالا در بهتر شناختن قوانین اجاره به شما چه به عنوان مالک و چه مستاجر کمک کرده باشد.

مانی شوشتری زاده

مانی شوشتری زاده

فوق لیسانس مهندسی‌ عمران و مدیریت پروژه

مشاور امور املاک و سرمایه گذاری/ ۶۴۷.۵۲۷.۴۷۷۷

مشاهده بیشتر

دیدگاهتان را بنویسید

دکمه بازگشت به بالا